Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ysäri-bileisiin pukeutuminen. Monilla menee metsään.

Vierailija
12.12.2016 |

Ei 90-luvulla krepattu hiuksia, ei ollut neonvärejä, ei pillifarkkuja eikä vyölaukkuja!

Nuo kuuluvat 80-luvulle.

Tiedän saavani mitä väliä-kommentteja. Mutta itseäni nuoruuteni ysärillä eläneenä ärsyttää. Silloin eläneille ysäri ja kadari ovat kaksi eri asiaa.

vm -74

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sä olet asunut? Kyllä meillä Tampereella oli ysärillä pillifarkkuja ja vyölaukkuja. Trumpettilahkeet tuli takaisin muotiin vasta aivan ysärin lopulla/2000-luvun alussa.

Muistan kun - 89 erehdyin käyttämään vyölaukkua ja jo naurettiin juntiksi. Mutta tämä oli Turussa. Kyllä vyölaukku on ennen kaikkea kasaria.

Vierailija
82/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biletyyli oli ysärin alkupuolella-puolivälissä: valkoiset paidat, mustat liivit, jakut, liituraitahousut.

Kreppejä oli pikkutytöillä, ei teineillä enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nippe82 kirjoitti:

Pilotit oli jätkillä ja muijilla  samanlaisia, ei ollut mitään lyhyitä ja satiinisia ja niitä sanottiin piloteiksi eikä miksikään perke""n bombereiksi! Sieltähän tuli se sanontaki et "ennen pelotti mut nyt on pilotti" kun se koulun nössöpoikakin kulki reteenä banaanit kainalossa että mullapa onkin pilottirotsi.

Kulmat piti nyppiä semmosiksi tosi ohuiksi ja piirtää kaareviksi niin että näytti joltain hullulta mäkkärifanilta ja mustaa kajalia vedettiin alaluomen "sisään", vaikee selittää mutta se oli semmonen tosi yleinen rajaustyyli. Ja jossai vaiheessa kynnet oli lävistetty, kaikenmaailman renkaita, Kyllä, ihan oikeesti. Sit piti saada naparengas ku muillaki oli ja sit hammaskoru. Ja sen jälkeen hiton hieno stramp stamp alaselkään. Jos ei ollu varaa mennä liikkeeseen, kyllä jonkun kaverin veljen kaima teki kaljapalkalla.

Narutopin alta sai loistaa rintsikat, mielummi vielä eri väriset.  Ai hitto että oli tyylikästä!

'

Pilottimallisia "silkkitakkeja" osti keski-ikäisetkin Vaatehuoneelta.

Vierailija
84/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsingissä ainakin krepattiin.

-92 lapsi

Vierailija
85/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sä olet asunut? Kyllä meillä Tampereella oli ysärillä pillifarkkuja ja vyölaukkuja. Trumpettilahkeet tuli takaisin muotiin vasta aivan ysärin lopulla/2000-luvun alussa.

Levis 501 vyöryi Suomeen ihan 90-luvun alussa ja ne olivat nimenomaan bootcut-malliset, ei pillit!

Suoralahje on eri asia kuin boot-cut, boot-cutit tuli takaisin myöhemmin, vasta ysärin puolivälin jälkeen. Varsinaisia pillejä ei valtavirrassa pahemmin näkynyt mutta levikset joissa lahje kapenee nilkkaa kohti, nykyään ns. äiti farkut, oli hyvin esillä.

Näitä sanottiin porkkanoiksi tai nykäsfarkuiksi ja niitä piti vaan juntit ja "vanhukset".

Ysäriketjuissa puhutaan paljon pilottitakeista mikä on minusta hassua kun meillä päin ne oli ainoastaan skinien pitämä vaate. Mutta ilmeisesti muualla tai aikaisemmin on muutenkin pidetty?

Ysärin alussa korkeavyötäröiset äitifarkut" oli kyllä ihan teinien valtavirtamuotia.

Vierailija
86/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Helsingissä ainakin krepattiin.

-92 lapsi

Lapset kreppasi, teinit ei. Olin 17 v -92 ja kreppejä pidettiin lapsellisina. Ne jäi omanikäisilläni kasarille.

Vierailija
87/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siinä on iso ero, olitko teini vai lapsi ysärillä. Muoti oli ihan eri. Nykyään voi sen sijaan 10 v ja 16 v pukeutua hyvinkin samalla tavalla.

