Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma äiti vie voimat

Vierailija
15.12.2016 |

Suhde iäkkäseem äitiini on vaikea. Hän on sairastellut, valittaa uupumusta, väsymystä, juopottelevaa avomiestä. Syyllistää kun en auta tarpeeksi, käy siivoamassa, tuo ruokaa, käy lämmittämässä taloa. En kuuntele enkä ymmärrä kait. Muut sisarukseni ovat lopettaneet erinäisistä syistä yhteydenpidon, minä olen jäänyt riippyvuussuhteeseen. Asunkin suht lähellä. En pysty häntä konkreettisesti auttamaan sillätuntuu että psyykeni ei kestä. Tässä on vaikea taustoja selittää mutta miten ratkaisen asian? Laitan etusijalle oman jaksamisen ja poden syyllisyyttä kun en auta vai menen siihen suohon eli apatiaan hänen kanssaan yhdessä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitoa ja siivouspalvelu? 

Vierailija
2/8 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitisi ei hyödy siitä, jos autat yli voimiesi.

Mieti, minkä verran jaksat tehdä. Tee puolet siitä.

Tiina

p.s. jos et osaa rajoittaa, pidä määräaikainen tauko. Tauon jälkeen on helpompi aloittaa 'puhtaalta pöydältä'. Samalla pidä huolta, että tauko ei jää päälle. On vaikea aloittaa yhteydenpito uudestaan, jos on kerran sen lopettanut. Kokemuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille kaupungin sosiaaliohjaajan puhelinnumero ja sano että soittaa sinne. Itse joudut päättämään paljonko pistät likoon äitisi tähden. Minä en laittaisi. Enkä ole laittanut, saa sosiaalihuolto hoitaa päihdevanhempani.

Vierailija
4/8 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan sun pitäisi katkaista tuo riippuvuussuhde, se katkaisee syyllisyytesi. Et ole mitenkään vastuussa äidistäsi, tiedät sen itsekin. Olette kaksi eri ihmistä joilla kaksi eri elämää. Sinä elät omaasi hän omaansa. Miksei hän itse tee ruokaa tai lämmitä taloa?

Terve itsekkyys on pakollista tässä elämässä, jos yhtään itsestään välittää.

Vierailija
5/8 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen tilanne iäkkään äitini kanssa, mutta asun onneksi kaukana. Minä olen koittanut selittää itselleni, että oma jaksaminen on ok laittaa etusijalle, ettei äitini tilanteesta tule monen sukupolven kierre. Jos sinulla on hyvä taloudellinen tilanne, voisit tietenkin ostaa äidillesi kodinhoitoapua vaikka yhdessä sisarusten kanssa, jos he vielä sen verran välittävät.

Vierailija
6/8 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele äidin kanssa, että nyt taitaa olla aika muuttaa asuntoon, jota ei tarvi lämmittää eikä siivota noin paljon... Jos hän ei jaksa etkä sinäkään. Nyt on kohdattava totuus, molempien.

Vierailija
7/8 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja keskustele myös, että sitä juopottelevaa avomiestäkään ei tarvitsekaan eikä edes pidä jaksaa. Voisi jaksaa äiti paljon paremmin ilman tätä. Ehkä se on yksi syy, miksi on niin väsynyt ja kaipaa sinua tuekseen?

Vierailija
8/8 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustele äidin kanssa, että nyt taitaa olla aika muuttaa asuntoon, jota ei tarvi lämmittää eikä siivota noin paljon... Jos hän ei jaksa etkä sinäkään. Nyt on kohdattava totuus, molempien.

Samaa mieltä. Teidän molempien suunta on alaspäin jos jatkatte nykyiseen malliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä