Minulla on huono omatunto hyvistä tuloistani
Koko ajan köyhät ja työttömät itkevät ja valittavat joka paikassa. Suomella menee kuulemma erittäin huonosti. Tämä on nyt saanut aikaan sen, että minulle on tullut huono omatunto siitä, että minulla menee hyvin. Aivan kuin olisi minun syytäni, että vanhempani eivät ole juoppoja, kirjoitin Laudaturin pitkästä matematiikasta ja pääsin teknilliseen yliopistoon suoraan papereilla. 7 vuotta myöhemmin olin valmistunut ohjelmistotekniikan DI:ksi, ja nyt on asuntolaina maksettu ja palkka noin 55 000 euroa / vuosi. Puolisolla hieman vähemmän. Mitä olen tehnyt väärin? Olisiko pitänyt mennä koulun sijasta katuojaan itkemään tai valita joku tuhoontuomittu ala, että olisi asiat nyt yhtä huonosti kuin monella muulla? En enää viitsi oikein ostella mitään, koska siitä tulee heti paha mieli. Olenkin nyt laittanut kaiken ylimääräisen rahan osakesalkkuuni kaikessa hiljaisuudessa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole köyhä mutten hyvin toimeentulevakaan. Miksi et käytä rahojasi koko ajan puhutaan että pitäisi tukea suomalaisia yrityksiä ostamalla sitä tavaraa/ruokaa jne.
Tai jos koet että sitä rahaa on sen verran ylimääräistä laita vaikka 100 e kuussa johonkin hyvään tarkoitukseen mikä itseäsi kiinnostaa esim köyhien lapsiperheiden tukeminen. Ehkä saisit sen syyllisyyden tunteen pois.
Suomessa ei ole köyhiä lapsiperheitä, koska lapsiperheet saavat viimeistään sossusta KAIKEN tarvitsemansa ja terveydenhuolto ja hammashuolto ym. on ilmaista. Asunto järjestyy aina ja jopa saunalla.
On vain köyhiä, työtätekeviä sinkkuja ja aikuisia, joita kukaan ei auta. Myös vanhuksia. Sinne kannattaa ylimääräiset rovot suunnata.
Ja ei, itse en kuulu ryhmään. Pärjään omillani.
Pyydä palkanalennusta. Helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole köyhä mutten hyvin toimeentulevakaan. Miksi et käytä rahojasi koko ajan puhutaan että pitäisi tukea suomalaisia yrityksiä ostamalla sitä tavaraa/ruokaa jne.
Tai jos koet että sitä rahaa on sen verran ylimääräistä laita vaikka 100 e kuussa johonkin hyvään tarkoitukseen mikä itseäsi kiinnostaa esim köyhien lapsiperheiden tukeminen. Ehkä saisit sen syyllisyyden tunteen pois.Suomessa ei ole köyhiä lapsiperheitä, koska lapsiperheet saavat viimeistään sossusta KAIKEN tarvitsemansa ja terveydenhuolto ja hammashuolto ym. on ilmaista. Asunto järjestyy aina ja jopa saunalla.
On vain köyhiä, työtätekeviä sinkkuja ja aikuisia, joita kukaan ei auta. Myös vanhuksia. Sinne kannattaa ylimääräiset rovot suunnata.
No mikä on se lapsiperhe jota huijattiin asuntokaupoissa ostamaan hometalo jonka korjaamiseen vaadittiin enemmän lainaa mitä maksukykyä olisi ja jonka myyminen mahdotonta nyt kun seinät ovat avattu ja ongelmat todettu? Luuletko että he saavat sossusta penniäkään kun paperilla on 150 000€ arvoinen asunto omaisuutena?
Jos sinäkin ottaisit pääsi pois sieltä kolostas ja lähtisit ihan ihmisten ilmoille katsomaan sitä konkreettista köyhien elämää niin löytäisit vähän näkemystä tuohon selkeästi sinua kiinnostavaan aiheeseen.
Minusta tuntuu että ap n ongelma on se ihmetys miten isoista rahoista huolimatta elämä ei tunnukaan mitenkään ihmeelliseltä - eikä se tunnukaan kun olen otse nähnyt rikkaana olon ja vähemmän rikkaana olon. Köyhempi on onnellisempi koska on vielä mielekkyyttä elämässä . Tuo turpea yltäkylläisyys on rappeuttavaa. Ap n aloituksessa on sellainen sävy.
Sinulla on ap asiat hyvin eikä mitään syytä potea huonoa omaatuntoa. Eivät läheskään kaikki ajattele, että olet päässyt asemaasi jotenkin vääryydellä tai tuurilla, suurin osa ihmisistä ymmärtää ettei tuo ole helpolla tullut.
Minä en väkisellä pakota panostamaan palveluiden ostamiseen, jos et niitä koe kaipaavasi. Kyllä sinulta riittää panokseksi ne verot, mitkä tuloistasi maksat. Mukavaa myös että harrastat osakesijoittamista. Se pitää sinut poissa sossun luukulta jatkossakin ja tämäkin on yhteiskunnan etu, joten jatka vain samaan malliin!
Sitten kun tulet vanhaksi, voit perustaa vaikka jonkun säätiön, joka myöntää stipendejä lahjakkaille nuorille opiskelijoille tai mitä sitten haluatkin.
DI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mikä oli sinun tarkoitus kun aloitit keskustelun? Haukkua niitä jotka tienaavat vähemmän? Kerjätä kehuja tuloistasi? Vai oikeasti etsiä vaihtoehtoja miten päästä eroon kertomastasi tunteesta, että on syyllinen oli kun tienaat..
Tarkoitus ei ollut haukkua niitä, jotka tienaavat vähemmän. Olen vaan huomannut sen, että moni huonotuloinen syyllistää meitä hyvätuloisia. Moni ei edes ymmärrä, kuinka paljon minäkin olen joutunut itsestäni repimään irti.
No kummasta sä nyt oikein haluat keskustella? Puhutaanko nyt aidasta vai aidan seipäästä, kun aloituksen otsikko ja aloitusviestisi on ristiriitainen ylläolevan kommenttisi kanssa.
DI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei toi nyt järin hyvä palkka ole sillä hinnalla mitä 10v (?) olet opiskellut. Kyl mä "duunarina" 3v koulutuksella repäsin kans jotain 49 000e/v eikä sillä ihan kaikkea pystynyt tekemään kumminkaan. Mutta ymmärrän kyllä pointin, mut teet nyt koko alotuksella hyttysestä hirven. Sorge vaan.
Juu, varmasti joku saa parempaa palkkaa eikä se ollutkaan pointti. Duunarilla ei toisaalta ole lähellekään samanlaisia työoloja ja vapautta omista menoistaan kuin esim. minun firmassani nyt. Ja moni tekee hirveitä ylityötunteja, että saa tarpeeksi hyvän palkan. Itse teen ehkä sen 37,5 h / viikko eikä tippaakaan ylitöitä. Sisällä lämpimässä.
No sun pointtis meni nyt kyllä ihan plörinäks. Kyllä sulla nyt vaan on noussu se ego vähän turhan korkeelle, kun koitat mitätöidä duunareiden töitä ja samalla ylistää omaa työpaikkaasi. Siitä työstä mistä revin sen 49k rakastin enemmän sitä itse työtä (ja piru vie rakastinkin paljon) kun sitä rahaa. Välillä sitä lojui tonneittain tilillä eikä se musta tehnyt mitenkään ylimielistä missään määrin enkä sillä kerskunut taikka pannut muutenkaan ajatuksissani merkille, mutta sulle ei selvästikkään tuo sovi. Arvelisin että olet onneton joko nyt jota haluat korjata ylistämällä itseäsi tai onneton tulevaisuudessa (rahojen menetys tmv). Henkisesti köyhä sä jokatapauksessa olet jo nyt, kun et edes tajua sitä, että jotkut ihmiset tykkäävät tehdä käsillään pers homeessa toimistotuolilla istumisen sijaan.