Vierailija
88/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin muistan, että neonvärejä oli 90-luvullakin. Varsinkin alkupuolella. Olin silloin noin kymmenen ja muistan itse käyttäneeni mm. neonvärisiä hiusdonitseja, mulla oli tuohon aikaan neonvihreät uikkaritkin, neonpunaisia ja neonvihreitä yli-isoja T-paitoja, joita käytin pitkisten ja pyöräilyshortsien kanssa ja juurikin vyölaukun kanssa. Kreppirautaa ei ollut (joillakin onnekkailla oli), mutta pyrin samankaltaiseen tulokseen letittämällä hiukset tiukoille pikkuleteille yön yli.

Sitten kun tulin teini-ikään, käytin maanläheisempiä värejä grunge-tyyliin. Oli isoja flanellipaitoja, XL-kokoisia ylimitoitettuja villapaitoja, jotka yhdistin tiukkoihin revittyihin farkkuihin. Kesäsin lyhyitä kukkamekkoja tai skottihameita, joita käytin mäiskäreiden kanssa kuumasta säästä huolimatta. Tukka oli hienoin, jos se oli tupeerattu vähän sotkun näköiseksi.

Mutta muistan myös, että 90-luvun lopussa tuli jossakin vaiheessa neonvärejä uudestaan, koska joillakin pojilla oli ysiluokalla räikeän neonoranssiset leveät hopparifarkut. Sellaista hiphoptyyliä. Yleistyivät 2000-luvulle mentäessä. Ja tytöillä alkoi näkyä paljon lahkeista leveneviä lannefarkkuja. Itse olin siirtynyt grungetyylistä tuossa vaiheessa hippimäisempään pukeutumiseen ja sain kuulla, että pitkine mekkoineni en ollut kovin seksikäs näihin britneyvaikutteisiin tyyleihin verrattuna. :)

90-luvulla alkukupuolella muistan ihailleeni erityisesti Kullannupun (Blossom) ja Frannyn (Nanny) värikkäitä tyylejä ja sitten teinarina otin vaikutteita enemmänkin bändeistä, joita kuuntelin eli Nirvana, Green Day, Radiohead... Winona Ryderin ja Drew Barrymoren tyylit vetosivat myös. 

Vierailija
89/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin muistan, että neonvärejä oli 90-luvullakin. Varsinkin alkupuolella. Olin silloin noin kymmenen ja muistan itse käyttäneeni mm. neonvärisiä hiusdonitseja, mulla oli tuohon aikaan neonvihreät uikkaritkin, neonpunaisia ja neonvihreitä yli-isoja T-paitoja, joita käytin pitkisten ja pyöräilyshortsien kanssa ja juurikin vyölaukun kanssa. Kreppirautaa ei ollut (joillakin onnekkailla oli), mutta pyrin samankaltaiseen tulokseen letittämällä hiukset tiukoille pikkuleteille yön yli.

Sitten kun tulin teini-ikään, käytin maanläheisempiä värejä grunge-tyyliin. Oli isoja flanellipaitoja, XL-kokoisia ylimitoitettuja villapaitoja, jotka yhdistin tiukkoihin revittyihin farkkuihin. Kesäsin lyhyitä kukkamekkoja tai skottihameita, joita käytin mäiskäreiden kanssa kuumasta säästä huolimatta. Tukka oli hienoin, jos se oli tupeerattu vähän sotkun näköiseksi.

Mutta muistan myös, että 90-luvun lopussa tuli jossakin vaiheessa neonvärejä uudestaan, koska joillakin pojilla oli ysiluokalla räikeän neonoranssiset leveät hopparifarkut. Sellaista hiphoptyyliä. Yleistyivät 2000-luvulle mentäessä. Ja tytöillä alkoi näkyä paljon lahkeista leveneviä lannefarkkuja. Itse olin siirtynyt grungetyylistä tuossa vaiheessa hippimäisempään pukeutumiseen ja sain kuulla, että pitkine mekkoineni en ollut kovin seksikäs näihin britneyvaikutteisiin tyyleihin verrattuna. :)

90-luvulla alkukupuolella muistan ihailleeni erityisesti Kullannupun (Blossom) ja Frannyn (Nanny) värikkäitä tyylejä ja sitten teinarina otin vaikutteita enemmänkin bändeistä, joita kuuntelin eli Nirvana, Green Day, Radiohead... Winona Ryderin ja Drew Barrymoren tyylit vetosivat myös. 

