Miten viiskymppisillÀ talous voi olla tiukalla?
Kommentit (12)
Kuinka niin? Monilla lapset ovat juuri lÀhteneet omilleen, ellei ole iltatÀhtisettiÀ vielÀ kotona. Asuntolaina jos on jo maksettu, alkaa olla aika remontoida asuntoa/taloa, autoa tarvii vaihtaa, jos asuntolaina-aikana ei ole voitu sitÀ tehdÀ. Kotoa muuttaneita, opiskelevia nuoria halutaan auttaa taloudellisesti. Terveys voi alkaa reistata. Työpaikka voi mennÀ alta.
Monet on juotunut työmÀkksi
SiinÀ vaihessa ikÀÀ likaa duunin
et pÀÀse
Juu kyllÀ on. MinÀ opettaja. Mies työtön. Kaksi lukiolaista kotona. Yksi lapsista aloitti opiskelut. HÀntÀkin ajoittain autettava, ettei joudu ottamaan lainaa (ei opiskele kovin hyvin työllistÀvÀÀ alaa).
Onni tÀÀllÀ vaihtelee. ElÀmÀt menevÀt eri lailla ja onhan jo lÀhtökohdissa ja mahdollisuuksissa eroja. Joidenkin talous on koko elÀmÀn ajan tiukalla, toisille sattuu vÀlillÀ sitÀ tiukentavia asioita.
Ikuisuuskysymys, totta â kautta aikojen on ollut ihmisiĂ€, joilla eri syistĂ€ ja eri iĂ€ssĂ€ on talousvaikeuksia ja niitĂ€, jotka kapeakatseisuuttaan kuluttavat aikaansa asian pĂ€ivittelemiseen. ;)
Kouluttautumattomilla alkoholisteilla on yleensÀ rahat tiukilla, mutta alkoholiin ja tupakkaan kuitenkin sitÀ löytyy aina.
Lapset muuttavat pois kotoa ja etenkin miniÀt on herkÀsti kÀrkkymÀssÀ puolisonsa vanhemmilta rahaa.
Mulla ei ole talous tiukilla, mutta ei ole ylimÀÀrÀistÀkÀÀn. JÀin työttömÀksi laman aikaan 1993. Sen jÀlkeen lÀhinnÀ tukitöitÀ, kursseja, pÀtkÀtöitÀ ja uudelleen kouluttautuminen. No se uudelleen kouluttautuminen kannatti siinÀ mielessÀ, ettÀ sain jotain töitÀ, toistaiseksi. Mutta palkka ei ole jÀrin suuri silti, on vastavalmistuneen palkka alallani. Olen kuitenkin tyytyvÀinen, ettÀ on töitÀ. Mulla on ollut huonoa tuuria, mm. kerran olin huippupaikkaan 85 hakijasta 1. varalla ja hÀvisin paikan juuri vÀhÀisemmÀn työkokemuksen vuoksi. Eli kun ei ole toistaiseksi voimassa olevaa työpaikkaa ollut, ei pÀÀse rikastumaan. Yrityksen puutteesta ei kyllÀ ole pula. Minulta on puuttunut se jokin, olen pienikokoinen ja liian kilttiluontoinen. En osaa vaatia tarpeeksi ja jÀÀn jalkoihin.
8 ei on elÀissÀÀn tupakoinut kerran, tai maistanut. En ole absolutisti, mutta aika vÀhÀn menee alkoholiinkaan rahaa. Vain jossain tapahtumissa, missÀ ollaan porukalla, otan pari annosta. Tapahtuu muutaman kerran vuodessa.
No meillĂ€ bruttotulot noin 8000âŹ/kk mutta ikinĂ€ ei oo liikaa rahaa. Emme omista mitÀÀn, emme siis ole koskaan lĂ€hteneet asuntolainahelvettiin. Lapsia on 4, kaikki teinejĂ€ ja niihin menee rahaa uskomattomasti. Rakastamme matkustelua ja teemme sitĂ€ noin 3 krt vuodessa ulkomaille. Teemme todella hyvÀÀ ruokaa ja siitĂ€ emme tingi. Jo kauppaan menee noin 1200âŹ/kk. Kukin tablaa tyylillÀÀn. TĂ€mĂ€ on meidĂ€n elĂ€mÀÀmme. ElĂ€mme kĂ€yttĂ€en kaiken mikĂ€ tulee, ei me mitÀÀn hautaan mukanammekaan saada. Omat lapset fiksuja ja toivon mukaan tienaavat omat rahansa elĂ€mĂ€ssÀÀn. Emme edes haluaisi ettĂ€ he joutuisivat joskus tappelemaan jostain perinnöstĂ€. No sellaista ei ole tulossakaan ;)
Monella viisikymppisellÀ ovat lapset kuluttavimmassa iÀssÀÀn, kuten on jo moni kirjoittanut. Toisaalta on luottoja, myös opinto- tai asuntolainaa voi olla ja kun tÀhÀn lisÀtÀÀn vielÀ tavanomaiset sairastumiset ja muut yllÀtykset, ei mikÀÀn ikÀ suojaa köyhtymiseltÀ.
En edes ymmÀrrÀ, mistÀ aloittajalle on tullut mieleen, ettÀ juuri viisikymppisissÀ ei olisi muita köyhiÀ kuin juopot.
VielÀ on asuntovelkaa, elÀminen on kallista, 1 teini kotona, työt loppui YT neuvotteluihin ja samalla meni terveys - yhden palkalla eletÀÀn kÀytÀnnössÀ.
Miten niin ei voisi. Miehen sairaus, hoitovirhe, mistÀ kÀydÀÀn oikeutta. MinÀ lÀhihoitaja ja 2 lukiolaista. Mies ei saa rahaa mistÀÀn, kun kaikki on jÀissÀ oikeudenkÀynnin takia. LÀhihoitajan palkalla kun eletÀÀn, niin totta kai on tiukilla