Mies kännissä lapsen läsnäollessa
Olimme ystäväpariskuntamme luona nyt viikonloppuna. Mukana oli minä ja mieheni sekä 14-vuotias tyttäremme. Aluksi söimme sivistyneesti siinä ja keskustelu oli mukavaa jne. Oli alkupalaksi drinkkejä ja sitten viiniä oli ruuan kanssa. Mies joi aika paljon jo alkuillan aikana ja sitten siirryimme katsomaan televisiota ja pariskunta tarjosi lisää juotavaa. Joimme siinä heidän seurassaan tv:tä katsellessa ja kuuntelimme musiikkia. Lapsi oli siis mukana vieressä. Illan mittaan jutut alkoivat mennä kaksimielisiksi ja rivoiksi ja miehet innostuivat ottamaan paidan pois ja tanssimaan siinä lapsen läsnäollessaa. Lapsi oli selkeästi kiusaantunut tilanteessa. Sitten nauroimme siinä aikuisten kesken kaikenlaista ja lapsi halusi lähteä kotiin kun häpesi humalaista isäänsä. Päätimme olla vielä hetken aikaa. Kello oli jotain 23.30 kun lapsi halusi lähteä kotiin. Sitten mieheni alkoi voimaan pahoin kun oli juonut liikaa ja hän meni vessaan oksentamaan samalla kun lapsi oli häpeissään ja surullisena toisessa huoneessa. Päätimme odottaa että mieheni tila paranisi ja sitten oltaisiin lähdössä. Muut aikuiset olivat lisäkseni juoneet mutta ei niin paljon kuin mieheni. Lähdössä sitten kesti ja lapsi oli surullisena muualla ja sitten aloimme tekemään lähtöä mutta miehelläni kesti kauan taksin soittamisessa ja sitten viimein klo 1.00 pääsimme lähtemään taksilla ja mies kävi sitä ennen vielä oksentamassa puskaan. Sitten menimme kotiin ja mies meni suoraan nukkumaan ja tytär oli vihainen ja surullinen omassa huonessaan. Tämä oli ensimmäinen kerta kun mies joi kunnolla lapsen seurassa. Aiemmin ollut muutaman kerran hiprakassa mutta ei haitallisella tavalla. Mitä mieltä olette? Lapsi on vieläkin vihainen, onko syystä? Vai onko yleistäkin tuollainen liikaa juominen välillä lapsen seurassa? Toivon asiallisia vastauksia, en tiedä miten reagoida tilanteeseen.
Kommentit (25)
Teinillekin on traumaattista nähdä vanhempansa päissään. Itse järkytyin 13 v kun näin äitini ensimmäisen ja ainoan kerran humalassa. Isäni olin tottunut silloin tällöin humalaisena näkevän jo lapsesta, joskin mitään rivoiluja hän ei humalaisenakaan harrastanut onneksi. Onneksi sittemmin isäni ei ole enää ryypännyt eikä äitini juo koskaan viinilasillista enempää. Ovat molemmat nyt 70v ja minä 40v.
Mutta apn asiaan. Ei varmasti tyttö enää lähde kanssanne minnekään. Hänellä on varmaan ollut ensin erittäin tylsä ja lopuksi äärettömän nolottava ilta. On varmaan järkyttynyt kuten olin minäkin aikoinani. Isän kannattaisi harkita anteeksipyyntöä ja teidän molempien keskustelua lapsenne kanssa.
Omituinen tarina, jossa ihmettelen muun lisäksi sitä, että minkälainen 14-vuotias haluaa tulla ainoana lapsena/teininä mukaan vanhempien illanviettoon? Itse tuon ikäisenä jäin kotiin. Toinen juttu: ihanko tosissaan aikuisten pariskuntien illanvietto on hyvän aterian päälle television katselua, musiikin kuuntelua (samaan aikaan?) ja alkoholin juontia? Varsinaista seurustelua tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen tarina, jossa ihmettelen muun lisäksi sitä, että minkälainen 14-vuotias haluaa tulla ainoana lapsena/teininä mukaan vanhempien illanviettoon? Itse tuon ikäisenä jäin kotiin. Toinen juttu: ihanko tosissaan aikuisten pariskuntien illanvietto on hyvän aterian päälle television katselua, musiikin kuuntelua (samaan aikaan?) ja alkoholin juontia? Varsinaista seurustelua tosiaan.
Lapsi halusi jäädä kotiin mutta siellä oli muitakin lapsia niin käskettiin hänet mukaan mutta muut lapset lähtivät jo aiemmin. Söimme ensin, katsoimme sitten musiikkiohjelmia ja sen jälkeen kuuntelimmen musiikkia ja juotiin viiniä.
- Ap
No ap, olisit voinut lähteä kai aikaisemmin teinin kanssa kotiin? Varsinkin jos ei miehellä tapana tuollaisia kännejä vetää.
Teinin ei tarvitse katsella tuollaista. Nimimerkillä kolmen teinin äiti.
Tätä se tekee kun ei pienestä pitäen totuteta ihan normaaleihin meininkeihin.