Lapset tuli jälkijunassa noissa muotijutuissa. Itse olin yläasteella 80-luvun lopussa ja jo tuolloin vyölaukut ja kreppaukset alkoi olla out. Neonvärejä oli lasketteluasuissa. Missään nimessä noita ei käytetty enää lukiolaisena ysärin alussa, silloin oli teineillä permiskiharat (ja hiusdonitseja), kreppikiharat oli pikkulasten juttu.

Vierailija
90/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vyölaukku -88, mutta ei sitä kyllä kehdannut enää mukiolaisena käyttää ysärin alussa. Ehkä lapset käytti vielä silloin? Teinit käytti pikkureppuja ainakin ysärin puolivälissä.

Vierailija
91/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vyölaukku -88, mutta ei sitä kyllä kehdannut enää mukiolaisena käyttää ysärin alussa. Ehkä lapset käytti vielä silloin? Teinit käytti pikkureppuja ainakin ysärin puolivälissä.

Olin itse nuorempi kun pikkureput olivat muotia ja oman kaveripiirin mielestä nämä vanhemmat miniminireppuineen taas näyttivät tosi noloilta. Iso selkä ja siinä pikkureppu, niin se näytti tosi hassulta. 

Vierailija
92/99 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tuli jälkijunassa noissa muotijutuissa. Itse olin yläasteella 80-luvun lopussa ja jo tuolloin vyölaukut ja kreppaukset alkoi olla out. Neonvärejä oli lasketteluasuissa. Missään nimessä noita ei käytetty enää lukiolaisena ysärin alussa, silloin oli teineillä permiskiharat (ja hiusdonitseja), kreppikiharat oli pikkulasten juttu.

Ei jälkijunassa, vaan lapsilla ja aikuisilla oli erilaiset asiat muotia. Lasten muoti tuppaa aina olemaan vähän värikkäämpää ja leikkisämpää kuin aikuisten. 

Vierailija
93/99 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mitä?

Vierailija
94/99 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No todellakin oli neonvärejä, ainakin siinä suurkaupungissa missä asuin (ei Suomessa). Katsokaa 90-luvun musavideoita niin näette mikä oli in. Ap on aika pihalla.

En nähnyt kenelläkään neonvärejä ysärillä. Ei ainakaan siellä missä asuin. Voi tietty vähän vaikuttaa asuinpaikka. 80-luvun lopulla oli neonvärejä sielläkin

Vierailija
95/99 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin vyölaukkua vielä 1993 mut olin lapsi vielä silloin. Sit pikkureppua aloin käyttää v.2000

Vierailija
96/99 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin oli neonvärejä, ainakin siinä suurkaupungissa missä asuin (ei Suomessa). Katsokaa 90-luvun musavideoita niin näette mikä oli in. Ap on aika pihalla.

En nähnyt kenelläkään neonvärejä ysärillä. Ei ainakaan siellä missä asuin. Voi tietty vähän vaikuttaa asuinpaikka. 80-luvun lopulla oli neonvärejä sielläkin

Omalla seudulla neonvärejä oli tosi paljon 80 luvun lopussa ja ihan 90 luvun alussa mutta ne katosi sitten nopeasti kun kaikki ryhtyi grungeilemaan.

-eri

Vierailija
97/99 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sitä ysärilläkin pukeuduttu monenlaisiin vaatteisiin, ihmisestä riippuen. Itse pukeuduin tuolloin verkka-pukuihin tai college-vaatteisiin. Olin ala-asteikäinen.

Onko se ysäri kullekin vaatteita vai musaa vai molempia.  Vai pelkkää nuoruutta.  Ei siitä tarvi mitään lahkoa tehdä.

Vierailija
98/99 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Levis 501 vyöryi Suomeen ihan 90-luvun alussa ja ne olivat nimenomaan bootcut-malliset, ei pillit!

501 ei olleet bootcut, vaan suorat - eli kuitenkin alaspäin kapeneva. Ja kamala. Levis 555 oli bootcut.

Vierailija
99/99 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

96 oli myös satiinipintaiset eri kuvijoiset tai yksiväriset paidat tai kauluspaidat muotia. Mm. Aikakoneen hahmot käyttivät sen tyylisiä.

Ruudulliset housut, paksupohjaiset kengät, myös kangasmaiharit

Vyötärölle loppuvat paidat

93-94 erilaiset liivit, virkatut, kankaiset, virkatut kesähatut

95 napapaidat

98 reisitaskuhousut, säämiskäverkkarit

95-97 hip hop housut

Oranssit vaatteet