Opiskelijoiden asumislisä 400 € -----> 0 €
Kommentit (36)
Tietääkö joku, miten tämä vaikuttaa vaihtoajan tukeen? Eli saako opiskelija yleistä asumistukea opiskelijavaihdonkin aikana??
Mielestäni niin pitkään, kun porukka nillittää siitä että koska aviopuoliso elatusvelvollinen, täytyy reiluuden vuoksi avopuolisonkin olla, pitää muistaa se, miten epäreilua tällainen "rusinat pullasta" -menetelmä on. Avoliitossa olevilla ei ole samoja oikeuksia kuin avioliitossa olevilla, joten miksi heillä pitäisi olla samat velvollisuudet? Avopuolisot eivät peri toisiaan ja erotilanteissa omaisuudenjaossa ei paljoa ole laki apuna, miksi siis heidän pitäisi elättää toisiaan, kuten aviopuolisoiden?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa viisas nuori käy amiksen ja asuu vanhempien luona sen ajan sitten menee heti töihin ja alkaa saamaan palkkaa. yhtään yhteiskunnan rahaa ei käytetä mihinkään turhaan opiskelunn. se on nämä kaiken maailman maisterit ja insinöörit jotka luuhaa 8-10 vuotta tekemättä mitään järkeää ensin lukiot sitten yliopisto tai amk.
tuet pois vaan työhön kykenemättömiltä eihän kukaan normaali kunnon työ mies jaksaisi mitään yliopistoja alkaa käymään. konttori rottia tulee ja siellä vaan haittaavat rehellisten ihmisten työn tekoa. kytätään ja ollaan olevinaan vaikka peukalo on syävällä perseessä eikä päivääkään oikeita töitä tehty.
Huomaa kyllä sinun kirjoituksestasi, ettei niitä kouluja ole käyty peruskoulua/amista pidemmälle.
En ymmärrä, miksi opiskelijat elävät puolet vähemmällä kuin vastikkeetonta toimeentulotukea nauttivat :/ Miksei leikattu aikuiskoulutustuesta, joka on useamman tuhatta euroa keskimäärin kuussa? Miksi heiltä leikataan, joilla on ennestään jo vähän?
Kiva. Poikaystävällä siis vähän pakko saada kevään haussa opiskelupaikka kun töihin ei paljon parane mennä ettei minulta lähde asumistuki opiskelijana. Vaikuttaako opiskelijan oma työnteko tähän asumistukeen? Jos molemmat puolisot opiskelevat ja toinen käy myös töissä niin eihän työssäkäynti vaikuta asumistukeen?
Vierailija kirjoitti:
Kiva. Poikaystävällä siis vähän pakko saada kevään haussa opiskelupaikka kun töihin ei paljon parane mennä ettei minulta lähde asumistuki opiskelijana. Vaikuttaako opiskelijan oma työnteko tähän asumistukeen? Jos molemmat puolisot opiskelevat ja toinen käy myös töissä niin eihän työssäkäynti vaikuta asumistukeen?
Vaikuttaahan se jos tulot on riittävät. Oletteko "virallisesti" jotenkin puolisoita? Voisitteko tehdä niin, että toinen vuokraa asunnon ja toinen on alivuokralaisena siinä jolloin molemmat saisi asumistuet? Niin, että ette siis "virallisesti" ole muuta kuin vuokralainen ja alivuokralainen, ette mitään puolisoita?
En ehdi nyt selvittämään tätä kun minulla on muuta tärkeää mutta ehkä joku ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen asumistuki on tulosidonnainen, kun tulot nousee, asumistuki tippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen asumistuki on tulosidonnainen, kun tulot nousee, asumistuki tippuu.
Käyn osa-aikatöissä, tarkkaan huolehdin etten tienaa yli sitä 660/kk vai mikä onkaan että tuet säilyy. Muuttuukohan tämä kun asumistuki muuttuu? Voinko käydä enää töissä jos asumistuki menee sen sileän tien
Kyllä korpeaa täälläkin. Miehen tulot vievät asumistukeni nollaksi. Olen vieläpä aloittanut opiskelun 2013, eli opintotuen nostot ja lainojen kuittaaminen valmistumisen jälkeen eivät ole koskeneet minua mutta leikkaukset yllättäen koskevat kuitenkin. Vielä on pari vuotta jäljellä (olen tavoiteaikataulussa) avopuolisoni elätettävänä, kun opintoraha ei riitä edes omaan osuuteeni vuokrasta. Ei sillä ettäkö olisin voinut kustantaa elämistäni ilman työntekoa ennen leikkaustakaan, mutta ei tämä valmistumistani nopeuta.
Mikähän mahtaa olla epäsäännöllisten tulojen vaikutus asumistukeen? Jos kuukausitulot vaihtelevat vuoden aikana vaikka satasesta kahteen tonniin, niin pitääkö joka kuukausi säätää tukien kanssa? Hirveästi ylimääräistä työtä sekä opiskelijoille että Kelan virkailijoille. Asumislisässä kun on huomioitu vain koko vuoden tulot, niin vaihteluita on saanut tasattua ongelmitta, kun on pitänyt huolen ettei vuosituloraja ylity.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla epäsäännöllisten tulojen vaikutus asumistukeen? Jos kuukausitulot vaihtelevat vuoden aikana vaikka satasesta kahteen tonniin, niin pitääkö joka kuukausi säätää tukien kanssa? Hirveästi ylimääräistä työtä sekä opiskelijoille että Kelan virkailijoille. Asumislisässä kun on huomioitu vain koko vuoden tulot, niin vaihteluita on saanut tasattua ongelmitta, kun on pitänyt huolen ettei vuosituloraja ylity.
Itse olen valmis säätämään tämän kanssa, mutta kelalla on varmaan hauskaa, jos kaikki epäsäännöllisesti töitä tekevät ilmoittavat vähän väliä arvioituja ja toteutuneita tulojaan.
Hyvää tässä uudistuksessa on se, jos asumistukea saa kesältäkin.
Voi sitä kai kysyä, että miksi ennen on maksettu yhteen asuntoon kahteen kertaan asumisen tuet? Kun asuin poikaystäväni kanssa, saimme yhteensä noin 400, mikä kattaa melkein koko vuokran. Nykyisin samaan asuntoon saan puolet siitä ja silti pärjää hyvin.
Ei onneksi koske enää minua. Jos olisi koskenut, omat opintoni olisivat luultavasti viivästyneet n. 2 vuodella. En olisi voinut vuokrata opiskelupaikkakunnalta opiskelukämppää, koska minulla ja puolisollani on yhteinen asunto kaukana opiskelupaikkakunnasta. Ei olisi ollut varaa pitää kahta asuntoa päällekkäin. Jos tämä lakimuutos olisi tullut voimaan aiemmin, olisin joutunut aina kulkemaan pitkän matkan opiskelupaikkakunnalle ja takaisin ja ottamaan vähemmän kursseja. Monilla kursseilla kun läsnäoloa vaaditaan paljonkin.
Hyvin epäedullinen muutos kimppakämpissä asuville, eli myös minulle... Kai tässä sitten pitää lähteä etsimään omaa yksiötä, jos en tule saamaan asumistukea tässä kämpässä ensi syksystä lähtien. Asun kahden opiskelukaverini kanssa, joista toinen on hyväpalkkaisessa iltatyössä opintojen ohella.
Pääkaupunkiseudulla kimppakämpässä asuminen on ollut tähän asti ainoa vaihtoehtoni, mutta nyt valtio näyttää estävän senkin. Hieno homma!
Vierailija kirjoitti:
Hyvin epäedullinen muutos kimppakämpissä asuville, eli myös minulle... Kai tässä sitten pitää lähteä etsimään omaa yksiötä, jos en tule saamaan asumistukea tässä kämpässä ensi syksystä lähtien. Asun kahden opiskelukaverini kanssa, joista toinen on hyväpalkkaisessa iltatyössä opintojen ohella.
Pääkaupunkiseudulla kimppakämpässä asuminen on ollut tähän asti ainoa vaihtoehtoni, mutta nyt valtio näyttää estävän senkin. Hieno homma!
Vaihtoehtohan on, että kimppakämpässä jokainen tekee oman vuokrasopimuksensa, jolloin kämppisten tulot eivät vaikuta tukiin. Kaikki vuokranantajat eivät tietenkään suostu tähän, mutta varmasti jotkut suostuvatkin.
Hyvä uudistus. Ei kukaan muukaan saa asumistukea, jos puoliso tienaa tarpeeksi. Avopuolisokin on elatusvelvollinen.