Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monen kodissa ei vietetä joulua ollenkaan?

Vierailija
13.12.2016 |

Olen niin väsynyt kaikkeen. Ei kiinnosta yhtään mikään joulunvietto. Yleensä olen laittanut "hienon" joulun, mutta nyt ei kiinnosta. Vaikuttanee sekin jotakin, kun on ollut miehen kanssa ongelmia. Nyt jo menee paremmin, mutta fiilistä ei edelleenkään ole. Tuntuu vähän kaikki teeskentelyltä. Lapsia on yksi, 18 v. Eiköhän hänkn jo ilman joulua pärjää.

Yhdet jouluvalot on laitettu ja joulukortteja kirjoitin (sekin homma on kesken ).Muita jouluvalmisteluja en ole tehnyt.

Miten muilla? Onko vastaavaa tilannetta?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietetään jonkin verran 

- en leivo, en lähetä kortteja, ei syödä perinteisiä jouluruokia, ei osteta lahjoja aikuisille, ei vietetä aattoa sukulaisten kanssa

- kummilapsille lahjakortit, Tapaninpäivänä kahville omille ja appivanhemmille, jouluvaloja on pihassa ja ikkoissa laitettu marras- ja joulukuussa pikkuhiljaa

- kynttilöitä poltan pitkin vuotta, joulu ei juurikaan poikkea muista päivistä

- jouluaatto ja -päivä mökillä oman perheen kesken, syödään lihapullia (lapsille, joille ei kala maistu) ja lohta (graavia,kylmäsavua ja lämminsavua), salaattia ja varmaan karkkia

- monena vuonna on oltu lämpimässä; tänä vuonna ei ollut varaa. Lähtisin heti jos pystyisin

Vierailija
22/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ap kuitenkin kinkku ja vaikka kaupan valmiita laatikoita sen pojan takia. Tortut kaupan taikinasta ja pipareita muutama rasia. En minäkään joulusta välitä, mutta lasteni vuoksi laitan punaisen pöytäliinan ja paistan ison kinkun. Hehkutan kinkkua ja soitan muutaman joululaulun. Joulu menee nopeasti ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi pienten lasten äiti, joka on joulun töissä ihan siksi, että ihmiset pääsevät joulunakin automarkettiin. Ei mene kauaa, kun Prismat on 24/7 auki.

Ei tule meidän lapsille joulua, ei ole ollut 7.ään vuoteen, kun olen aina joutunut töihin.

Mut tervetuloa kauppaan, sillä suomi nousuun.

Vierailija
24/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette sano viettävänne joulua tai halua viettää sitä, miksi kuitenkin stressaatte asiasta? Nyt on hyvä hankkia valikoiva kuulo ja näkö unohtamalla muiden höösäykset ja krääsät ja vaan nauttia elämästä.

Vierailija
25/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette sano viettävänne joulua tai halua viettää sitä, miksi kuitenkin stressaatte asiasta? Nyt on hyvä hankkia valikoiva kuulo ja näkö unohtamalla muiden höösäykset ja krääsät ja vaan nauttia elämästä.

Juuri näin teemmekin. Joulustressi loppui lailla siihen, kun lakkasi tekemästä joulua pakolla tietyn näköiseksi.

Vierailija
26/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt edes lapsen takia voisi vähän yrittää, vaikka se lapsi jo nuori aikuinen onkin ja ehkä sanoo ettei joulu kiinnosta niin varmaan harmittaa jos ei sitä mitenkään juhlisteta. Tai ainakin minua ja voin varmaksi sanoa että veljiäkin olisi tuossa iässä harmistuttanut. Ja harmistuttaisi vieläkin.

Ei sen niin spesiaalia tarvi olla, kinkku uuniin ja vaikka jotain kalaa tai mistä nyt tykkäättekään ja piparia pöytään, mitkä teidän joulunviettoon nyt yleensä kuuluu. Niinkun joku sanoi, jos ei itsellä voimia käydä kaupassa niin laita mies asialle kauppalistan kanssa tai jos hän samoilla fiiliksillä niin tilatkaa suoraan kauppakassista kotiovelle.

Ulkoilkaa vaikka päivä, käykää pitkällä kävelyllä, hautuumaalla, kirkossa, mistä nyt sitten tykkäättekään ja tulkaa kotiin illalliselle, saunokaa, katselkaa leffoja tai pelatkaa pelejä. Lahjaksi käy vaikka uusia boksereita, sukkia, leffaliput, lahjakortti vaatekauppaan/giganttiin/urheiluliikkeeseen... Ei tarvi kallista olla mutta jos nyt jotain pientä edes.

Vierailija
27/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi joulunvietto vaatisi jotain itseleivottuja kakkuja? Asenne ei nyt ole ihan kohdillaan. Minusta on häväistys olla viettämättä joulua, koska se tulee kumminkin, ei sitä tarvitse tehdä. Ottaa vain vastaan joulun tunnelman.

Vierailija
28/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi joulunvietto vaatisi jotain itseleivottuja kakkuja? Asenne ei nyt ole ihan kohdillaan. Minusta on häväistys olla viettämättä joulua, koska se tulee kumminkin, ei sitä tarvitse tehdä. Ottaa vain vastaan joulun tunnelman.

Minkä ihmeen tunnelman?

Mä en ole koskaan havainnut mitään erityistä tunnelmaa.

Vierailija
29/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluksi mä siivoan (muuten en siivoa juuri ollenkaan) enkä pese vessoja vaan raivaan tavaroita ja siistin pintoja tavarasta.

Lapsille ostan lahjat, itselle jotain. Olemme perheen kanssa.

Ostan jouluruuat, en tee mitään itse. En leivo pipareita itse.

Tilasin joulupukin. Poltamme kynttilöitä.

Katsomme joulurauhan julistuksen.

Juomme glögiä.

Nurkissa on sotkua, mutta kukaan ei huomaa, koska on hämärää.

Mies hankkii kuusen.

Mies ja lapset laittavat joulukoristeet. Ei ole tyylikästä, mutta minua varten ei tarvii laittaa mitään. Laittaisin itse jos jaksaisin ja kun en jaksa, hyvä, kun joku jaksaa.

Kyllä se joulu tulee.

Stressiä on lahjojen hankinnasta ja siivoamisesta, mutta muuten ei.

Vierailija
30/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavastettu? Mä ainakin laitan ihan vaan pari kuvaa kuluneelta vuodelta, esim. jostain ulkoilu hetkestä tms. 

Vierailija
31/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen tunnelman?

Mä en ole koskaan havainnut mitään erityistä tunnelmaa.

Mä luulin ennen että joulu ei tule, ellei siihen ole panostanut paljon. Sittemmin opin mieheltäni, että se ei liity, ainakaan aikuisella, siihen varsinaisesti. Lapsia varten valmistelen silti lahjat ja sen, ettei ole pomminsotkuista. Ja että on kynttilää, namia ja hyvää ruokaa.

Vierailija
32/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse oikein ole jouluihminen, mutta jotain teen lasten takia ja kanssa.

* Siivous - normaali stressitön viikkosiivous

* Koristeet - parit vaaleat valot ikkunoisaa, tykkään itse joten ovat marraskuusta helmikuuhun. Vanha nätti joulupöytäliina ruokaoöydässä ja siinä pojan luokan myyjäisistä ostettu piparitalo, jota ei kyllä syö kun kukaan ei tykkää. Kynttilöitä on myös aina tasoilla, myös jouluna.

* Lahjat - aikuisille ei mitään, tämä on sovittu jo vuosia sitten. Kummilapsi jo teini, eli lahjakortti on mieluisa lahja. Omille keräilyjuttuja, pojalle siis dvd-levyillä leffoja ja sarjoja, tyttö kerää erästä eläinhahmoa. Jotain tarpeellisia vaatteita, karkkia ja molemmille vielä mieluisa "lahjakortti", tänä vuonna tytölle äiti-tytärpäivä herkutteluineen leffoineen ja pojalle keikkaliput ja saa ottaa sinne kaverin mukaan, minä siis esiliinana kun tykkään kans bändistä. ;)

* Ruuat - teen itse laatikot, koska tykkään niistä itse. Aaton illalliselle tulee isovanhempia ja siskoni ja miehen sisko perheineen. Kaikki tuovat jotain syötävää, joten löytyy joka makuun jotakin kaloista kinkkuun ja laatikoista salaatteihin. Mitään joululeivonnaisia ei ole kun kukaan ei tykkää. Konvehteja kyllä. Aatonaattona teen koko päivän noita laatikoita, mutta muuten ei mene jouluvalmisteluihin aikaa.

Joulun tunnelma syntyy kun istutaan läheisten kanssa joulupöydässä, syödään ja jutellaan. Lapset onneksi jo isoja niin ei tarvitse lahjahössötyksiä. Muut menevät illalla koteihinsa, paitsi siskon perhe. He ovat helppoja vieraita, normaalit aamupalat joulupäivänä, sitten ulkoilua ja saunaa. Kiva stressitön joulu kaikille, tälleen nyt jo viidettä joulua.

Vierailija
33/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluksi 2 viikoksi Thaimaahan perheen kanssa!

Vierailija
34/34 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koristellaan kuusi porukalla, paistetaan kinkku ja teen muutaman salaatin. Muut eväät hommataan valmiina. Lapset saa muutaman paketin per nenä ja joulusaunassa käy ne jotka tykkää. Kirkkoihin ja hautuumaille en mene, menkööt muut jos kokevat sen asiakseen. Pukki on käynyt joinain jouluina ihan sisällä asti, toisinaan taas jättänyt lahjat yöllä kuusen alle. Tykkään että on kuusi ja perinteiset ruuat, koska ne maistuvat meille kaikille, mutta se on aivan sama mulle jos joku haluaa vaikka syödä sushirullia aattona. Jokainen viettää joulua tavallaan ja moneen kulttuuriinhan se ei edes kuulu. Hössötystä en jaksa, en arkena enkä juhlapäivinä, kunnon jouluaterian jälkeen on ihan vetäytyä sohvalle peiton alle sulattelemaan ruokaa ja olla vaan ihan hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi