Lomakkeessa kysytään ammattia, mitä ihmettä siihen pitäisi laittaa??
Olen koulutukseltani X, mutta en ole niitä töitä tehnyt vuosikymmeneen. Viimeksi olen tehnyt satunnaisina keikkahommina työtä Y. Nyt olen kotona lasten kanssa, eikä minulla ole työpaikkaa. En ole hoitovapaalla tms, enkä ole myöskään ilmoittautunut työttömäksi. Mitä ihmettä tässä tapauksessa pitäisi ammatiksi merkitä? Kotiäiti?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lomake? Aina kannattaa miettiä, onko sillä mitään oikeaa merkitystä lomakkeen vastaanottajan kannalta. Esim. lasten koulun yhteystietolomakkeessa (siis lomake, jossa annetaan tiedot, mihin ollaan yhteydessä, jos joku hätä koulussa käy) kysytään vanhempien ammatteja. Miksi? Jätän ne yleensä tyhjäksi kokonaan, ja nyt kun lomake on sähköinen ja kaikki kentät "pakollisia", laitan siihen muutan x:n tms merkin. Ja siis ylemmän toimihenkilön asiantuntijatehtäviä työkseni teen...
No hyvänen aika sentään. Kyllähän opettajan pitää tietää vanhempien työelämästatus, jotta osaa antaa Janicapeetterille oikeat numerot sen mukaan mitä lääkärin tai siivojan lapselle kuuluu.
Toi lomake menee koulusihteerille, ei opettajalle. Sihteeri ei anna numeroita.
Vierailija kirjoitti:
No, kun kysytään ammattia niin vastataan mikä on ammatti, oli sitte tehny niitä töitä tai ei. Voi olla siivooja ammatiltaan mutta tehä vaikka kirjastonhoitajan töitä. Tai insinööri ammatiltaan mutta olla lastenhoitoavustaja.
Jaa, mun mielestä tuo menisi nimeomaan toisinpäin. Ensimmäinen henkilö on siis koulutukseltaan siivooja, mutta ammattiltaan kirjastonhoitaja. Toinen taas koulutukseltaan insinööri mutta ammatiltaan lastenhoitoavustaja. Ammatti on se, mitä työtä sillä hetkellä tekee.
Ammatteja ei ole saanut kysyä pitkiin aikoihin varsinkaan kouluihin, tai päiväkoteihin. Ihan on asiasta laki. Jos sellaista tietoa kysytään jossain lomakkeessa, niin jättää vaan täyttämättä sen kohdan. Ovat vain vanhoja lomakkeita.
Tietysti työnhaussa varsinkin koulutustiedot ovat tärkeitä, mutta se onkin sitten eri juttu.
Miten te ette vieläkään tätä asiaa tiedä? Ei ne niillä tiedoilla mitään tee, eikä ne edes mene esim. kouluissa koulusihteeriä pidemmälle.
Muistakaa muuten myös, että "työtön" ei ole ammatti vaikka sitä monissa nettilomakkeissakin tarjotaan ammattivaihtoehdoksi. Työtilanne on "työtön" niin kuin esim. "osa-aikatyössä", "sairsuslomalla", "vslituisessa työsuhteessa" jne. mutta ammatti ei työtön ole.
Miksi tup työttömyys sitten on noissa lomakkeissa, sitä en tiedä, mutta epäilen sen olevan sellainen asia, mikä karsii jo osan ihmisistä eli juuri työttömät jostain pois.
Niin, kommenttini ei ole työttömyyttä ja työttömiä väheksyvä vaan päin vadtoin, itsekin jäin taas työttömäksi. Tarkoitan kommentillani sitä, että työttömyyttä ei tarvitse joka paikassa sanoa, jos se ei ole asian kannalta oleellista. Työttömyys on kummallista kyllä ja aivan turhaan vieläkin ihmisiä leimaava asia.
Esimerkkinä vielä näin: jos laitat ammatiksesi työtön, niin miten voi hakea töitä, koska "työttömän ammatissa" ei ole töitä.
(Anteeksi saivarteluni)
Vierailija kirjoitti:
No, kun kysytään ammattia niin vastataan mikä on ammatti, oli sitte tehny niitä töitä tai ei. Voi olla siivooja ammatiltaan mutta tehä vaikka kirjastonhoitajan töitä. Tai insinööri ammatiltaan mutta olla lastenhoitoavustaja.
Mun ammatti ei ole ikinä ollut merkonomi, vaikka koulutus olikin. En ole kaupallisen alan töitä, toimistotöitä, markkinointia tms. tehnyt ikinä. Koko työurani olen ollut IT-alalla. Miksi ihmeessä vastaisin ammatti-kysymykseen "merkonomi" sen sijaan, että kirjoittaisin "IT-asiantuntija"?
Koulutus kyllä, koska se kertoo sentään jotain ja joskus koulutus antaa pätevyyden tiettyihin hommiin. Mutta jos laitan ammatikseni vaikka että "suunnittelija" niin osaatko sen pohjalta sanoa että millaista käytännön kokemusta mulla on? CV:ssähän tuo työkokemus muutenkin avataan.