Kokemuksia kasvuhormonin antamisesta?
Annetaanko hoito sairaalassa vai itse kotona?
Me odotellaan vielä teinin verikokeiden tuloksia, joten en vielä tiedä varmaksi aloitetaanko hoito. Luustorönrgen otettu ja sen mukaan kehitys 3 vuotta jäljessä.
Kommentit (24)
Kotona annetaan hoito. Saatte kätevän easypod laitteen kotiin(todennäköisesti) joka annostelee ja pistää lääkkeen automaattisesti. Meillä hoito lopetettu juuri n. 10 vuoden pistelyn jälkeen. Tulokset oikein hyvät. Meillä ei ollut lainkaan sivuvaikutuksia. Dg. Aivolisäkkeen etulohkon vajaatoiminta. Ainoana hormoni puutoksena tuo kasvuhormoni.
Meillä yritettiin aloittaa, mutta kun muutenkin herkkä lapsi ei kestänyt millään jokailtaisia pistoksia, vaan elämästä tuli yhtä pelkoa ja kauhua, lopetettiin. Ei hänestä niin lyhyttä onneksi sitten tullutkaan kuin ennustettiin että ilman hoitoa tulee, on 162 senttiä pitkä kun arvio oli 145 cm ilman kasvuhormonihoitoa...
Toivottavasti teillä on lapsen hoitomyöntyvyys vähän parempi kuin meillä oli. Tosiaan pelkäsi jo aamusta pistosta niin että oli maha kuralla, karkaili metsään ettei tarvitsisi enää ottaa pistosta jne.
Hei! Kirjoitan vanhaan ketjuun kun varmaan silloin tällöin joku vanhempi etsii tietoa asiasta, niinkuin minä vuosi sitten. Meillä aloitettiin 6-vuotiaalle kasvuhormonihoito oman tuotannon vajauksen takia. Ekat pistokerrat pelottivat molempia, tosin kynää on todella helppo käyttää. Sen jälkeen pistämisestä on tullut rutiini kuten hampaidenpesusta. Mitään sivuvaikutuksia ei ole tullut ja kasvuvauhti lääkityksen aloituksen jälkeen on ollut normaali. Meillä kasvun hidastuminen tapahtui 3 ikävuoden jälkeen eikä poika ole vielä päässyt takaisin pituuskäyrälleen mutta ei enää tipu kauemmaksi käyrästä.
Kysehän ei ole vain lapsen kasvusta vaan myös aineenvaihdunnasta yms. Lääkkeen aloituksen jälkeen lapsi on saanut energiatasonsa normaaleiksi ja painokin on lähtenyt laskemaan. (Paino alkoi myös taudin myötä nousemaan.) Nyt meillä on taas hyvinvoiva ja elämänmuönteinen lapsi!
Hei! Vastaan myös tähän vanhaan ketjuun, koska tämä ei ole kovinkaan yleinen aihe on suomenkielisillä palstoilla . Pistäminen ja siihen tottuminen mietitytti ja pelotti minua kovasti. Meillä hoito alkoi viime vuonna ja lapsi oli tuolloin 4-vuotias. Ensimmäinen pistos oli kamala ja eka viikko oli rankka kaikille. Koin voimakasta syyllisyyttä siitä, että aiheutamme lapselle kipua. Ekan viikon jälkeen alkoi sujumaan paremmin ja kuukauden kuluttua meni jo tosi hyvin. Tähän auttoi se, että lapsi huomasi myös itse, että jaksaa puuhata, juosta ja temmeltää kuten muut. Lapsen mukaan itse pistos ei yleensä satu mutta aine kirvelee.
Meillä oli alussa käytössä "palkintojärjestelmä", eli jokaisesta pistoksesta sai tarran ja joka viikko sai pienen lahjan. Hoito on jatkunut vuoden ja tulokset ovat loistavat emmekä kadu lainkaan päätöstä hoidon aloittamisesta.
Kannattaa ehdottomasti, vaikka kallis hoito onkin. Lisäpituutta saatiin vuosien hoidolla noin 10 cm.
Hei, onko mitään suomenkielistä keskusteluryhmää netissä, fbssä? En äkki etsimisellä löytänyt.
Hei, vastaan myöskin vanhaan ketjuun. Facesta tosiaan löytyy ryhmä ”Meidän pienet pojat ja tytöt”. Siellä paljon näitä kasvuhormonitapauksia. Meillä aloitettiin reilu viikko sitten pistokset. Poika nyt 3v 9kk, itkua on vielä joka pistoskerta, mutta jospa se tästä helpottuisi ajan kanssa… tänään illalla oli selkeästi helpoin kerta tähän mennessä.
Oispa mullekin annettu. Vihaan sitä, että vanhempani antoivat minun jäädä tällaiseksi manletiksi.
En ottaisi, teinit kasvaa eri tavalla, osa kasvaa vielä armeijassa. Ei ne ylimääräiset hormooni ole hyväksi, jos ei ole sitten todella paljon eroa muihin ikäisiin. Mutta ei pojan tarvitse olla pitkä. Minkä pituisia miehiä suvussa on?
Kasvaako myös Jorma pistosten ansiosta
Vierailija kirjoitti:
Meillä yritettiin aloittaa, mutta kun muutenkin herkkä lapsi ei kestänyt millään jokailtaisia pistoksia, vaan elämästä tuli yhtä pelkoa ja kauhua, lopetettiin. Ei hänestä niin lyhyttä onneksi sitten tullutkaan kuin ennustettiin että ilman hoitoa tulee, on 162 senttiä pitkä kun arvio oli 145 cm ilman kasvuhormonihoitoa...
Toivottavasti teillä on lapsen hoitomyöntyvyys vähän parempi kuin meillä oli. Tosiaan pelkäsi jo aamusta pistosta niin että oli maha kuralla, karkaili metsään ettei tarvitsisi enää ottaa pistosta jne.
145 cm varsinkin jos kysessä on tyttö on ihan ok pituus... Kehopositiivisuus saisi ylettää pituuteen myös, nykyään nää hormoonit ovat trendikkäitä, meillä taas yritettiin vasta vuoden vanhalle tyrkyttää että ei olisi niin pitkä ikäisekseen, no varmasti on kun isänsä on lähes kaksimetrinen.... Lääkitystä ei aloitettu.
Me epäilemme kipuja jotka (mahdollisesti) johtuvat pistoksista. Asiasta ei Varmuutta vielä. Kipu kroonistunut ja ei liity pistos kohtaan.
Ja sitten mietitään mistä näitä mieleltään vajaita tulee
Kotona pistin piikin mahaan eikä se tuntunut missään. Ainut ongelma oli, että se hormoni piti säilyttää kylmässä ja reissussa ensimmäisenä kysyin, että voisinko laittaa lääkkeet ravintolan jääkaappiin, jos huoneessa ei ollut baarikaappia. Aina onnistui.
Minua hoidettiin -90 luvun alussa kyseisen sekä kolmen muun hormonin puutoksen vuoksi ensin TAYS ja myöhemmin HUS:n lasten polilla. Olin n. 9 vuotias kun hoito alkoi ja sitä pistämistä kesti n. 5-6 vuotta sekä tiukat kontrollit. Aine käytännössä pelasti elämäni enkä missään vaiheessa huomannut mitään haitallista siinä, paitsi itse pistot ja niihinkin tottui muutamassa viikossa. Nyt olen 42 vuotias ja 177cm. Todistetusti olisin jäänyt paljon lyhyemmäksi ilman kyseistä ainetta.
Oon kuullut että kasvuhormonia muodostuis enemmän unen aikana ennen puoltayötä. Että olisi hyvä mennä ajoissa nukkumaan.
Meillä on pojalla pieni pippeli. Hoito aloitetaan 13-vuotiaana, jos ei muutosta tule. Tämä siis sovittu endokrinologilla. Hoito pitää aloittaa ennen kuin murrosikä alkaa, mutta sitä ei voi antaa vielä kun vaikuttaa jotenkin luiden kasvujuttuihin.
Mä en todellakaan antaisi lapsen hormoonitasapainoa pilata millään ylimääräisillä hormoneilla. Meillä on siis pitkät lapset ikäisekseen ja on tätäkin ehdotettu että rajotettaisiin kasvua. Pituus on asia mikä ei ole terveydelle haitallista, oli sitä vähän tai paljon.
Up?