Mitä mieltä henkilöistä, jotka ostavat perheelle ja kavereille jouluna "lahjoiksi" hyväntekeväisyyslahjoituksia?
Itse ottavat tyytyväisenä vastaan kortit, suklaat ja kahvit, ja kertovat sitten mahtipontisesti facebookissa lahjoittaneensa 20 € kehitysmaan lapsille, joten eivät anna kenellekään tutulle mitään.
Kommentit (50)
Minä olen ainakin tosi ilahtunut saadessani tuollaisen lahjan. Olen aidosti ilahtunut, jos minun takiani nainen kehitysmaassa saa koulutuksen ammattiin, koulutyttö polkupyörän tai köyhä perhe tarvikkeet vihannestarhan perustamiseen. Heillä tällainen lahja voi oikeasti muuttaa koko elämän, kun taas minulla on tavaraa tarpeeksi ja pankkitilillä rahaa ostaa, mitä haluan.
Toki kannattaa miettiä, kenelle tuollaisen lahjan antaa. En minäkään antaisi sitä lapselle tai toimeentulovaikeuksien kanssa kamppailevalle aikuiselle.
Nuo on hyviä lahjoja silloin, kun lahjan saajalla on jo "kaikkea" ja lahjoituskohde on sille varmasti mieluinen. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo ovat typerä idea, koska jouluna on tarkoitus ilahduttaa lahjan saajaa. "Mutta kun sillä on jo kaikkea" on minusta huono peruste, koska ainahan voi antaa lahjakortin jonnekin ravintolaan, elämykseen, teatteri/konsertti/elokuvaliput, tai laadukkaita herkkuja joista tietää toisen pitävän. Ei ole mikään pakko antaa tavarakrääsää. Eri asia on, jos tietää toisen oikeasti arvostavan tuollaista lahjaa. Mutta muuten vain kelle tahansa en ostaisi, tuntuu itsekorostukselta ja sädekehän kiillotukselta.
Miksei sinua ilahduttaisi, että nimissäsi on tehty lahjoitus jonnekin hyväntekeväisyyskohteeseen? Edes sellaiseen, mikä on sinun sydäntäsi lähellä? Kuka ei arvostaisi sellaista?
Tuo on juuri sitä itsensäkorostamista: "Mitä, etkö muka halua iloisesti auttaa hädänalaisia, miten kukaan voi olla arvostamatta sellaista lahjaa?!" Lahjan saajan pitäisi olla vain nöyrästi kiitollinen, vaikka kyseessä on vain lahjan antajan laiskuus ja itsekkyys. Miksi lahjoittaminen pitää sotkea joululahjoihin, etkö voi lahjoittaa ihan ns. omista extra-jutuistasi hyväntekeväisyyteen pitkin vuotta? Itsekästä minusta pistää sitten se murto-osa, mikä menisi muille, jonnekin epämääräiseen järjestöön ja käyttää loppuvuosi rahat itseensä.
Jos noin ajattelee, minkä tahansa lahjan antaminen on itsensäkorostamista, koska ainahan lahja hankitaan oman tietämyksen perusteella olettaen, että lahjan saaja siitä ilahtuu ja on "kiitollinen".
Eikä se lahjoituksen tekeminen sen laskemaan ole kuin muukaan nettiostosten teko.
Minä ja muut apua antavat toki teemme lahjoituksia omissa nimissämmekin pitkin vuotta. Parin samoin ajattelevan sukulaisen kanssa olemme sitten lisäksi luopuneet tavaran ostamisesta toisillemme. Roinaa vähemmän, luonto kiittää ja joku saa arvokasta apua.
Kyse siis todella on ylimääräisestä lahjoituksesta, joka on vaihtoehto tavaraliikenne, ei pois muusta lahjoittamisestani. Ja tietenkin saajan, ei minun nimissäni.
Ohis
Siis laiskempaa ei laskemaan. Damn autocorrect...
Sain kerran "lahjaksi" tiedon siitä, että lahjan antaja oli lahjoittanut rahaa jolla ostettiin ruokaa kodittomille kissoille. Siitä jäi ikävä maku suuhun, koska en pidä kissoista enkä tahtoisi tukea sellaista toimintaa. Lahjan antaja oli tietysti kissaihminen, kuinkas muuten.
Olisi antanut ennemmin vaikka kahvipaketin - niille on sentään aina käyttöä tuliaisina.
Joulussa ja omien lasten/kummilasten/lähisuvun lasten joululahjoissa on ihan riittävän paljon mietittävää.
Ystäville joululahjoja ostettiin joskus teininä ja nuorena aikuisena, ei onneksi enää.
Itse toivoin että jos joku haluaa minun lahjaani käyttää rahaa niin lahjoitukset eläinsuojeluun olisi mieleinen lahja. Muille ostan ihan "normaaleja" lahjoja mutta saatan kyllä joukkoon laittaa vielä aineettoman lahjan.
Ois entinen kaveri sen jälkeen.Pidän tuollaista kettuiluna ja oman hännän nostamisena.Parempi ois jos ei ostais mitään koska mun nimissä e itueta ainoankaaan hihhulijärjestön toimintaa ja mut tuntevat tietävät sen. Mä en oikeasti kaipaa lahjoja keneltäkään enkä aio itse muita lahjoa.
Minä ilahtuisin. Mutta en uskalla tehdä sitä itse just ihmisten nihkeiden asenteiden vuoksi. Tänä vuonna päätin vähentää Postin sponsorointia ja lisätä Unisefin sponsorointia (lapset sai valita listasta mitä "lahjoja" ostetaan, valitsivat mm. matolääkkeitä, jalkapallo ja koulutarvikkeita), eli vähensin joulukorttien postittelut minimiin. Ajattelin että laitan sit aatonaattona jouluntoivotukset (kuva)viestillä, ja ensin meinasin laittaa siihen tuon että postittelurahat lähti Unisefille, mutta en laitakaan. Tässä voi valita haluaako vaikuttaa laiskalta ja välinpitämättömältä vaiko omahyväiseltä, ja Suomessa välinpitämättömyys on ihan jees omahyväisyyteen verrattuna.
Arvostan tuollaisia lahjoja huomattavasti enemmän kuin tavaraa. Eikä lahjoituslahjoja kukaan omiaan lesoile, koska se antajahan on se lahjan "saaja" eli se, jonka nimissä lahjoitus tehdään.
Pikkuisen on nyt systeemi jollain hukassa....