Vähillä tuloilla pärjää, jos vaan pää on kunnossa sen osalta, että ei himoitse materiaa. Jotenkin älytöntä maailmassa, että ihmisten onnellisuus perustuu hyvin monilla kuluttamiseen. Eihän sen todellisuudessa siihen pitäisi perustua, vaan muihin asioihin. Sen pitäisi perustua aineettomiin nautintoihin. MAinokset ja kaikki muu antaa ihmisille kuvan, että ihminen on onnellinen, kun sillä on tämä tai tuo romu.
Entä ihmiset, jotka ostavat kaikenlaista koko ajan, jos he eivät enää pystyisikään hankkimaan juuri mitään, niin hajoaisiko pää?
Muista miten paljon maksat veroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jos koet että sitä rahaa on sen verran ylimääräistä laita vaikka 100 e kuussa johonkin hyvään tarkoitukseen mikä itseäsi kiinnostaa esim köyhien lapsiperheiden tukeminen. Ehkä saisit sen syyllisyyden tunteen pois.Suomessa ei ole köyhiä lapsiperheitä, koska lapsiperheet saavat viimeistään sossusta KAIKEN tarvitsemansa ja terveydenhuolto ja hammashuolto ym. on ilmaista. Asunto järjestyy aina ja jopa saunalla.
No mikä on se lapsiperhe jota huijattiin asuntokaupoissa ostamaan hometalo jonka korjaamiseen vaadittiin enemmän lainaa mitä maksukykyä olisi ja jonka myyminen mahdotonta nyt kun seinät ovat avattu ja ongelmat todettu? Luuletko että he saavat sossusta penniäkään kun paperilla on 150 000€ arvoinen asunto omaisuutena?
Jos sinäkin ottaisit pääsi pois sieltä kolostas ja lähtisit ihan ihmisten ilmoille katsomaan sitä konkreettista köyhien elämää niin löytäisit vähän näkemystä tuohon selkeästi sinua kiinnostavaan aiheeseen.
Näyttääpä kiinnostavan sinuakin. Edelleen, tuokin perhe tulee saamaan kaiken mahdollisen avun ja heillä on ilmainen terv.huolto ym. lapsilleen. Ihan sossusta tulevat saamaan. Se on 100 % varma asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin toimeentuleva ja omaisuuttakin on mukavasti, velka saldo on 0€.
En tunne huonoa omaatuntoa sen vuoksi, mutta jo lapsuudesta ymmärsin, että olen etuoikeutettu ja tunnen empatiaa vähempiosaisia kohtaan ja yritän auttaa hienotunteisesti ja huomaamatta, tekemättä siitä numeroa.
Ja olen täysin eri mieltä ap. kanssa siitä, että olisin yksin tai vanhempieni vuoksi tässä tilanteessa. Ei, vaan elämässä on paljon ollut onnea ja tuuria mukana ja ollut oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja näin on ollut myös vanhemmillani.
Pieniin tuloihin ja vähävaraisuuteen ei aina voi vaikuttaa, sillä ketä tahansa voi kohdata työttömyys, sairaus, onnettomuudet, ihmissuhdevaikeudet jne. Ja jo syntymähetkellä saamme eriarvoiset pelikortit, joilla eväillä ja ympäristössä meidän on vain rakennettava oma elämä ja ponnistettava eteenpäin, jos voimavaroja on käytettävissä.
Ihminen kuitenkin hyvin usein syyttää omasta tilanteestaan muita, eikä löydä itsestään mitään vikaa eikä parantamisen kohdetta..
Se on inhimillistä, jos ihmisen hyvinvointi ja onnellisuus on uhattuna. Jos rahaa ei ole ruokaan tai sähköön, niin omaa oloaan helpottaakseen jakaa sen muiden kanssa.
Ihan samalla tavalla kun ihminen kokee voimakasta kipua ja tuskaa, hän "valittaa" sitä muille.
Tai miljonääri saa ravintolassa ylikypsäksi paistetun pihvin, hän valittaa siitä tarjoilijalle. Jota tuskin tekisi vähävarainen joka on ollut useamman päivän syömättä.
