Tunnustan: en pääse kyykkyyn
Siis tähän Hesarin artikkelissa näytettyyn asentoon:
http://www.hs.fi/urheilu/art-2000005007157.html?utm_campaign=tf-HS&utm_…
Jos menen asentoon väkisin, kaadun selkä edellä lattialle. Tai sitten on pakko nojata paljon reilummin eteenpäin joko käsillä tai polvilla, jotta saan tasapainon pidettyä. Olen treenannut salilla vuoden vapailla painoilla... tässä suhteessa en vain kehity.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ei voi joiltain onnistua tuo selkä ja jalat suorassa istuminen? En nyt ymmärrä yhtään miten se voi muka mennä väärin? Eihän siihen tarvita mitään voimaa tai notkeutta että vain istuu selkä suorassa? Olenko nyt jotenkin tyhmä vai mikä juttu tämä on?
Takareiden venyvyys ja ryhti. Mielestäni tuo on nimenomaan näistä liikkeistä vaikein.
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Aikuinen ihminen lähestyy notkeushuippuaan jo parin viikon venyttelyllä
Paskapuhetta.
t. aikuisena venyttelyn aloittanut
Sanotaan sitten vielä että asiassa voi olla myös yksilöllisiä eroja ja varsinkin nivelryhmäkohtaisia eroja. Esim.minulla on epätavallisen liikkuvat kädet ja olkapäät luonnostaan, mutta iän myötä on tullut lisää arpikudosta ja massaa (bodaus) ja samat asennot eivät ehkä enää ole fyysisesti mahdollisia. Jos menettäisin paljon lihasmassaa ja loukkaantumisia ei olisi tapahtunut, ehkä olisi vielä melkein sama notkeus. Takareidet reagoivat myös minulla hyvin venyttelyyn, mutta ei auta vaikka treenaisin monta tuntia päivässä, koska lantion rakenne ei ole sopiva aitoon spagaattiin. Jos venyttelen sivuttaisspagaattia, voin päästä aika lähelle lattiaa mutta parin tunnin päästä lihasten jäähdyttyä jäykkyys on palautunut entiselleen. Saavutan siis maksimini parin tunnin harjoittelulla ja menetän tulokset samassa ajassa, kun taas esim.bodauksessa jokaisen ihmisen pitää treenata ainakin viisi vuotta jotta on lähellä omaa geneettistä maksimiaan.
Aikuiselle suuri omistautuminen venyttelyyn on turhauttavaa ajanhukkaa ellei ole rytmisen voimistelijan geenit ja jos on, niin sitten sitä notkeutta on jo paljon muutenkin. Muissa ominaisuuksissa voi kehittyä aivan oikeasti, ilman silmänlumetta ja paljon pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Pissaatteko sitten seisaaltaan?
Istun vessanpöntöllä. Siis vessanpönttöä on tarkoitus käyttää niin, että istutaan siinä, eikä suinkaan niin, että asetetaan jalkapohjat renkaalle ja sitten kyykistytään. Tosin miehissä on aika paljon niitä seisaallaan ko. vermettä käyttäviä myös.
En minäkään tai siis pääsen, mutta en pääse ylös jos painoa on 150 kg tangossa. 140 kg niskassa tullaan kyllä syväkyykystä ylös.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä ton kyykyn ja maassa istumisen saan, mutten ole ikinä saanut lapsenakaan noita käsivarsiliikkeitä. Ei vaan riitä käsivarret.
Mulla päinvastoin, koskaan en ole päässyt kunnolla kyykkyyn, mutta pystyn kyllä kättelemään itseäni omilla käsilläni tuolla lailla selän takaa, kumpi tahansa kyynärpää ylempänä. Enkä ole mitenkään erityisesti treenannut olkapäitä. Uskon, että tässä on myös synnynnäisiä anatomisia eroja vaikuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nilkan liikkuvuudesta se todennäköisesti on sulla kiinni. Jos laittaisit pienen korokkeen (laudan tms.) kantapään alle, pääsisitkö?
Miten se voisi olla nilkan liikkuvuudesta kiinni? Kun polvet ovat 90 asteen kulmassa, nilkat ovat neutraalissa asennossa, kuten seistessä.
Eihän ole. mene kyykkyyn ja katso mitä nilkoillesi tapahtuu.
Onhan, kuten kuvassa. Kyllä minä osaan takakyykkyä treenata, mutta lehden kuvassa on kyse täysin eri liikkeestä. Kokeile.
Aika ällistyttävää on tuo ihmisten kankeus. Itse olen yli 50 enkä ole koskaan edes harrastanut aktiivisesti liikuntaa ja silti nuo onnistuvat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nilkan liikkuvuudesta se todennäköisesti on sulla kiinni. Jos laittaisit pienen korokkeen (laudan tms.) kantapään alle, pääsisitkö?
Miten se voisi olla nilkan liikkuvuudesta kiinni? Kun polvet ovat 90 asteen kulmassa, nilkat ovat neutraalissa asennossa, kuten seistessä.
Oikein kun menee kyykkyyn niin selkä ja nilkat on suorassa.
Se vaan on paljon helpompi että menee kyykyy niin että seisoo päkiöillä. Koska silloin ei tarvita niin paljon notkeutta
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ei voi joiltain onnistua tuo selkä ja jalat suorassa istuminen? En nyt ymmärrä yhtään miten se voi muka mennä väärin? Eihän siihen tarvita mitään voimaa tai notkeutta että vain istuu selkä suorassa? Olenko nyt jotenkin tyhmä vai mikä juttu tämä on?
Tuolilla pystyy tietysti mutta jos lattialla niin ainakin minulle käy noin: http://aijaa.com/oBIt6k
En saa selkää mitenkään suoraksi, se ei vain kerta kaikkiaan taivu. Tuo asento muuten tuntui yllättävän "mukavalta" jaloissa kunhan ei yrittänyt väkisin taivuttaa itseään suoraksi vaan ainoastaan vähän.
Vierailija kirjoitti:
Aika ällistyttävää on tuo ihmisten kankeus. Itse olen yli 50 enkä ole koskaan edes harrastanut aktiivisesti liikuntaa ja silti nuo onnistuvat hyvin.
Ihmiset on erilaisia. Jotkut on luonnostaan notkeita ja jotkut ei veny mihinkään isollakaan treenillä.
Miehet on yleensä selvästi naisia kankeampia.
Minulla tilanne on sellainen että helposti voin istua jalat suorassa ja selkä suorassa. Ei mitään ongelmaa.
Mutta tuo oikeaoppinen kyykky on oikeastaan mahdottomuus. Minun jalat on kuin terästangot. Ei vaan jousta.
Varsinkin toinen jalka joka on vielä toistakin jäykempi.