Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys yleisestä asumistuesta

Vierailija
13.12.2016 |

Olen opiskelija ja tippumassa ensi keväänä yleisen asumistuen piiriin, koska opintotukikuukauteni loppuvat. Opintoja on kuitenkin vielä vuosi jäljellä, joten toimeentulo hieman huolettaa. Asun avoliitossa ja myös mieheni on tällä hetkellä vielä opiskelija, mutta suunnitelmien mukaan valmistumassa ammattiin lähiaikoina. Mitään vakituista työpaikkaa hänellä ei kuitenkaan ole tiedossa. Meillä on erilliset vuokrasopimukset, joten vaikuttavatko avopuolisoni tilanteet tällöin minun asumistukeeni?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri tarkistin samaa. Asiat pysyy lähes ennallaan VAIN JA AINOASTAAN jos on OMAT vuokrasopimukset asunnosta TAI alivuokralaisena saman sukupuolen kanssa (en ole 100 varma tästä alivuokralaisuudesta) TAI molemmat on opiskelijoita (=nollatulot sinulla ja puolisollasi).

Näissä tapauksissa olette kusessa:

1. Puoliso käy töissä ja tienaa yli pari tuhatta kuussa (käytä Kelan laskuria tarkistamiseen miten käy: https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication)

2. Teillä on yhteinen vuokrasopimus, tarkista kelan laskurilla tämäkin

3. Alivuokralisena TAI kimppakämppä eri sukupuolen edustajan kanssa, tarkista tämäkin kelan laskurilla.

Ap:n tapauksessa kuullostaa siltä että kannattaa arvioida valmistuvan puolison tulot elokuussa 2017 ja käyttää laskuria ja katsoa miten käy.

Vierailija
2/5 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talouden yhteenlasketuilla tuloilla pystyy vuokran maksamaan, niin miksi minun pitäisi maksaa se puolestasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä usko nro 2:sta. Tiedän näistä asioista. Miehesi valmistuttua opinnoista hän kuuluu yleiseen asumistuen piiriin. Sitten kun sinäkin tulet yleisen asumistuen piiriin, niin kuulutte samaan ruokakuntaan, riippumatta erillisistä vuokrasopimuksista. ks. laki yleisestä asumistuesta 4 § ja 5 § (kooste): Samaan ruokakuntaan kuuluvat AINA samassa asunnossa asuvat aviopuolisot tai avopuolisot. Avopuolisolla tarkoitetaan miestä ja naista, jotka elävät avoliitossa eli jatkuvasti yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa.

Tällöin asumistuki on teille yhteinen ja teidän kummankin tulot huomioidaan laskettaessa asumistuen määrää.

Vierailija
4/5 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: Nyt kun homo- ja lesboparit lisääntyvät kuin sienet sateella (pun intended!), Kelan on syytä ottaa tarkasteluun myös samansukupuolisten yhteisasumiset.

Vierailija
5/5 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talouden yhteenlasketuilla tuloilla pystyy vuokran maksamaan, niin miksi minun pitäisi maksaa se puolestasi?

Minulla ei ole minkäänlaisia tuloja lukuun ottamatta satunnaisia keikkatöitä joilla ei elämistä makseta. Myös mieheni tekee keikkatöitä joilla ei elä, säännöllisiä tuloja ei ole kummallakaan. Hänen valmistumisensa jälkeisestä työtilanteesta ei ole tietoa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän