Tehostettu tuki päivähoidossa
Saako lapsesi päivähoidossa tehostettua tukea? Minkä asian takia? Miten käytännössä toteutunut? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
Kommentit (39)
Kiitti vastauksestasi. Minusta on vain outoa, että lastani halutaan tehostettuun tukeen, perusteena katsoo ikkunasta jos paloauto ajaa vilkut päällä...kyseessä juuri 5 vuotta täyttänyt. Adhd yms. Testit tehty, ei löydetty mitään.
Ei siitä tehostetusta tuesta varmaan haittaakaan ole. Päiväkoti on yleensä paikka jossa lastentarhanopettajat vaihtuvat vuosittain. Jossa lapsessa havaitaan tai ollaan havaitsevinaan jotain erityispiirrettä on ehkä parempi, että se on kirjattuna johonkin. Jotta ei käy niin, että koulun alkaessa havaitaan ongelmat, jotka olisi pitänyt havaita aiemmin. Se, että lapsi keskittyy täysin ohikulkevaan hälytysajoneuvoon saattaa ADHD:n lisäksi viitata keskittymiseen liittyvään ongelmaan tai toiminnanohjaukseen. Riippuu tietysti tilanteesta: esim. jos lapsi ryntää vaikka kesken pk:n rentoutumishetken ikunaan, jotain saattaa olla ns. vialla. Ja en usko, että yhden asian perusteella tehdään mitään päätöstä tehostetun tuen suhteen. Miten lapsellasi sujuu päiväkodin askartelut/tehtävät ryhmätilanteissa? Osaako hän tehdä asian itsenäisesti saatuaan yleisen ohjeistuksen vai tarviiko hän aloittaakseen tehtävän henk. Kohtaista ohjausta? Entä osaako hän istua paikallaan, kun on aamupiiri tai lukuhetki - vai onko istuminen sellaista pepun pyörittelyä ja asennon vaihtoa tuolilla? Katsooko lapsesi pk ryhmän aikuista, kun aikuinen vetää tuokiota vai keskittyykö hän itseensä, kavereihinsa tai muuhun ympäristöön?
Mä ajattelisin niin, että me vanhemmathan emme tiedä miten lapsemme hoidossa käyttäytyvät. Jos hoitajilla on sellainen olo, että tarvitsevat tukea lapsesi kanssa pärjäämiseen niin suostu. Vaikka vika olisikin sitten lopulta vuorovaikutussuhteen toisessa osapuolessa kuin lapsestasi, niin lapsesi siinä kärsii sittenkin, ellei apua tule.
Kaikki ei vaan tule toimeen kaikkien kanssa, vaikka miten olisivat pk-hoitajia tai oppeja. Päiväkodeissa ollaan säästöjen jälkeen niin tiukilla, ettei ihme jos henkilökunta oirehtii.
Osaa olla paikoillaan ja nauttii aamupiiristä ja ruokailut yms. Sujuu mallikkaasti. Aistiyliherkkyys, adhd ja kaikki mahdollinen testattu on ok. Neurologin ja lastenlääkärin arvioiden mukaan täysin normaali sekä myöskin neuvolan mielestä.
Päiväkoti ei kykene antamaan muuta syytä kuin paloauto ja mikä hassuinta, muutkin lapset olivat menneet katsomaan. Asiantuntijatkin pyysivät päivikseltä kirjallista syytä, eivätkä hekään saaneet muuta selitystä.
Tämä on mielestäni outoa toimintaa. 3-vuotiaana pyydettiin lupaa puheopetukseen päiväkodilla. Ihmettelin suuresti, koska lapsi puhui sujuvasti. R-kirjain tuli hassusti. Annoin liuvan. Myöhemmin kyselin miten opetus sujuu, vastattiin ettei hän olekaan saanut mitään opetusta, vaikka oli muka huoli päiväkodilla. Tästä ei koskaaninulle ilmoitettu.
Siis mitä? Koska katsoi paloautoa, joka meni vilkut päällä ohi? Eikö se nyt ole täysin normaalia?? Onko nyt jotain, mitä sulle ei ole kerrottu tai mitä et kerro meille? Mut jos on noin, että tuon paloauton takia, niin tuohan on... älytöntä?!
Älytöntäpä hyvinkin. Kyllä näin pienestä on kyse ja niin kuin kerroinkin ammattiauttajatkaan eivät saa päiväkodilta parempaa selitystä.
Outona pidän, kun luen tehostetusta tuesta ja siellä puhutaan viittomista ja tukikorteista yms. Näitä ei siis lapseni missään nimessä tarvi, enkä pelkää ns. Leimautumista. tämä syy vaan kun on niin heppoinen ja kun kukaan muu taho ei lapsesta mitään huolta löydä!
Eikö kolmiportainen tuki tule vasta eskari-iässä? Toki päikyt käyttää omia tukijuttujaan, mutta lain mukainen tehostettu tuki tulee vasta tosiaan 6-vuotiaana.
Lapsella oli tehostettu tuki päiväkodissa, yhdessä laaditussa suunnitelmassa oli aika tarkkaan ne kohdat mitä tuella tavoitellaan ja miten se toteutetaan. Isoja tai erityisiä juttuja ne keinot eivät olleet vain asioita joita tehdään normaalistikin arjessa niihin vain kiinnitettiin ehkä hieman enemmän ja mietittiin asioita yksilöllisemmin.
En usko että ilman syytä tehdään tehostetun tuen päätöstä. Lapsi varmasti tarvitsee tukea enemmän kuin ikätoverinsa. Jos on käyty lääkäreissä jne sekin kertoo jo että jotakin tuen tarvetta on olemassa vaikka diagnoosia ei tullutkaan. Miksi et halua päätöstä?
Tehostettu tuki on ainakin Helsingin Veräjälaaksossa sitä että lapsen käsistä otetaan kiinni ja vedetään niistä väkisin lasta viemään maitolasinsa pois kärryyn vaikka lapsi ei maitolasia edes alunperin itse ottanut eikä halunnut.
Ja kun äiti sattui paikalle,säikähtivät paikalle olleet hoitajat Micaela ja joku muu.
Tuloksena punaiset jäljet ranteissa ja pelko hoitajia kohtaan.
Nämä lääkärissä käynnit on päiväkodin pyynnöstä.
Päätöstä en halua siksi, koska lapsi on ihan normaali. Mielestäni ikkunaan juokseminen paloauton hälyytyksessä ei ole juuri 5 vuotta täyttäneeltä outoa käytöstä. Eikä mitään muuta syytä/syitä kuulemma ole.
Ja mitä tulee kustannuksiin, maksan veroja ihan tarpeeksi, enkä ole liiemmin elämäni aikana verovaroja käytellyt ja lapselleni hain omalla kustanteella yksityisiltä vahvistavat toiset mielipiteet...
Ei mikään päiväkoti anna tuollaista selitystä pelkästään, vaikea uskoa..
Vierailija kirjoitti:
Tehostettu tuki on ainakin Helsingin Veräjälaaksossa sitä että lapsen käsistä otetaan kiinni ja vedetään niistä väkisin lasta viemään maitolasinsa pois kärryyn vaikka lapsi ei maitolasia edes alunperin itse ottanut eikä halunnut.
Ja kun äiti sattui paikalle,säikähtivät paikalle olleet hoitajat Micaela ja joku muu.
Tuloksena punaiset jäljet ranteissa ja pelko hoitajia kohtaan.
Mitä sä selität? Kuka Micaela?
Yleensä vanhemien omasta mielestä heidän lapsissa ei ole mitään vikaa. Lapsi hakkaa muita lapsia päiväkodissa, lähtee juoksemaan karkuun marketissa (nähty ei työajalla), rikkoo tahallaan tavaroita, jne.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vanhemien omasta mielestä heidän lapsissa ei ole mitään vikaa. Lapsi hakkaa muita lapsia päiväkodissa, lähtee juoksemaan karkuun marketissa (nähty ei työajalla), rikkoo tahallaan tavaroita, jne.
