Taaperon flunssa ja vähäinen juominen....
Meillä poika 1v 6kk ja tänään ollut aivan kamala nuha, ei kuumetta. Poika syö normaalisti ja jaksaa hyvin leikkiä, ulkoiltukin on mutta huolenani on pojan todella vähäinen juonti, tänäänkin nesteitä mennyt aivan liian vähän, vaipat ollut melko kuivia ja vain muutama vaippa mennyt tänään. Pitäisikö siis huolestua? Nukkunut vähemmän mitä normaalisti, siis viime yönä 10,5 tuntia 11,5 tunnin sijasta. tarjoan usein vettä mutta ei vaan kelpaa.
Kommentit (4)
Meillä sama onngelma, kun tyttö on kipeänä. Lääkäri sanoikin vain, että viimonen keino, mitä vanhemmat itse voivat tehdä, on ruiskuttaa lääkeruiskulla nestettä suuhun tai paremminkin suoraan nieluun. Ja tämä meillä tehdään pakolla, kamalan huudon kanssa. Mutta tätä ennen kyllä kannattaa siis kokeilla kaikki mahdolliset keinot saada nestettä elimistöön. Tarjoa juotavaa usein, vaikka puoeln tunninkin välein, jos ei kerralla juo paljoa. Syötä mahdollisimman nestepitoisia ja löysiä ruokia (vellejä, mehukeittoja, kiisseleitä, hedelmiä, hedelmäsoseita, jogurttia ym.) Itse lantraan kaiken ruoan maidolla, eli käytönnössä syödään keittoja. Ja tähän ne varsinaiset juomat päälle.
... meillä kokeiltiin jos jonkinmoisia poppakonsteja tässä menneellä viikolla, kun poika oli kipeänä, tässä parhaat:
- muumipillimehut, oli jännää saada juoda itse, vaikka sitten sotkua tulikin :-)
- nukenkupista juominen
- kippis -leikki.... joo, kilauteltiin aina laseja yhdessä ja sitten molemmat juotiin
- mehujää
- kivettömien viinirypäleiden mutustaminen
Toivottavasti jokin tepsii!
Niin sanoi meille terveyskeskuslääkäri.
Pillimehuja annettiin meilläkin ja pilli tavallisessakin mukissa kiinnosti. Kaakaotakin yritettiin.
Ärsyttävää vaan kun tyttömme ei ole saanut mehuja muuta kuin synttäreillä mutta nyt kipeänä ollessa oppi pyytämään mehua ja on oltava tiukkana etten anna. Siis koska lapsi on jo terve enkä halua mehua ottaa hampaiden takia vielä ruokavalioon.
Kun meidän pojalla on flunssa, annan sitä juomista mitä menee, parhaiten menee pillimehu, esim. Vital mustikka+vadelma tai sitten tavalliset tripit/grandit. Muuten ei mehua paljoa saa, mutta kipeänä on hyvä juoda mitä tahansa nestettä. Entä jos lapsesi kurkku on kipeä, ja kylmä tuntuu pahalta? Jospa lämmin neste (vesi,mehu) menisi alas.