Onko hääpäivä palkallinen vapaapäivä? Ei siis vihkipäivä vaan hääpäivä
Mitkä kaikki päivät on vapaita? Onko oman lapsen ristiäispäivä? Vai kastetaanko lapset aina sunnuntaisin jolloin en ole edes töissä
Kommentit (29)
No ei tietenkään ole mikään hääpäivä palkallinen vapaa. Jos vuosipäiväsi osuu viikolle työpäiväksi - esim 50- ja 60 v. niin ne ovat. Aikaisemmat synttäripyöreät eivät sellaisia ole.
Sinunlaisiasi laiskoja ja veteliä paskoja saamme kiittää Suomen nykytalouden tilasta! Miksi sen yrittäjän joka sulle omasta pussistaan palkan maksaa pitäisi maksaa sinulle oman lapsesi ristiäispäivästä?
Juu on.
Lapsen alullepanopäiväkin on.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole mikään hääpäivä palkallinen vapaa. Jos vuosipäiväsi osuu viikolle työpäiväksi - esim 50- ja 60 v. niin ne ovat. Aikaisemmat synttäripyöreät eivät sellaisia ole.
Vihkipäivä on palkallinen vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihkipäivä on palkallinen vapaa.
Aloittaja kysyi nimenomaan HÄÄpäivää ei VIHKIpäivää.
Ei mikään henkiölkohtainan juhla ole palkallinen vapaapäivä, mutta tiettyihin tilanteisiin pitää antaa vapaata, kuten läheisen hautajaiset. Mutta palkkaa ei ole pakko maksaa. Moni firma antaa esim. 50-vuotispäivän palkallisena vapaana, mutta sekään ei ole kai pakko. Mun miestä pyydettiin töihin vihkipäivänä. Oli lauantai. Sanoi, että ei nyt oikein jouda kun pitäisi mennä naimisiin. Pomo ymmärsi. Tarina on tosi.
8 korjaa, kun googletin, läheisen hautajaiset (ei koske enää isovahempia) ja kutsunnat ovat jossain työehtosopimuskissa palkallisia vapaapäiviä, mutta lakiin se ei perustu. Mun veli sai 50-vuotispäivän lahjaksi kunnalta, vaikka päivä sattui viikonlopulle, eli yhden vapaapäivän sai.
On. Ja poutapäivä, keskipäivä ja ovulaatiopäivä. Kaikki palkallisia vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoo TES? Siitä se riippuu.
Näytä mulle se TES, jossa hääpäivä, ristiäispäivä, ystävänpäivä ja saunapäivä on palkallisia vapaapäiviä?!
Kuten jo todettiin, niin omat 50-vuotis- ja 60 -vuotispäivät on palkallisia vapaapäiviä, samoin omien vanhempien, lasten ja aviopuolison hautajaispäivä.
Mun työehtosopimuksessa seisoo, että palkallisia vapaapäiviä ovat oma vihkimispäivä (siis se on silloin kun vihitään, ei sen jälkeiset vuosipäivät), mikäli se sattuu arkipäiväksi; samoin nuo kommentissa 11 mainitut hautajaispäivät sekä omat 50- ja 60-vuotispäivät, edelleen mikäli sattuvat arkipäiväksi.
Nämä kaikki vapaapäivät syntyvät vain anomalla. Eli työnantaja ei näitä etuja vahdi, vaan täytyy laittaa ensin hakemus ja se pitää hyväksyttää.
Vittu... "onko hääpäivä palkallinen vapaapäivä?" Ei ole ihme, että yrittäjät eivät halua palkata töihin uusia. Tällaiset loiset kun heittäytyvät saikulle, jos ei muuten saa vapaata kaiken maailman jonninjoutavuuksiin.
Voiko noin tyhmiä ihmisiä edes olla?
Vierailija kirjoitti:
Mun työehtosopimuksessa seisoo, että palkallisia vapaapäiviä ovat oma vihkimispäivä (siis se on silloin kun vihitään, ei sen jälkeiset vuosipäivät), mikäli se sattuu arkipäiväksi; samoin nuo kommentissa 11 mainitut hautajaispäivät sekä omat 50- ja 60-vuotispäivät, edelleen mikäli sattuvat arkipäiväksi.
Nämä kaikki vapaapäivät syntyvät vain anomalla. Eli työnantaja ei näitä etuja vahdi, vaan täytyy laittaa ensin hakemus ja se pitää hyväksyttää.
No se riippuu työpaikasta, tartteeko mitään hakemuksia tehdä. Pienissä työpaikoissa riittää kyllä mainiosti oma ilmoitus. Ainakin mulla riitti ilmoitus siitä, että on isän hautajaiset, en olisi edes älynnyt pyytää, mutta pomo sanoi, että sitä ei sitten vähennetä palkasta.
Vihkipäivä oli mulla ja puolisollani ainakin palkallinen vapaa. Oli keskellä viikkoa siis.
jaa sunnuntaisin, aika usein tälläset kirkolliset toimitukset on lauantaisin, hautajaiset tai ristiäiset. sunnuntaisin on kirkkopäivä. konfirmaatio on sunnuntaisin koska se on kaikille avoin ns.kirkonmeno ehtoollisella pidettynä. jos et tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vihkipäivä oli mulla ja puolisollani ainakin palkallinen vapaa. Oli keskellä viikkoa siis.
Ap kysyi nimenomaan, että onko HÄÄPÄIVÄ palkallinen vapaa. Kyllä me kaikki tiedetään, että vihkipäivä on palkallinen vapaa, jos joku nyt haluaa työpäivänä siellä maistraatissa käydä.
Mulla tes sanoo näin että oma vihkipäivä/parisuhteen rekisteröintipäivä, 50- ja 60-vuotispäivä, lähiomaisen (puoliso, lapsi, sisarukset,vanhemmat, appi- ja isovanhemmat) hautajaispäivä ovat ovat paikallisia niiden osuessa työpäivän kohdalle ja lähiomaisen kuoleman/hautajaisten kohdalla pyritään järjestämään 1-3 päivän palkallinen vapaa. Yli päivän kestävästä poissaolosta on pyydettäessä toimitettava etukäteen selvitys työnantajalle.
Ap taitaa olla näitä, joille naimisiinmeno on joku elämän suurin saavutus :D
No ei helvetissä hääpäivä sen enempää kuin ristiäispäiväkään ole palkallinen vapaapäivä.