Kun olisikin vain vanhempien mielestä, mutta hänen asiaa tutkii moniammatillinen työryhmä, eivätkä hekään löydä mitään vikaa. Ei väkivaltaisuutta, ei rauhattomuutta, ei aistiyliherkkyyksiä...vaatineet päivikseltä kirjallista selvitystä, eivätkä saaneet.
Olen pyytänyt päästä "salaa" katsomaan lasta, eivät päästä, kiireisiin vedoten. Sanoin etten tarvi aikaa, voisin vaan vakoilla kun tiedän missä he ovat. Ei käy. Nyt onneksi sain työryhmän seuraamaan, koska heistäkin tämä on outoa.
On eri asia hakea tehostettua tukea ja saada se. Vaikka haetaan, sitä ei aina myönnetä. Aina ei edes saa ne jotka kipeästi sitä tarvitsevat. Mikäli ryhmän opettaja ei osaa perustella tarvetta riittävän hyvin, ei tukea tulla myöntämään. Mutta huoli on otettava esille vanhempien kanssa jos sellainen esiintyy.
5-vuotiaani oli tehostetulla tuella päiväkodissa. Ongelmana oli arkuus ja "häiriintyvyys". Hän ei tahtonut saada pissattua puoliavoimessa kopissa kun jono oli oven takana ja kurkittiin yltä ja alta. Ei pystynyt istumaan aamupiirissä penkillä kun molemmilta suunnilta työnnettiin, jos istui penkin päässä niin siinäkin vieruskaveri työnsi ja hytkyi. Meteli ryhmässä oli välillä hirvittävä (olin itsekin kuulemassa) ja lapsi oli kädet korvilla. Hän oli hyvin kiltti ja rauhaa rakastava eikä tahtonut sopeutua päiväkodin hulinaan. Fyysisen kontaktin, tuuppimisen ja muiden lasten levottomuuden sietäminen oli vaikeaa ja hän muuttui apaattiseksi. Pyysin itse elton palaveriin ja tehtiin tehostetun tuen päätös. Se tarkoitti elton vetämiä vuorovaikutusleikkejä ja lapselle hankittiin aamupiiriin oma tuoli, ettei tarvinnut istua muiden puristuksessa/tönittävänä. Sai käydä viimeisenä vessassa rauhassa ilman oven ryskyttämistä ja kiinnitettiin huomiota hänen oloonsa, huomattiin hänenkin hiljaiset tarpeensa.
Tukitoimista ei minusta ollut mitään hyötyä. Missään tutkimuksissa emme ole olleet eikä lapsella ole epäilty mitään. Otin hänet kotiin kesken kauden, olin opiskelija ja mulla oli mahdollisuus lukea iltaisinkin, läsnäoloa ei juuri ollut. Nyt hän on tokaluokkalainen, luokkansa parhaita oppilaita ja opettaja kehui miten ei aiheuta koskaan harmaita hiuksia. Tasapainoinen, sosiaalinen ja mukava lapsi. Mutta erityisherkkyyttä olen miettinyt, saattaa olla sellainen.
Mun lapsi oli tehostetulla tuella, mutta ei hän käytännössä mitään tukea saanut. Lapsi oli arka ja hiljainen, mutta ei mitään ns oikeaa ongelmaa.
Tehostettu tuki integroidussa ryhmässä. Ei olisi päässyt ko. Pienryhmään ilman tehostetun tuen suunnitelmaa. Ryhmässä käytössä kuvakortit kokoajan ja viittomat aamupiirisä ja pienryhmätoimintaa joka päivä. HOJKS tietysti. Laps sai erityisen tuen suunniteman ensi syksynä alkavaa koulua silmällä pitäen. Sinänsä mikään ei muuttunut kun vaihtui tehostetulta tuelta erityiselle tuelle. Erityinen tuki siis korkeampi taso. Yleistä tuntuu olevan, että tehostetun tuen lapsi on tavallisessa päiväkotiryhmässä ja käytössä on yleinen ryhmä-avustaja, joka ei ole henkilökohtainen.