Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä joululaatikoiden tekemisessä on niin vaikeaa?

Vierailija
13.12.2016 |

Olen koko ikäni kuunnellut ennen joulua kauheaa voivottelua ja päivittelyä, kun ne joululaatikot pitää tehdä. Pitää hyvissä ajoin tehdä pakkaseen ne laatikot kun ei niitä millään ehdi tekemään jouluna. Mielikuva on ollut se, että monta tuntia pitää seisoa keittiössä tekemässä jotain mystistä niille juureksille, ennen kuin ne on sosena vuokissaan.
Tein äsken elämäni ensimmäisen lattulaatikon. Se on nyt uunissa. Siihen meni aikaa 5 minuuttia. Oikaisin tietysti ehkä ratkaisevan vaiheen; ostin valmista lanttusosetta. Jäi väliiin lanttujen kasvattaminen itse ja niiden keittäminen ja soseuttaminen.
Minusta jopa makaronilaatikon tekeminen vie enemmän aikaa, pitää sentään keittää makaronit ja paistaa jauheliha.
Oletan, että porkkanalaatikon tekeminen ei tule olemaan tämän haastavampaa. Olen valmis ottamaan riskin ja jätän sen jouluaattoon.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaikeaa olekaan, mutta vie aikaa kaikkine kuorimiseneen, pilkkomisineen, keittämisineen jne. Eihän tuollaisen puolivalmiin tekeminen olekaan iso homma, mutta miksi ei suorilta osta sitten valmista laatikkoa?

Vierailija
2/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko ikäni kuunnellut ennen joulua kauheaa voivottelua ja päivittelyä, kun ne joululaatikot pitää tehdä. Pitää hyvissä ajoin tehdä pakkaseen ne laatikot kun ei niitä millään ehdi tekemään jouluna. Mielikuva on ollut se, että monta tuntia pitää seisoa keittiössä tekemässä jotain mystistä niille juureksille, ennen kuin ne on sosena vuokissaan.

Tein äsken elämäni ensimmäisen lattulaatikon. Se on nyt uunissa. Siihen meni aikaa 5 minuuttia. Oikaisin tietysti ehkä ratkaisevan vaiheen; ostin valmista lanttusosetta. Jäi väliiin lanttujen kasvattaminen itse ja niiden keittäminen ja soseuttaminen.

Minusta jopa makaronilaatikon tekeminen vie enemmän aikaa, pitää sentään keittää makaronit ja paistaa jauheliha.

Oletan, että porkkanalaatikon tekeminen ei tule olemaan tämän haastavampaa. Olen valmis ottamaan riskin ja jätän sen jouluaattoon.

Eikai se vaikeaa olekaan. Silti tilaan valmiit lootat. En itse syö niitä joten aivan älytöntä olis alkaa tekemään kun en edes tiedä miltä niiden pitäisi maistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä muut ei tee lattulaatikoita:)

Vierailija
4/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se olekaan sinällään vaikeaa, mutta itse en ole ainakaan saanut niistä riittävän hyvän makuisia. Tai koostumus jää liian löysäksi tai jotain muuta.

Vierailija
5/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Lihamakaronilaatikon tekeminen on paljon työläämpää.

Mutta ilmeisesti ihmiset siis paistavat joka päiväksi uuden laatikon ja niitä laatikoita syödään monta monituista päivää. Mitään muuta syytä en keksi tuolle pakastimeen tekemiselle.

Lanttulaatikon tekemisessä työläintä on kuoria ne lantut. Ennen tein näin, sittemmin todellakin valmiista soseesta, mitään eroa ei ole maussa. Mutta onhan se fiilis varmaan eri, että tässä nyt kuoritaan kahdeksan kiloa lanttua jotta riittää loppiaiseen saakka lanttulooraa.

Äitini tekemä imelletty perunalaatikko oli aikanaan koulun myyjäisissä sellainen juttu, että opettajat varasivat sitä jo etukäteen. Kukaan ei takuulla tajunnut, että äiti imelsi sen siirapilla. Ihan aikuisena söin eräässä valtakunnallisesti kuuluisassa maatilamatkailupaikassa perunalaatikkoa, paikka oli kuuluisa siitä isännän tekemästä imelletystä perunalaatikosta. Siirapilla imelsi.

Mutta oikeasti, joillekin laatikoiden merkitys on iso ja niitä hifistellään ja syödään jo ennen joulua, pakastetaan ja paistetaan jo marraskuussa. Meillä lanttu- ja perunalaatikko kuuluvat ehdottomasti joulupöytään, mutta Tapaninpäivänä alkaa jo tökkiä. En ikinä syö jouluruokaa ennen aattoa, koska se alkaa kyllästyttää ja sitten joulupöydässä ei maistu. 

Vierailija
6/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan tehnyt, niin en tiedä kuinka vaikeaa on. Ostamme valmiit, sillä joulu ei ole meille mikään stressijuhla, joka pitäisi hikoilla keittiössä. Aattona ei tehdä muuta kuin rosolli ja salaatit yms. pikkuhommat. Muuten keskitytään nauttimaan rauhallisesta yhdessäolosta pitkän syksyn jälkeen.

Vierailija
7/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ollenkaan vaikeaa. Sen sijaan kyllä työlästä.

Mun on hankala saada ne lantut pilkottua (ilmeisen heikot käsivoimat; tosin olen joskus kuullut jopa miesten myöntävän, että aika pirusti voimaa vaaditaan). Joskus olen jopa kirveellä yrittänyt hakata.

Eikä kuoriminenkaan käy yhtä näppärästi kuin vaikka perunan kuoriminen. Keittäminen, soseuttaminen, maustaminen, paistaminen vievät puolestaan aikaa.

Perunalaatikko imellytyksineen ja vahtimiseen on työläs homma sekin. Porkkanalaatikko on helpoin, mutta ottaahan se riisipuuron keittely ja sekoittelu aikansa.

Silti kyllä teen laatikot aina itse, sillä mitään rakettitiedettä se ei tosiaankaan ole. Mutta aattoon en urakkaa sattuneista syistä jätä.

Vierailija
8/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sä sitten voi kehua itse tehneesi jos kerran ostit lanttusoseen valmiina.

Ei toi ole mitään itse tekemistä. 

Vierailija
9/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä useampi (mäntti) työvaihe on, jos siis ei käytä valmiita soseita ja esim tekee perunalaatikon imellettynä. Meillä se alkaa jo ihan sillä, että pitää syödä pakkasesta oikeassa järjestyksessä jotain pois, että sinne mahtuu...

Vierailija
10/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä pitää ylipäätään tehdä jos saa valmiina kaupasta? Ne tehköön jotka tekemisestä nauttii. Meillä mennään valmisruuilla mahdollismman pitkälle. Ei edes syödä jouluruokaa kuin parina päivänä. 1 pieni rasia porkkana- ja lanttulooraa riittää.

Vierailija
11/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaikeaa olekaan, mutta vie aikaa kaikkine kuorimiseneen, pilkkomisineen, keittämisineen jne. Eihän tuollaisen puolivalmiin tekeminen olekaan iso homma, mutta miksi ei suorilta osta sitten valmista laatikkoa?

Kyllähän arkiruokiinkin kuoritaan ja pilkotaan ja ties mitä, ihmettelen miten se jouluna onkin sitten yhtäkkiä kauhea ongelma monille. 

Vierailija
12/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes tykkää laatikoista niin paljon että viitsii niitä tehdä? Meillä myös stressitön ja laiska joulu. Ihanaa rentoutua ja olla vaan. Ei stressiä jouluna eikä ennen sitä.

Vierailija
13/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä pitää ylipäätään tehdä jos saa valmiina kaupasta? Ne tehköön jotka tekemisestä nauttii. Meillä mennään valmisruuilla mahdollismman pitkälle. Ei edes syödä jouluruokaa kuin parina päivänä. 1 pieni rasia porkkana- ja lanttulooraa riittää.

Syöttekö muutenkin aina eineksiä vai onko ne teillä vain juhlaruokaa?

Vierailija
14/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jouluun kuuluu marttyyrius, stressaaminen ja ahdistus. Muuten joulu ei ole joulu. Täytyy muistaa myös syyllistää muuta perhettä, kun ei raada ja stressaa samalla tavalla. "On äiti laittanut kystä kyllä, hän lahjat antaa eikä mitään saa"

Vierailija
15/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan tehnyt, niin en tiedä kuinka vaikeaa on. Ostamme valmiit, sillä joulu ei ole meille mikään stressijuhla, joka pitäisi hikoilla keittiössä. Aattona ei tehdä muuta kuin rosolli ja salaatit yms. pikkuhommat. Muuten keskitytään nauttimaan rauhallisesta yhdessäolosta pitkän syksyn jälkeen.

Meillä tehdään kaikki aatonaattona (uunia vaille) valmiiksi. Ei kai nyt kukaan laatikoiden tekoa aattoon jätä?

Vierailija
16/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöttekö muutenkin aina eineksiä vai onko ne teillä vain juhlaruokaa?

Syödään muutenkin aina välillä. So?

Vierailija
17/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niiden teko aikaa vie, mutta jos ei vaan perusta kertaalleen syödyn ja ylös pukelletun näköisestä ruuasta, ja ei halua niitä lainkaan tehdä, niin se on jo toinen juttu.

Vierailija
18/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sulle voivottelee kun oot koko ikäs joutunu kuuntelemaan?

Vierailija
19/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän arkiruokiinkin kuoritaan ja pilkotaan ja ties mitä, ihmettelen miten se jouluna onkin sitten yhtäkkiä kauhea ongelma monille. 

Miksi ajattelet, että se olisi "monille kauhea ongelma"? Itse en ole kuullut kenenkään pitävän joululaatikoiden tekemistä ongelmallisena asiana.

Vierailija
20/43 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeilehan ap edes kerran tehdä ITSE sitä laatikkoa niin huomaat, että kyllä siihen aikaa kuluu. Myös jos keittiö ei ole suurtalous-mallia ja täytyy kokata usealle henkilölle, niin tulee hankalaa ja hidasta kun tilan ja työvälineiden kanssa täytyy säätää ja pestä jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän