Mikä kiire porukalla junassa päästä pois?
Kulen aika paljon nykysin junalla, niin huomannut että monella on hirveä kiire päästä pois junasta ja Tikkurilan asemallekkin on niin kova kiire päästä, että mennään ovelle jonottamaan jo Apolan kohdalla ja sitten seistä törrötetään se vartti siinä. Sama Tampereelle jyväskylästä tullessa, niin Oriveden jälkeen ollaan jo ovelle menossa. Miksi? Ei ole multa pois milläänlailla, mutta naurattaa istua samassa lähijunassa sitten tämmösen kiirehtiän kanssa ja minä olin tyyliin viimeinen joka poistu junasta.
Kommentit (59)
Leppävaaran asemalla ruuhka aikaan ihmiset about hyökkää junaan sisälle ovien avautuessa eivätkä aina odota ihmisten pois menoa.
Pidemmällä matkalla minulla on luultavimmin runsaasti matkatavaroita, ulkovaatteet puettavana ja lapsi huolehdittavana. Laitan mieluiten itseni ja lapsen lähtövalmiiksi ajoissa, ettei käy niin että viime hetkessä on pipo hukassa tms. ja tulee kiire. Sitten menen ovelle, etten ole tavaroineni tientukkeena ja pääsen nopeasti ovesta ulos. Seisominen ei haittaa, vaan pitkän matkan jälkeen on mukava nousta jaloilleen. Yleensä junamatkaa seuraa kuitenkin autossa istumista, eli sitä lajia saa muutenkin tarpeekseen.
Lähijunissa haluan välttää ryysiksen ja etummaisena poistuessa ei myöskään saa naamalleen toisten tupakansavuja. Jos ei ole ruuhkaa, en yleensä nouse kovin aikaisin.
Mä haluan vaan päästä sen ruuhkan eteen, koska suurin osa ihmisistä kävelee ihan pirun hitaasti ja leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Sama ilmiö busseissa :D noustaan penkiltä vaikka matkaa jäljellä varmaan viisi minuuttia
Tätä tuntuu harrastavan teinitytöt. Ja bussista päästyään kamalan kiire harppausaskelin omaan soluasuntoon kyhnöttämään kännykädessä. Eriasia tietenkin, jos olisi kiire kouluun...
Okei. Nyt on selitelty miksi on kiire ulos junasta. Miten nämä samat ihimiset selittää sen miksi heillä on myös kiire junaan sisälle, eikä esim. odoteta että matkustajat tulisivat ensin ulos, vaan höngitään sisään heti kun ovi saadaan auki?
Minä olen taas huomannut, että ihmisillä on kiire juniin sisälle eikä väistetä junasta ulos meneviä. Kauhee tunkeminen sisään, vaikka junasta olisi tulossa paljonkin porukkaa ulos. (Tämä havainto enemmänkin lähijunista) Ymmärrän, että voi olla kiire, mutta silti pitää väistää junasta ulos meneviä ja silti vielä ehtii sisään.
Minulla on ainakin Tampere-Jyväskylä junasta hirveä kiire Pieksämäellä pois, sillä jatkoyhteys Joensuuhun lähtee 7 min. päästä ja juna on aivan eri suunnassa ja toisella puolella asemaa, jonne on todella hankala matkalaukkuineen kiivetä useimmat portaat ja se yksi ainut pieni hissi on aina varattu.
Siksi haluan olla ensimmäisenä hyppäämässä junasta, kun ovet aukeavat. Juu, ja muutaman kerran olen joutunut hidastelemaan ja myöhästyin junasta ja kalliiksi tuli, kun loppumatkan matkustin taksilla ja se oli ainut juna siltä päivältä. Nyt jatkovuoroja on vähennetty entisestään eli pelataan jatkayhteyksien kanssa minuutti aikataululla.
Mitä jos ap. sivistäisit itseäsi ja matkustaisit Tampere-Jyväskylä junassa Nurmekseen tai Joensuuhun, niin tuskin sen jälkeen ihmettelet, miksi ihmiset ryntäilevät junassa.
Vierailija kirjoitti:
Kulen aika paljon nykysin junalla, niin huomannut että monella on hirveä kiire päästä pois junasta ja Tikkurilan asemallekkin on niin kova kiire päästä, että mennään ovelle jonottamaan jo Apolan kohdalla ja sitten seistä törrötetään se vartti siinä. Sama Tampereelle jyväskylästä tullessa, niin Oriveden jälkeen ollaan jo ovelle menossa. Miksi? Ei ole multa pois milläänlailla, mutta naurattaa istua samassa lähijunassa sitten tämmösen kiirehtiän kanssa ja minä olin tyyliin viimeinen joka poistu junasta.
" Kuljen sata kertaa viikossa junalla ja ihmettelen ihmisiä jotka eivät kulje. Tunnen suurta ylemmyyttä kun tiedän junalla kulkemisesta kaiken. Mitä teen?"
Jos vaikka keskittyisit omiin asioihisi.
Taas jos ollaan laivaan menossa niin porukka istuskelee rauhassa siinä aulassa kunnen muutama nousee ja menee jonoon! Sitten tulee muillakin HIRVEÄ KIIRE nousta ja mennä sen jonon jatkeeksi. Sitten ei tapahdukaan yhtään mitään pitkään aikaan mutta mentiinpähän lauman mukana.... :)
Helsingissä Siljalla on hauska kun matkustaa Commodore-luokassa ja pääsee 30 min ennen muita laivaan. Istun penkillä kaikessa rauhassa kunnes kello näyttää että nyt pääsee laivaan. Moni katsoo penkiltä epäluuloisesti kun kävelen portille "Eihän sinne vielä pääse puoleen tuntiin. Joutuu kääntymään takaisin -heh heh!" Sitten portti päästää minut läpi ja joillekin tulee kiire: "SINNE PÄÄSEE JO MENNÄÄNMENNÄÄNVAUHTIANYT!"
Yrittävät sitten omalla ovikortillaan saada porttia päästämään läpi mutta eihän se onnistu.
Tämä naurattaa joka kerta!
Tampereella ainakin on usein näitä kahden minuutin vaihtoja. Ja kun juna on usein myöhässä jo Tampereelle tultaessa, niin on todellakin tuli perseen alla, varsinkin jos vaihtoyhteys ei ole ihan siinä viereisellä laiturilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Kuljen sata kertaa viikossa junalla ja ihmettelen ihmisiä jotka eivät kulje. Tunnen suurta ylemmyyttä kun tiedän junalla kulkemisesta kaiken. Mitä teen?"
Jos vaikka keskittyisit omiin asioihisi.
Ota se vessaharja pois perseestä ja vaihda se jellyjortikkaan, niin helpottaa vähän.
Ainakin viimeksi kun kuljin koirat junassa mukana niin kyllä kiire tuli, kun en tajunnut nousta ajoissa kohti ovea. Yleensä nousen edeltävällä asemalla kun sieltä juna lähtee ja alan siirtymään ovelle.
Ennemmin se pari minuuttia "turhaan" ovella seisoskelua kuin tuo mitä viimeksi kävi että juuri ja juuri ehtii ovesta pihalle ennenkuin juna jo jatko matkaa - ja siitäkin isoin kiitos ventovieraalle joka huomasi ahdinkoni kun koirien iso kangashäkki ja kaksi pikkukoiraa ei niin nopee ja sulavasti liikkuneetkaan kuin ajattelin. Onneksi hän auttoi niin ehittiin pois junasta.
