Oliko ystävälläni syy loukkaantua?
Minulla on ystävä, joka ei osaa pitää huolta omasta taloudestaan. Hänellä on aina tilit tyhjänä jo muutamaa päivää ennen tilipäivää. Sitten hän laittaa tekstiviestiä tilinumeronsa kanssa, jossa pyytää rahaa. Olen muutamia kertoja lainannut ja rahat olen saanut takaisin sovittuna päivänä.
Viikonloppuna, perjantai-iltana tulis taas viesti. Pyydettiin 30 euroa. Syynä oli, että kun on ollut kipeä, pitäisi päästä vähän ulkoilemaan.
Minulta meni hermot: Olen aina luullut, että hän käyttää minun lainarahoja ruokaan, mutta todennäköisesti rahat ovat menneet aina ryyppyreissuihin.
Laitoin sitten hänelle viestin takaisin, että olisi hyvä aika oppia viisasta rahankäyttöä, että jokaiselle päivälle riittäisi rahaa.
Sen jälkeen sain viestin takaisin, jossa oli kaikkea sopimatonta kirjoitettu, mm. haukut siitä kuinka huono ystävä olen ja kuinka loukkaantunut hän on...
Miten tällaiseen pitäisi reagoida?
Kommentit (11)
ystäväsi on aina maksanut takaisin sovittuna ajankohtana.
Mitä sen on väliä mihin hän rahat käyttää.
Ja se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. Mun mielestä ystävälle on tollasessa tapaukasessa hyvä kertoa rehellisesti, eikä valehdella ettei ole rahaa, jos kuitenkin olisi.
Eikä se sitä aina tarkoita että tili olisi tyhjä vaan että rahaa on, mutta ei ylimääräseen. Tässä maassa on aika vaikea näillä palkoilla saada rahat riittämään tilipäivään asti
Tosiaan on aika röyhkeää tekstarilla ruinata rahaa tilinumeron kera (vaikka maksaisikin takaisin sovitusti).
Kun se on taas menettäny yhen maksajan!
Kun vanhemmat ei maksa niin otetaan vippiä kavereilta..
Anna pölyn laskeutua. Raha ei saa olla tärkeempää kuin ystävyys ja sulla ei oo velvollisuutta toimia rahasampona.
Minäkin vippaan rahaa ja joskus sitä tarttee pyytää, mutta jos toistuvasti käsi on ojossa niin lakkaa vipit. Ei tartte sanoa kummempaa syytä kun ei ole mistä antaa! Älä perustele; sun rahat on sun rahoja.
Ystäväsi pitäisi jo oppia suunnittelemaan talouttaan.
Multa serkku lainasi ennen rahaa, kun oli loppu. Huvittavaa sinänsä, kun silloin olin itse työttömänä ja hän palkkatöissä.. ja rahansa loppuivat ennen tilipäivää AINA. Minä taas olin säästeliäs. Lainasin aina, kun rahaa oli. Se oli itselleni hyödyllistä, kun voin luottaa, että hän maksaa heti tilipäivänä takaisin. Omat rahani olivat hänellä tavallaan säästössä sen aikaa.
Mitelestäni siskolta / veljeltä / serkulta voi pyytää, mutta kaverilta vippaaminen säännöllisesti ei ole ihan ok mun mielestä.
Just tollasella asenteella pääsee vippikierteeseen.
Mää " vaan" lainaan, maksan takasin heti kun saan rahaa.. Mutta mikä se lainaaja on jos ei oo maksaja? Sehän maksaa sillon lainaajan asiat.
Eikä kenenkään tartte rahojaan antaa jos ei niin halua tehdä, vaikka korkoineen maksaisi takasin.
10
Teit aivan oikein, et voi rynnätä apuun, kun ystävälläsi on rahat loppu, ja ei ole mitään velvollisuuttakaan......Ystäväsi ei ole vissiin tajunnut tätä asiaa!
Aika röyhkeää. Kaverisi on kyllä opittava pari tosiasiaa aikuisten maailmasta.
kun hän soitti ja valitti, että voi kun pitäisi ostaa vaippojakin mutta keskiviikkona vasta tulee rahaa, ja ties mitä... aika monta kertaa annoin sitten lainaan jonkusen euron... sitten taas kerran olin laittanut rahaa " lapsen antibiootteihin, kun oli korvatulehdus" ja törmäsinkin kaveriin baarissa, ja vieläpä niin että seisoin hänen takanaan kun hän jutteli jollekkin... " niin täällähän mä laina rahoja ryyppään, yx hölmö aina vaan luottaa että rahat menee siihen mihin mä sanon"
yks tuttu soittelee säännöllisin väliajoin ja pyytää lainaa. En luota häneen, että saisin rahani takaisin, niin en lainaa. Syyksi sanon kyllä aina, että ei ole.