Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten helpottaa pms oireita? Meinaan oikeasti seota aina ennen menkkoja :(

Vierailija
16.12.2016 |

En puhu nyt mistään "vähän tässä hermoja kiristää" vaan oikeasti tuntuu, että sekoan.

Meinaan erota miehestäni joka kk kun on menkat tulossa, olen meinannut irtisanoutus töistä tässä mielentilassa, ahdistun valtavasti ja tuntuu, että sekoan hetkenä minä hyvänsä.

Sitten kun menkat alkaa niin olen taas oma itseni.

Mitä apuja tähän voisi olla?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa on havaittu, että keskushermoston välittäjäaine serotoniinilla on näppinsä pelissä PMS-oireiden synnyssä. Sen vuoksi masennuksen hoitoon käytetyt serotoniinin takaisinoton estäjät voivat pieninä annoksina auttaa psyykkisiin oireisiin. Ne eivät kuitenkaan tepsi kaikilla. Moni vieroksuu vakituista lääkitystä, mutta näitä lääkkeitä on mahdollista käyttää myös lyhyemmän aikaa, esimerkiksi kahden viikon jaksoissa.

Psyykkisiä oireita voi yrittää taltuttaa myös yhdistelmäehkäisyvalmisteilla. Ne eivät kuitenkaan toimi kaikilla, eikä niitä kannata aloittaa, jos ei ole muuten tarvetta ehkäisylle, tai jos niiden käytölle on jokin vasta-aihe kuten veritulppa-alttius. Hormonikierukankin on havaittu joillakin auttavan PMS:n hallinnassa, vaikka siitä ei olekaan vankkaa tutkimustietoa. Kierukka kannattaa tosin asentaa vain silloin, kun on samanaikaisesti tarve pitkäaikaiselle ehkäisylle tai kuukautisvuoto on hyvin runsasta.

Jos turvotus haittaa pahasti elämää, siihen voi kokeilla lieviä nesteenpoistolääkkeitä. Rintojen särkyä voi helpottaa käyttämällä tukevia rintaliivejä, ja joskus myös tulehduskipulääkkeestä voi olla apua. Päänsärky talttuu usein tavallisilla tulehduskipulääkkeillä, mutta jos niistä ei ole apua, kannattaa lääkärin kanssa selvittää, onko kyse kuukautismigreenistä. Siihen tepsivät parhaiten migreenin täsmälääkkeet.

Kovin keino on lamauttaa munasarjojen toiminta lääkityksen avulla. Sitä käytetään kuitenkin hyvin harvoin ja vain todella vaikeissa tapauksissa.

Vierailija
2/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla auttaa parhaiten (kiinalainen) akupunktio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä auttaa mielettömään ruokahalun ennen menkkoja? Muulloin olen vähäruokainen mutta syön yhtenä viikkona kuukaudessa kuin hevonen.

Vierailija
4/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Tuntuu todella ahdistuneelle,masentuneelle ja tunteelliselle pari päivää/viikko ennen kuukautisia. Ihastun myös kaikkiin ja poden hirveää vauvakuumetta. Kun mieli vähitellen tasoittuu ihastukset katoavat ja mietin että olen käyttäytynyt kuin mielenvikainen. Joskus kierron ollessa epäsäännöllinen.

Vierailija
5/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä auttaa mielettömään ruokahalun ennen menkkoja? Muulloin olen vähäruokainen mutta syön yhtenä viikkona kuukaudessa kuin hevonen.

Syöminen? Mä ainakin syön ihan reippaasti, kun on menkat tulossa. Mulla on matala hb, joten viiden päivän verenvuoto kyllä kuluttaa aika reippaasti energiaa.

Vierailija
6/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan mainitse ruokavaliota jossa EI ole sokereita, roskaruokaa, käsiteltyä ruokaa yleensäkään. Miksei kukaan lähde lenkille ja liiku tarpeeksi? Tässä kaksi yksinkertaista neuvoa, oireisiin ei lääkkeitä tarvita, vähän viitseliäisyyttä kylläkin.

Vierailija
7/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan mainitse ruokavaliota jossa EI ole sokereita, roskaruokaa, käsiteltyä ruokaa yleensäkään. Miksei kukaan lähde lenkille ja liiku tarpeeksi? Tässä kaksi yksinkertaista neuvoa, oireisiin ei lääkkeitä tarvita, vähän viitseliäisyyttä kylläkin.

Varmasti siksi, että ne eivät auta PMS-ahdistukseen.

Vierailija
8/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on ehdotettu moneen kertaan kun näitä kyssäreitä on pms:stä tehty. Eipä kenellekään neuvo kelpaa, halutaan vain lääkettä.

Vierailija
9/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kokeillut ihan kaikkea!!! Jopa ssri:tä (lihotti hulluna mut ei mitään apua). Nyt syön Zoely-pillereitä aina 6 liuskaa putkeen... Kyllä ne yhdet menkat sietää kun taas tietää että pitkä tauko seuraaviin.

Kierukkaa en suosittele, minä sain pahan kohtutulehduksen joka ei meinannut parantua millään!

Vierailija
10/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten auttaa.

Vierailija
11/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistukseen auttaa hyvät elämäntavat.

Ei se pms ahdistus mitään erikoista ahdistusta ole.

Vierailija
12/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten auttaa.

No selitä sitten, miten. Siis tarkoitan nyt ihan tieteellisesti.

Vierailija
13/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistukseen auttaa hyvät elämäntavat.

Ei se pms ahdistus mitään erikoista ahdistusta ole.

Ei se ole niin yksioikoista. TÄmä teissä uskovaisissa on niin ärsyttävää. Aina on joku yksi ainoa lääke kaikkeen. Ahdistaako? Ota Jeesus sydämeesi tai vaihda tämän hetken muotiruokavalioon! Se on tie, totuus ja elämä! Muita vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
14/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten auttaa.

En anna mitään tieteellistä selitystä, mutta se mitä syö, vaikuttaa myös hormoneihin. Niinkuin syöminen vaikuttaa ihan kaikkeen kehossa.

Vierailija
15/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten auttaa.

En anna mitään tieteellistä selitystä, mutta se mitä syö, vaikuttaa myös hormoneihin. Niinkuin syöminen vaikuttaa ihan kaikkeen kehossa.

TÄssäpä uskontunnustusta kerrakseen. Turha uskovaisen kanssa on kiistellä, kun uskonnosta löytyy vastaus kaikkeen. Tosi elämässä on aika paljon muitakin asioita, jotka kehossa vaikuttavat, ei vain ruoka.

Vierailija
16/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kerran oikeasti seonnut (joutunut psykoosin kaltaiseen tilaan) juuri ennen menkkoja ja ensimmäisenä päivänä. Joinain kuukausina edelleen uhkaa käydä niin. Kaamosaika suurentaa riskiä minulla. Hoitona on vain se, että tiedostan riskin, tarkkailen itseäni PMS-aikaan ja pysäytän vääristyneet ajatuksenkulut.

Vierailija
17/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vinkeistä ja vastauksista!

Ap

Vierailija
18/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kerran oikeasti seonnut (joutunut psykoosin kaltaiseen tilaan) juuri ennen menkkoja ja ensimmäisenä päivänä. Joinain kuukausina edelleen uhkaa käydä niin. Kaamosaika suurentaa riskiä minulla. Hoitona on vain se, että tiedostan riskin, tarkkailen itseäni PMS-aikaan ja pysäytän vääristyneet ajatuksenkulut.

Musta tuntuu, että mullakin on olluy todella lähellä. Kuinka sua hoidettiin, saitko kerrottua, että johtuisi nimenomaan pms oireista?

Ap

Vierailija
19/19 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kanssa juteltiin juuri aiheesta, hänellä oli todella pahat henkiset oireet aikaisemmin, sai paniikkikohtauksia yms. Aloitti sitten vahvan kalaöljyn päivittäisen syönnin ja vahvan D-vitamiinin lisäksi niin rauhoittui ihan silminnähden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä