Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkikohtaus kaupan kassalla? :(

Vierailija
14.12.2016 |

Voi tätä jouluruuhkassa jonottamista ja rynnimistä. Tänään jonotin puoli tuntia talvitamineissa ja tuskan hiessä hikoillen. :(

Lopulta, pitkän odotuksen jälkeen, vuoroni tullessa, "romahdin". Tuntui etten saa happea, ahdisti, kädet tärisi, jalat tuntui menevän alta, en saanut sanaa suustani, en pystynyt kohdistamaan katsettani mihinkään.... jouduin ryntäämään tyhjin käsin, sanaakaan sanomatta pois paikalta. Turhaan siis jonotin ja odotin.

Jälkeenpäin oli pakko itkeä. Tunsin itseni niin suureksi epäonnistujaksi. Mitäköhän muutkin ajattelivat? Miten sairas ja outo mun pitääkään olla, etten edes selviä normaalista kassatilanteesta ilman paniikkia. Jo pitkään olen pärjännyt ilman näitä kohtauksia, mutta näköjään ne aina tulevat säännöllisin väliajoin esiin.

Mikä lääke tähän auttaa? Kotiin linnoittautuminen ja verkkokaupasta tilaaminen?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla iskee kaupassa jos on paljon porukkaa ja tuntuu, että kärryt on aina tiellä. Lisäksi jos kova jono niin se tekee oireita. Ja sellainen juttu, jos itsellä on paljon ostoksia niin niiden pakkaaminen saattaa ahdistaa ja laukaista

Vierailija
42/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran jouduin jättään ostokset kauppaan. Ohjeissahan sanotaan, että pitäisi palata takasin ja tehdä ostokset loppuun, en pystynyt .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet yrittänyt tehdä ongelman parantamiseksi? Se, että vaiva on pysynyt pitkään poissa kertoo siitä, että pystyt kyllä pitämään sen poissa. Eli ei kannata luovuttaa, vaan taistella vastaan. Ammattiavusta on usein hyötyä tällaisissa tilanteissa ja keskustelu on järkevämpää kuin lääkkeet.

Itselläni on stressi aiheuttaa reaktioita kropassa, kuten hikoilu ja vatsan sekaisin meneminen. Itseäni auttaa se, että kerron näistä asioista ihmisille, joiden kanssa vietän aikaa. Kun he tietävät, niin minun ei tarvitse jännittää oireiden tulemista, koska minun ei tarvitse niitä piilotella. Sen seurauksena oireita ei tule.

Olen huomannut, että oireet ovat pahimmillaan yleensä silloin, kun elämässäni on vähän sisältöä. Kun on paljon vapaa-aikaa ja silti jotain stressaavia tapahtumia elämässä, niin silloin noita asioita miettii jatkuvasti. Kun elämässä on paljon mielekästä tekemistä, niin ei ehdi miettiä noita asioita etukäteen ja siten oireita ei edes tule.

Oireethan tulevat siitä, kun alat päässäsi myllyttämään asioita ja ne kokoajan vain pahenee ja pahenee, kunnes joudut ryntäämään pois tilanteesta. Jos pystyt katkaisemaan tuon kierteen ja viemään ajatuksesi muualle, niin oireet loppuvat. Tietenkin tämä on helpommin sanottu kuin tehty, mutta yrittämistä ei kannata koskaan lopettaa. Toisekseen asiat pitää laittaa oikeisiin mittasuhteisiin. Kuka aikuinen ihminen enää nykypäivänä tekee kovin isoa numeroa toisen paniikkihäiriöstä. Toki siinä hetkessä moni ihmettelee, mutta kyllä kaikki sen ymmärtävät ja asia unohtuu nopeasti. 

Paniikkikohtaus voi tulla myös niin ettei erityisemmin "myllytä" ajatuksia mielessään. Voi huomata vasta sitten, kun kohtaus on päällä, että "tässä sitä ollaan". Et voi myöskään taata, että kaikki sen ymmärtävät, ja asia unohtuu nopeasti. Tuo on vähättelyä. Joku ymmärtää, joku ei. Ihmisen arvo ei ole silti kiinni siitä, ymmärtääkö joku, vai eikö ymmärrä.

Nimenomaan näin. Jos seura aidosti ei kuormitu näistä niin älyttömän hyvä.

Itse en haluaisi olla sanoittajana kuin mahdollisimman harvoin. En halua luoda sellaista skenaariota sosiaalisissa tilanteissa, vaan ennemmin feikkaan jotain vessahätää tms., jonka takia pitäisi poistua tilanteesta. Hankalaa jos paha kohtaus iskee. Silloin pakko sanoittaa ja oltava valmiina kohtaamaan seuraukset. Esim. lähteä pois kokonaan silläkin uhalla, ettei toista näe aikoihin.

Vierailija
44/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beetasalpaaja kulkee mukana

Vierailija
45/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn vain pienissä kaupoissa kun ei ole ruuhkaa

Vierailija
46/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joillakin paniikkikohtaus kaupassa laittaa vaihtamaan hintatietoja tuotteisiin ja rikkomaan kaupan omaisuutta. Minna Haapkylälle terveisiä.

Vierailija
47/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joillakin paniikkikohtaus kaupassa laittaa vaihtamaan hintatietoja tuotteisiin ja rikkomaan kaupan omaisuutta. Minna Haapkylälle terveisiä.

?