Oletteko koskaan tavanneet lääkäriä, jolla on Asperger?
Kommentit (25)
Apua, tuntuu ilkeältä kommentoida näin, mutta tuli vaan mieleen, että olisi ihan kamalaa, jos joutuisin jollekin aspergerhammaslääkärille potilaaksi! Ei yleislääkärillä haittaisi niin paljon asperger, mutta oon aina ihan paniikissa, kun käyn edes tarkastuksissa hammaslääkärissä, että saisin kyllä niin kovat ahdistukset pitkäksi aikaa, jos tyyppi vaan keskittyisi kliiniseen työhönsä, eikä yhtään siihen, että tyyliin itken joka kerta... :D
Opiskeluaikoina oon aika varmasti käynyt jollain autismin kirjon diagnoosin saaneella yleislääkärillä. Kommunikaatio sen kanssa oli jotenkin erikoista ja varsinkin silloin, jos sai soittoajan puhelimessa, en ikinä meinannut ymmärtää sen puheista mitään. Erikoisia maneereja sillä oli, pyöritteli aina jotain kuviota kynällä kalenteriinsa ja luetteli ääneen mahdollisia hoitotoimenpiteitä tai reseptejä. Kerran putsasi mun tulehtunutta korvakäytävää ja kun itkin silloinkin (koska olin tosi kipeä ja sillon ainakin oon aina itku herkässä), keskeytti kyllä hommansa ja kysyi että sattuuko. Mutta ehkä se on eri asia, että hiffaa fyysisen kiputunteen potilaassa eleistä kuin että osaako huomioida psyykkisiä tunteita.
Mut moni on varmaan sitä mieltä, että lääkäreiden tai varsinkaan hammaslääkäreiden ei ees tarvii osata ottaa huomioon potilaiden tunne-elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisin milloin tahansa asperger-kirurgin leikata itseni. Olisi takuulla huolellista työtä.
Eli haluaisit sinut leikkaamaan ihmisen, joka ei kykene menemään kuin tietyn, rigidin kaavan mukaan (jokaisen anatomia on erilainen), ihmisen joka jää työstämään vaikka tunniksi yksttäistä ommelta ja erityisesti ihmsen, joka ei kykene muuttamaan käytöstään (mukautumaan äkillisesti), ei edes silloin, kun tulisi komplikaationa henkeäuhkaava tilanne? Paineensietokyvyniin tulee olla valtava, stressiä pitää kyetä kestämään.
Mistä perseestä sinä nuo yksityiskohdat revit? Minä tunnen aspergereita ja aivan fiksuja, hyvin toimivia ihmisiä ovat.
Kiitos kommentitsta.
t. high-functioning AS-pojan äiti
Kokemuksesta alalta. Asseja on valtavan erilaisia, mutta heitä usein yhdistää tuo rigidi ajattelutapa. Säännöt ja kaavat ovat ehdottomia. Stressi on usein valtavan kuormittavaa heille, moni keksii erilaisia tapoja pärjätä sen kanssa, esim menee ajatuksissa helpotavaan paikkaan tai purkaa stressiä motorisena, toistuvana liikkeenä. Assit pärjäävät monenmoisissa töissä ilman muuta, mutta kirurgia on äärettömän stressaavaa ja joustavuutta kysyvää työtä.
Mututuntumalta radiologeissa on paljon aspergereita. Esim. paljon Peijaksen sairaalan röntgenissä asioineensa melkein kaikki radiologit omaavat aspergerpiirteitä. Eivät puhu mitään hoitajalle, eivätkä potilaalle, puolet tervehtii "kun on pakko". Rönrgenkuvien tutkiminen onkin varmaan just sellainen kapea-alainen kiinnostuksen kohde joka helposti vetää aspergerpiirteitä omaavia puoleensa. Asiakkaana mua ei haittaa mutta vähän käy niitä hoitajia sääliksi kun työkaveri jos jotain sanoo niin töksäyttää silleen ikävästi.
Montakin. Kirurgeinakin. Asperger on usein älykäs ja huipputarkka, sosiaalisesti kömpelö.
Lapseni on as ja pyrkii lääkikseen.
t. mies maalta