Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko koskaan tavanneet lääkäriä, jolla on Asperger?

Vierailija
15.12.2016 |

Otsikko kertoo kaiken.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen, ehkä en. Ei ole tullut kysyttyä.

2/25 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin käytöksestä päätellen, montakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tavannu eikä mun mielestä yksikään mun kurssikaverikaan ole (opiskelen lääkiksessä). Ylemmällä vuosikurssilla oleva kaveri kyll kerto sen kurssilaisesta joka luultavasti on aspergeri. En nyt tiiä onko niitä hirveesti lääkäreissä...

Vierailija
4/25 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useampiakin. Mikä oli kysymyksen pointti?

Vierailija
5/25 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohoh, tähän olikin sitten tullut enemmän vastauksia. Pointti oli se, että kun eräs kaverini väittää, että Asperger-lääkäreitä ei voi olla, vaikka minulle sanoi eräs henkilö monta vuotta sitten, että heitäkin on, olikohan vuosi 2001 tai 2002. Tähän hän on sitten sanonut, että vaatimukset ovat muuttuneet.

Vierailija
6/25 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohoh, tähän olikin sitten tullut enemmän vastauksia. Pointti oli se, että kun eräs kaverini väittää, että Asperger-lääkäreitä ei voi olla, vaikka minulle sanoi eräs henkilö monta vuotta sitten, että heitäkin on, olikohan vuosi 2001 tai 2002. Tähän hän on sitten sanonut, että vaatimukset ovat muuttuneet.

Ja hän on myös sanonut, että ainakaan yleislääkäreinä tai kirurgeina heitä ei ole.

Vierailija
7/25 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkikseen kun pääsee kunhan on pitkät matikat, fysiikat, kemiat ja biologiat, niin on omiaan imemään aspergereita puoleensa.  Missä humanismi, empatia, tunneäly, tilannetaju pääsyvaatimuksissa?

Vierailija
8/25 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä voi olla asperger-lääkäri. Aspergerhan lasketaan nyt taas autismin kirjon otsikon alle ja asseja kuten autistisia yleensäkin on todella laaja kirjo. Osalla on kehitysvammatasoinen autismi, osa taas on näitä yhden asian ihmisiä, jotka saattavat olla hyvin lahjakkaita jollakin elämänalueella ja sitä kautta toteuttavat itseään poikkeustasoisesti. Asperger-piirteisiä lääkäreitä on aivan varmasti, mutta syvemmin autististia tuskin.

Vierailija
9/25 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susi kirjoitti:

No kyllä voi olla asperger-lääkäri. Aspergerhan lasketaan nyt taas autismin kirjon otsikon alle ja asseja kuten autistisia yleensäkin on todella laaja kirjo. Osalla on kehitysvammatasoinen autismi, osa taas on näitä yhden asian ihmisiä, jotka saattavat olla hyvin lahjakkaita jollakin elämänalueella ja sitä kautta toteuttavat itseään poikkeustasoisesti. Asperger-piirteisiä lääkäreitä on aivan varmasti, mutta syvemmin autististia tuskin.

Eikös kehitysvammatasoinen autismi ole sitä, että ei osaa puhua normaalisti? Eli osaa vain joitain yksinkertaisia lauseita. Ja esim. jos jollain Matilla on yllään punainen paita, niin hän saattaa sanoa hänet nähdessään: Matilla on punainen paita.

Vierailija
10/25 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin milloin tahansa asperger-kirurgin leikata itseni. Olisi takuulla huolellista työtä. 

Vierailija
11/25 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkärimme taitaa olla sellainen ... näin epävirallisen keittiöpsygologi arvion perusteella.

Täysin kommunikaatiokyvytön töksäyttelijä sen vähän mitä puhuu. Firmamme sopimuksia hierottaessa ja työoloja työpaikkakäynnillä tsekatessa ei puhu sanaakaan, mukana olevat terkkari ja fysioterapeutti hoitaa kommunikoinnin. Epäsosiaalinen ja erakoitunut (tiedän kun toistakymmentä vuotta  asuttu lähekkäin). Mutta hommansa hän osaa mitä sairaiden hoitoon tulee, on ihan huippu omastakin mielestäni ja myös työntekijöiden palautteen mukaan. Siis siinä mielessä, että diagnoosit hyviä ja hoitotoimenpiteet tekee tehokkaasti. Mutta toi puhumattomuus kyllä rassaa osaa työntekijöistä ja minua itseänikin.

Vierailija
12/25 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susi kirjoitti:

Minua on myös vaivannut, että ketkä kaikki ovat autisteja? Kun olin Asperger-henkilönä tietysti lukenut, että se on yksi autismin muoto, niin minua rupesi se vaivaamaan. Tämä sama henkilö, joka sanoi, että Asperger-henkilöitä on myös lääkäreinä, sanoi myös minulle, että ei minua minään autistina voida pitää. Sitten tämä tyyppi, joka väittää, ettei Aspergereita ole lääkäreinä, on joskus nimitellyt minua autistiksi, jos meillä on ollut kiistaa ja nimitellyt häntä jollakin sanalla. Eihän nimittely ole koskaan oikein, mutta vielä väärempää on nimitellä toista sellaiseksi, johon ei ole voinut vaikuttaa ja jossa ei ole mitään pahaa.

Vierailija
13/25 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on yki lääkäri, jolla myöhemmin älysin olevan asperger. Hän oli pienen terveysaseman yleislääkäri ja hänen tultuaan ihmiset alkoivat kyselemään toisiltaan, että oletko käynyt sillä ja sillä ja minkälainen hän oli. Hän oli minulla ensimmäistä kertaa neuvolalääkärinä ja voin sanoa, että melkein suu auki olin, kun käytös oli niin kummallista. Hänellä ei näyttänyt olevan mitään tunneilmaisua ja eikä  hän ymmärtänyt minkäänlaista huumoria tai ollut emotiaalisesti läsnä. Olin itsekin aivan raivoissaan välillä, kun käytin lasta ja hän ei kerta kaikkiaan "tajunnut" ollenkaan, miten lasta hoidetaan. Ihmiset olivat täällä aivan raivoissan välillä. Itsekin kieltäydyin lopulta menemästä hänelle ja sanoin, että odotan vaikka ennemmin aikaa ja menen toiselle.

Nyt vuosia myöhemmin tapasin lääkärin päivystyksessä. Hän oli kehittynyt valtavasti aikaisemmasta, mutta edelleen hänellä ei ollut mitään tunneilmaisua, mutta oleminen oli jotenkin luontevampaa kuin aikaisemmin. Olen tutustunut aspergeriin näin myöhemmin kun tuttavien lapsi on asperger ja nyt kun lääkärin jälleen näin niin voin vaikka lyödä asiasta vetoa. 

Muutoin uskon, että osaa asiansa ja koska kuuluu juuri autismin kirjoon niin voi tarkkuudessaan olla jopa hyvä lääkäri :)

Vierailija
14/25 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin milloin tahansa asperger-kirurgin leikata itseni. Olisi takuulla huolellista työtä. 

Eli haluaisit sinut leikkaamaan ihmisen, joka ei kykene menemään kuin tietyn, rigidin kaavan mukaan (jokaisen anatomia on erilainen), ihmisen joka jää työstämään vaikka tunniksi yksttäistä ommelta ja erityisesti ihmsen, joka ei kykene muuttamaan käytöstään (mukautumaan äkillisesti), ei edes silloin, kun tulisi komplikaationa henkeäuhkaava tilanne? Paineensietokyvyniin tulee olla valtava, stressiä pitää kyetä kestämään.

Vierailija
15/25 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli haluaisit sinut leikkaamaan ihmisen, joka ei kykene menemään kuin tietyn, rigidin kaavan mukaan (jokaisen anatomia on erilainen), ihmisen joka jää työstämään vaikka tunniksi yksttäistä ommelta ja erityisesti ihmsen, joka ei kykene muuttamaan käytöstään (mukautumaan äkillisesti), ei edes silloin, kun tulisi komplikaationa henkeäuhkaava tilanne? Paineensietokyvyniin tulee olla valtava, stressiä pitää kyetä kestämään.

Mistä perseestä sinä nuo yksityiskohdat revit? Minä tunnen aspergereita ja aivan fiksuja, hyvin toimivia ihmisiä ovat.

Vierailija
16/25 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hän on myös sanonut, että ainakaan yleislääkäreinä tai kirurgeina heitä ei ole.

Mistä hän tietäisi kaikki lekurit?

Vierailija
17/25 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aspergerhammaslääkäri. Luulen olevani hyvä työssäni, vaikka silmiin katsominen ei onnistu enkä juurikaan jaksa kuunnella potilaita, vaan kysyn tarpeelliset asiat vasta kliinisten tutkimusten aikana.

Vierailija
18/25 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hennako kyselee...?

Vierailija
19/25 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta vaaleissa saanut äänivyöryn on on on, asperger eräs, nyt mediciinarikouluun hakee hän, pisteillä korkeimmilla sisään odotetaan päätyvän. Luku-urakka kova on on on.

Vierailija
20/25 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä perseestä sinä nuo yksityiskohdat revit? Minä tunnen aspergereita ja aivan fiksuja, hyvin toimivia ihmisiä ovat.

Kiitos kommentitsta. 

t. high-functioning AS-pojan äiti