Kun on ollut pienellä paikkakunnalla monta viikkoa eikä ole nähnyt omaa perhettä ja parhaita ystäviään, sitten istuu 8 tuntia putkeen junassa (joka hyvin usein myöhästyy ja matka venyt pidemmäksi), nälkä vaivaa kun matkaeväitäkin tuli liian vähän otettua mukaan, juna on täynnä, vieruspenkeillä lapset kiljuneet ja teinit pälättäneet alatyylisiä juttuja koko matkan, asemallani odottaa kyyti.... Niin kyllä todellakin haluan nousta ajoissa penkiltä ja odottaa junan pysähtymistä ovella seisten, jotta pääsen ensimmäisten joukossa pois!
Vierailija kirjoitti:
Nopea vaihto seuraavaan kulkuvälineeseen. Vaihtoehdot joko juosta tai pidentää matka-aikaansa vielä puolella tunnilla.
No eikö silloin riitä että menee ovelle hetkeä ennen kuin juna on perillä?
Vierailija kirjoitti:
Okei. Nyt on selitelty miksi on kiire ulos junasta. Miten nämä samat ihimiset selittää sen miksi heillä on myös kiire junaan sisälle, eikä esim. odoteta että matkustajat tulisivat ensin ulos, vaan höngitään sisään heti kun ovi saadaan auki?
Asemalla ulkona seistessä on tullut kylmä, jalkoihin sattuu koko päivän kävelyn ja treenien jälkeen ja haluaa vain istumaan paikalle, mukana on iso matkalaukku jolle haluaa varmistaa säilytyspaikan ruuhkaisrn juna-matkan ajaksi, wc-hätä kun ei päässyt juna-asemalla vessaan, nälkä ja matkaeväät mukana joita haluaa syödä rauhassa istumapaikalla....
Ei vaan, oikeasti en kyllä itsekään ymmärrä miksi sinne junaan pitäisi päästä ennen kuin junasta jäävät ihmiset ovat päässeet pois. Tällaista en kyllä yleensä näekään. Ehkä jossain pk-seudulla ruuhka-aikaan? Monissa miljoonakaupungeissa ulkomailla ihmiset pakkautuvat metron eteen jättäen vain pienen kaistaleen kulkuvälineestä poistuville ja melkeimpä tunkevat jo sisään samaan aikaan. Se johtuu ihmisten kiireestä ja siitä ajatuksesta, että toinen metro tulee muutaman minuutin päästä uudestaan ja nopeat syö hitaat. Pahimmissa ruuhkissa kaikki eivät pääse samaan metroon, vaan osa joutuu odottamaan seuraavaa. Ehkäpä Suomessakin ollaan jotenkin omaksuttu tämä ajatus, vaikka samanlaisia ruuhkia ei olekaan...? Ainakin Tampereella jotkut bussivuorot ovat niin täynnä, että kaikkia asiakkaita ei pystytä ottamaan kyytiin, vaan joutuu odottamaan seuraavaa. Kukapa nyt ei haluaisi siihen ensimmäiseen, joten ihmiset tunkevat väkisin sisään ja ulos kulkuvälineestä.
Enemmän mua ärsyttää ne joilla on hirveä kiire päästä sinne junaan. Tullaan oven eteen seisomaan ettei varmasti poislähtijät mahdu junasta ulos ja tungetaan sisälle vastavirtaan. Nykyään jos olen poistumassa ja ihmiset ovat muodostaneet sen muurin siihen junan ulkopuolelle niin jään hölmistyneenä seisomaan paikoilleni niin kauan että tajuavat tehdä tilaa. Jos joku yrittää luikahtaa ohitse niin vahingossa siirryn eteen. Ei se juna ketään siihen asemalle jätä, mutta junaan voi vahingossa jäädä jos ei päästetä ulos.
Haluan olla paras ja eka kaikessa. Voi että sitä tunnetta, kun on ihan eka ulkona junasta, tuntee itsensä niin voittajaksi.
Venäjällä porukkaa pakkaantuu ensimmäisen vaunun ensimmäiselle ovelle :) Taaemmista vaunuista pääsee etenemään paljon joutuisammin kuin siitä ruuhakaisesta kärkivaunusta.