Yleensä hyväosaiset saavat olla Suomessa todella rauhassa ja turvassa, ilman suurempia syyllistämistä, toisin kuin vähävaraiset, heiltä ollaan kieltämässä jopa lasten hankkiminen, niin kuin se oli rahakysymys, sillä lapsi tarvitsee aivan muita avuja, kuin raha. Ja esim. lastensuojeluasiakkaista puolet ovat hyvin tai erittäin hyvin toimeentulevien vanhempien lapsia.
Onnea, mutta 55t ei ole mitenkään kovin uskomaton tulotaso. Normaali ylempi keskiluokka.
Mieslukija kirjoitti:
Onnea, mutta 55t ei ole mitenkään kovin uskomaton tulotaso. Normaali ylempi keskiluokka.
Luin ensimmäisen sivun kokonaan ja tämähän on surkea provo.
No mutta sehän on hyvä, että huono omatunto on saanut sinut käyttämään rahaa järkevästi sen sijaan, että ostelisit kaikkea, mitä et oikeasti tarvitse.
Tavallaan ymmärrän ap:ta, koska koen huonoa omaatuntoa siitä, että olen syntynyt Eurooppaan (toiseen Euroopan maahan), vaikka se, että Euroopassa on asiat hyvin, on meidän eurooppalaisten omaa ansiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen lintukodossa sä elät.
Juurihan ministeri Risikko perusti työryhmän selvittämään lasten ja nuorten syrjäytymistä.
Suomessa elää reilut satatuhatta lasta, köyhyysrajan alapuolella, jonka vaarana on tulevaisuudessa syrjäytyminen. Ja jo nyt, vanhemmat jotka ovat aktiivisia ja jopa keskituloisia, eivät saa lapselleen apua ja hoitoa, saati vähävarainen.
Lasten ja nuorten syrjäytyminen yhteiskunnasta köyhyyden vuoksi on kansallinen häpeä, kun Suomea on totuttu pitämään sivistysvaltiona, sillä Suomessa maksettavat tuet lapsiperheille on vain Eu-maiden keskitasoa tai jopa hiukan alle. Ja tästä Suomi on saanut moitteita Eu:lta.
Jos nyt ap. kieriskeleen omantunnon tuskissaan, tulevaisuudessa hän pelkää turvallisuudestaan, jos nyt ei tehdä mitään heidän puolestaan, sillä tämä tragedia vaikuttaa useamman sukupolven ajan tulevaisuuteen ja myöhemmin hoidettuna se on erittäin kallis yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tapaus täytyy käsitellä oikeusteitse. Ei tuo ole mikään esimerkki tyypillisestä lapsiperheestä Suomessa. Harmittava ja todella harvinainen tilanne. Ilman huijausta tuo lapsiperhe elelisi todella mukavaa omakotitaloelämää kuten suurinosa muistakin Suomalaisita lapsiperheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttääpä kiinnostavan sinuakin. Edelleen, tuokin perhe tulee saamaan kaiken mahdollisen avun ja heillä on ilmainen terv.huolto ym. lapsilleen. Ihan sossusta tulevat saamaan. Se on 100 % varma asia.
Tämä. Suomessa on ihmeellinen käsitys ilmaisesta terveydenhoidosta.
Oleskeltuani jonkin aikaa Irlannissa, siellä todellakin oli terv.hoito ilmaista, kun valitin paikallisille allergiasta, niin kehottivat varaaman ajan erikoislääkäriltä ja kun menin hän antoi kouraani saman tien ison määrän rasvoja ja lääkkeitä todella ilmaiseksi, enkä lääkärikäynnistä maksanut senttiäkään. Toisin kuin Suomessa joudun itse maksamaan kalliit lääkkeet ja rasvat apteekkiin. Ja tässä monen käyhän terv.hoidon tyssäävän, kun rahaa ei ole kalliisiin lääkkeihin.
Mäkin ihmettelen miten sulla voi olla noin pieni palkka kun olet DI. Mun tutuilla insinööreillä on palkka n. 80 000€. Ja duunarimieheni tienaa noin 140 000 vuodessa, ihan amispohjalta.
Muuten kirjoituksesi oli fiksu mutta tuo sai epäilemään provoa.
Ihminen kuitenkin hyvin usein syyttää omasta tilanteestaan muita, eikä löydä itsestään mitään vikaa eikä parantamisen kohdetta..