Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä joululaatikoiden tekemisessä on niin vaikeaa?

Vierailija
13.12.2016 |

Olen koko ikäni kuunnellut ennen joulua kauheaa voivottelua ja päivittelyä, kun ne joululaatikot pitää tehdä. Pitää hyvissä ajoin tehdä pakkaseen ne laatikot kun ei niitä millään ehdi tekemään jouluna. Mielikuva on ollut se, että monta tuntia pitää seisoa keittiössä tekemässä jotain mystistä niille juureksille, ennen kuin ne on sosena vuokissaan.
Tein äsken elämäni ensimmäisen lattulaatikon. Se on nyt uunissa. Siihen meni aikaa 5 minuuttia. Oikaisin tietysti ehkä ratkaisevan vaiheen; ostin valmista lanttusosetta. Jäi väliiin lanttujen kasvattaminen itse ja niiden keittäminen ja soseuttaminen.
Minusta jopa makaronilaatikon tekeminen vie enemmän aikaa, pitää sentään keittää makaronit ja paistaa jauheliha.
Oletan, että porkkanalaatikon tekeminen ei tule olemaan tämän haastavampaa. Olen valmis ottamaan riskin ja jätän sen jouluaattoon.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään vaikeeta, mutta aikaa juuresten keittämiseen ja laatikon paistamiseen pitää varata, varsinkin jos tekee koko suvulle eli kaikki ei mahdu kerralla. Jos teen esim. kolmenlaista laatikkoa niin on siinä uuni hetken aikaa kuumana. Se on sitten asia erikseen, tarviiko tehdä niin paljon että kesällä sulatellaan pakkasesta viimeisiä. Kai se on sitten sitä ruoan loppumisen pelkoa?!

Vierailija
22/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vedän mutkat suoriksi ja ostan lähes kaiken valmiina. On muutakin tekemistä jouluna kuin tehdä ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ottaa kantaa kun en oo koskaan tehnyt. Mulla on tapana ratkaista asiat helpoimman kautta. Jos ei kiinnosta tehdä ite, ostan valmiina.

Vierailija
24/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELI PELLE EI TEHNYT SITÄ ITSE!!!

EDES LANTTUJA ET OSANNUT KUORIA JA KEITTÄÄ!!!

PELLE!!!!!

Vierailija
25/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes tykkää laatikoista niin paljon että viitsii niitä tehdä? Meillä myös stressitön ja laiska joulu. Ihanaa rentoutua ja olla vaan. Ei stressiä jouluna eikä ennen sitä.

Ohis, mutta mun mielestä nuo laatikot on nimenomaan stressitöntä ruokaa. Ne voi tehdä hyvissä ajoin pakkaseen, tehdä kerralla isomman määrän ja jakaa eriin sekä lämmittää uudelleen. Meillä ei kokata jouluna ollenkaan vaan mennään nimenomaan tällaisilla valmiiksi tehdyillä ruuilla.

Vierailija
26/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin vedän mutkat suoriksi ja ostan lähes kaiken valmiina. On muutakin tekemistä jouluna kuin tehdä ruokaa.

Samoin. Joulun alla älytön kiire töissä. En jaksa käyttää vapaa-aikaa leipomiseen ja kokkaamiseen sekä siivoamiseen. Oon ostanut leivonnaisia myyjäisistä ja ruuat on kaupasta kaikki. Joulu on ennen kaikkea hengähdystauko työkiireistä ja lapsilla koulusta.

Vierailija
27/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaikeaa olekaan, mutta vie aikaa kaikkine kuorimiseneen, pilkkomisineen, keittämisineen jne. Eihän tuollaisen puolivalmiin tekeminen olekaan iso homma, mutta miksi ei suorilta osta sitten valmista laatikkoa?

Koska itse tehty on parempaa kuin kaupan laatikko. Ja se valmiin soseen käyttö taas nopeuttaa sitä tekemistä. Miksi ihmeessä itse soseuttaisin porkkanat ja lantut kun ne saa valmiina soseena. Valmissose on hyvää, eikä siinä ole lisäaineita. Eikä se edes ole hirveän kallista. Lisäksi sitä saa juuri sen määrän kuin tarvii, ei tarvi arpoa paljonko niitä lanttuja/porkkanoita pitäis keittää. Se ikävin vaihe jää pois ja saa itsetehtyä ja hyvää laatikkoa. Valmissoseet on loistava keksintö!

Lisäksi kotiin tulee ihan joulutunnelma siitä tekemisestä ja tuoksusta. 

Vierailija
28/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te pilkkomista ja kuorimista kauhistelevat koskaan tee esim. keittoja tuoreista vihanneksista?

Meillä on varmaan parin viikon välein erilaisia sosekeittoja, vähän aineksia vaihdellen. En todellakaan koe sitä työlääksi, vaan tosi helpoksi ruoaksi. Koska ylkeensä laitan aina sekaan myös bataattia ja lanttua ja ne ovat usein aika isoja, niin teen vielä erikseen lanttusta ja bataatista soseen, jonka pakastan seuraavaa keittoa varten.

Lanttulaatikon jouluksi sitävastoin teen usein valmiista soseesta, koska se on helpointa (muttei halvinta) ja yhtä hyvää. Lanttusosetta ei aina saa, muuten varmaan tekisin kasvissosekeitonkin siitä. Ja lisäksi sosepakkauksissa on liikaa lanttua yhteen keittoon.

Tämä, jonka pitää pakastimesta syödä järjestyksessä ruokaa pois, jotta laatikot mahtuvat:MIKSI? Kuinka jumalattomasti te sitä laatikkoa oikein syötte?

Meillä oli viime jouluna meidän oma perhe (5 henkilöä) ja vanhempani. Tein eniten menevän lanttulaatikon Kokki-vuokaan, sellaiseen vähän isompaan, olisko halkaisija jotain 25 cm? Ja imelletyn perunalaatikon pienempään (20 cm?). Molempia laatikoita jäi, kuten jää jokaisena jouluna. Laatikoita menee jouluaterialla se reilu lusikallinen.

Vierailija
29/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaikeaa olekaan, mutta vie aikaa kaikkine kuorimiseneen, pilkkomisineen, keittämisineen jne. Eihän tuollaisen puolivalmiin tekeminen olekaan iso homma, mutta miksi ei suorilta osta sitten valmista laatikkoa?

Kyllähän arkiruokiinkin kuoritaan ja pilkotaan ja ties mitä, ihmettelen miten se jouluna onkin sitten yhtäkkiä kauhea ongelma monille. 

Miksi ajattelet, että se olisi "monille kauhea ongelma"? Itse en ole kuullut kenenkään pitävän joululaatikoiden tekemistä ongelmallisena asiana.

No kun minä olen kuullut. Yhy yhyy pitäisi kuoria kilo lanttuja ja kilo porkkanoita, en jaksa ostan saarioista... Ei sillä tietenkään mulle väliä ole mitä muut syö mutta ihmettelen vaan miten yksinkertainen ruoanlaitto on joillekin ylivoimaisen vaikeaa. Ymmärrän jos on joku sairaus mutta en oikein muuten. 

Vierailija
30/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin aivan ookoo tehdä joululaatikot valmiista soseista, ostaa ne valmiina kaupasta tai jättää kokonaan tekemättä/hankkimatta.

Itse pidän ruuanlaitosta ja teen mielelläni kaiken itse (enkä valita, että se olisi vaikeaa), mutta jokainen toimikoon juuri niin kuin haluaa. Eiväthän kaikki edes pidä joululaatikoista.

t. Se kirveellä lanttuja halkova  :)

Vierailija
31/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska itse tehty on parempaa kuin kaupan laatikko. Ja se valmiin soseen käyttö taas nopeuttaa sitä tekemistä. Miksi ihmeessä itse soseuttaisin porkkanat ja lantut kun ne saa valmiina soseena. Valmissose on hyvää, eikä siinä ole lisäaineita. Eikä se edes ole hirveän kallista. Lisäksi sitä saa juuri sen määrän kuin tarvii, ei tarvi arpoa paljonko niitä lanttuja/porkkanoita pitäis keittää. Se ikävin vaihe jää pois ja saa itsetehtyä ja hyvää laatikkoa. Valmissoseet on loistava keksintö!

Lisäksi kotiin tulee ihan joulutunnelma siitä tekemisestä ja tuoksusta. 

Et vissiin ole kauhean tottunut ruuanlaittaja, jos et osaa ollenkaan arvioida määriä vaan ne on tuollaista arpomista sulle. Mutta mulle tuosta tulee jo hintaeroa, Porkkanat alle 50 snt/kg ja tuo sose melkein 3 €/kg.

Vierailija
32/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän arkiruokiinkin kuoritaan ja pilkotaan ja ties mitä, ihmettelen miten se jouluna onkin sitten yhtäkkiä kauhea ongelma monille. 

Miksi ajattelet, että se olisi "monille kauhea ongelma"? Itse en ole kuullut kenenkään pitävän joululaatikoiden tekemistä ongelmallisena asiana.

No kun minä olen kuullut. Yhy yhyy pitäisi kuoria kilo lanttuja ja kilo porkkanoita, en jaksa ostan saarioista... Ei sillä tietenkään mulle väliä ole mitä muut syö mutta ihmettelen vaan miten yksinkertainen ruoanlaitto on joillekin ylivoimaisen vaikeaa. Ymmärrän jos on joku sairaus mutta en oikein muuten. 

No etkös itse tee tuota ihan samaa? Valitat että "Yhy yhyy pitäisi kuoria kilo lanttuja ja kilo porkkanoita, en jaksa ostan valmiin." Ei siinä mun mielestä ole iso ero että ostaako valmista sosetta vai valmista laatikkoa. Molempia voi halutessaan tuunasta ja maustaa oman maun mukaan.

Vierailija
33/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te pilkkomista ja kuorimista kauhistelevat koskaan tee esim. keittoja tuoreista vihanneksista?

Meillä on varmaan parin viikon välein erilaisia sosekeittoja, vähän aineksia vaihdellen. En todellakaan koe sitä työlääksi, vaan tosi helpoksi ruoaksi. Koska ylkeensä laitan aina sekaan myös bataattia ja lanttua ja ne ovat usein aika isoja, niin teen vielä erikseen lanttusta ja bataatista soseen, jonka pakastan seuraavaa keittoa varten.

Lanttulaatikon jouluksi sitävastoin teen usein valmiista soseesta, koska se on helpointa (muttei halvinta) ja yhtä hyvää. Lanttusosetta ei aina saa, muuten varmaan tekisin kasvissosekeitonkin siitä. Ja lisäksi sosepakkauksissa on liikaa lanttua yhteen keittoon.

Tämä, jonka pitää pakastimesta syödä järjestyksessä ruokaa pois, jotta laatikot mahtuvat:MIKSI? Kuinka jumalattomasti te sitä laatikkoa oikein syötte?

Meillä oli viime jouluna meidän oma perhe (5 henkilöä) ja vanhempani. Tein eniten menevän lanttulaatikon Kokki-vuokaan, sellaiseen vähän isompaan, olisko halkaisija jotain 25 cm? Ja imelletyn perunalaatikon pienempään (20 cm?). Molempia laatikoita jäi, kuten jää jokaisena jouluna. Laatikoita menee jouluaterialla se reilu lusikallinen.

Teen ja aikaa menee siihen arkiruokaankin.

Meillä on oma perhe ja joulun mittaan käy sukulaisia, ja jokaisella oma suosikki, joten jos pitää tehdä neljää laatikkoa ja kaikkia tulee kaksi niin kyllä ne tilaa vie.

Vierailija
34/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepä nyt ensin ne laatikot ihan itse alusta alkaen ja tule sitten kertomaan mikä oli vaikeaa.

Vierailija
35/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ostanut valmiina, mutta tänä vuonna teen itse. Lantut kuorin ja pilkoin eilen, tänään sit keittelen jne.

Mutta semisti off topic on ihan pakko kysyä... Teiltä, jotka tässäkin ketjussa päivittelette/manaatte lanttujen kuorimista ja pilkkomista (yksikin käyttänyt kirvestä, eikä kuulemma luonnistu edes miehen voimilla), kysyn että mitä helvettiä nyt oikeesti?!😂 Miten sitten noin niinku joulun ulkopuolella kuoritte ja pilkotte lantut? Ei se ainakaan eilen meikäläiseltä vienyt yhtään sen enempää aikaa kuin ihan perus arkenakaan. Selkeesti tekniikkalaji...😉

Vierailija
36/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon aina ostanut valmiina, mutta tänä vuonna teen itse. Lantut kuorin ja pilkoin eilen, tänään sit keittelen jne.

Mutta semisti off topic on ihan pakko kysyä... Teiltä, jotka tässäkin ketjussa päivittelette/manaatte lanttujen kuorimista ja pilkkomista (yksikin käyttänyt kirvestä, eikä kuulemma luonnistu edes miehen voimilla), kysyn että mitä helvettiä nyt oikeesti?!😂 Miten sitten noin niinku joulun ulkopuolella kuoritte ja pilkotte lantut? Ei se ainakaan eilen meikäläiseltä vienyt yhtään sen enempää aikaa kuin ihan perus arkenakaan. Selkeesti tekniikkalaji...😉

En ole tuo kirveellä halkoja enkä tee kyllä laatikoitakaan, mutta eiköhän kyse ole siitä että joululaatikoita tehdään vähän isommalle porukalle. Arkena meillä kokataan kahdelle hengelle ja myös keittiön varustetaso on sen mukainen. Joskus perhelounaita varten on ollut pientä säätämistä kun ei ole kuin kaksi kattilaa ja laskutilaakin yhden kaapin leveys.

Vierailija
37/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaikeaa, kun joutuu lukemaan kovin monta eri reseptiä, jotta kaikki joulupöytään tuleva tulisi valmiiksi. Osaan lukea, että ei sillä tavalla vaikeaa, vaan se ei ole hauskaa!

Varsinkin kun on luonteeltaaan sellainen, että jättäisi arkisen ruoanlaitonkin muille, mutta kun muut eivät ole siihen harjaantuneet, he eivät osaa senkään vertaa tehdä, saatika yhtä nopeasti, kuin minä. Arjen reseptit tulevat omasta päästä näppituntumalla ja mikään ei olekaan niin inhottavaa, kun perfektionistina pohdiskella, että noudatanko nyt reseptiä pilkulleen! Tuleeko siitä edes hyvää niin, kun kerran vuodessa tekee ja ei ole hyväksi hiottua rutiinia jouluruoista?

Todella paljon helpompaa tehdä suoraan kauppaostokset joulupöytää varten. Kinkkuakaan en paista, vaan ostetaan vähän valmista, samoin kalat valmiina. Eivätkä aja vararikkoon näinkään! Juuri ja juuri voin valmis piparkakku- ja torttutaikinoista paistaa. Sitten kun lapset kasvavat, en laita ruokaa edes miehelle.  Itse pärjään hyvin vähemmälläkin ruoanlaitolla! Lapset saavat tehdä enemmän ja enemmän itse. Pahinta ruonlaitoss aon, että täytyy ennakida kokoajan ja miettiä, että kohta niillä on taas nälkä. lepoa saa avin kun tekee jääkaapin hetekksi täyteen. Kokkaan usein kolmella levyllä ja uunilla yhtaikaa, jotta ei tarvitsisi niin usein olla keittiössä! Joulun ohitan, mahdollisimman vähällä. En tahdo lisävastuita!

Vierailija
38/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisen laatikot on musta tosi hyviä. En meinaakkaan tehdä itse. Mitä tuollasesta stessiä vetämään. Oon muutaman kerran maistanut ystävien itsetehtyjä laatikoita mutta mun mielestä ne on olleet pahempia kuin Saarioisilla. Ei se itsetehty automaattisesti ole parempaa!

Vierailija
39/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi ostaa niitä valmiina? Mikä pakko se on olla itsetehtyä? Minun äitini ei ikinä tehnyt laatikoita itse, enkä ole tehnyt minäkään. Hyvin ovat valmiitkin maistuneet.

Ja se että niissä valmiissa on jotain lisäaineita, mitä sitten? Ei niitä laatikoita syödä kuin kolmena päivänä.

Vierailija
40/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta joulun yksi merkittävämpiä juttuja on tehdä kerrankin aikaa vieviä ja joskus vaivalloisiakin ruokia. Joulu on siihen ihana tekosyy. Edellytyksenä tietenkin, että siitä nauttii. Oman lapsuuteni parhaimpia muistoja ovat pitkälti näitä jouluruokiin ja niiden tuoksuihin liittyviä. Ymmärrän oikein hyvin että pikkulasten kiireiset vanhemmat ei siinä elämän vaiheessa ala väkertämään kaikkea. On hyvä, että valmiinakin saa lähes kaikkia. Ja ne, jotka eivät niin joulusta välitä, voivat jättää väliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä