Sanokaa sanoja jotka jostain kielestä Suomenkieleen tullut?
Aloitan: näästuukki ( karjalassa) näsduk ( ruotsia) nenäliina
Taltrikki ( P- Karjala)- taldrik ( venäjä)
Kommentit (43)
Pojke - poika
Hej - hei
ja tuhansia muita sanoja
Suomen kieli kirjoitetaan erikseen ja pienellä alkukirjaimella eli suomen kieli.
Ei huvita keskustella tästä aiheesta aloituksen perusteella. Mutta sen verran nyt kuitenkin, että itse asiassa kaikki sanat ovat jostain muualta tulleet tavalla tai toisella, ei ole olemassa mitään alkuperäistä suomen kieltä.
Kuningas tullut suomeen lainasanana. Ja lusikka.
Vierailija kirjoitti:
Pojke - poika
Hej - hei
ja tuhansia muita sanoja
Poika on suomea ja siirtynyt Ruotsiin nimellä pojke
Lassukka - lasuck:
Lukemattomia sanoja on tullut toisista kielistä. Esim. venäjän kielestä on lainattu useita sanoja, kuten esim. kiisseli, palttoo ja vanna (käytetään yleensä Itä-Suomessa, tarkoittaa ammetta).
Okno (venäjä) - akkuna - ikkuna
Sontik (venäjä) - sontsa
Teippi - tape
Teatteri
Sirkus
Onhan näitä, loputtomiin
ei äidinkielentunti vaan niitä sanoja
Onkohan sana tsekata tullut Venäjän Tseka - tiedpalvelusta:)? Tämmösen kiinnostaa ....
Eikö tämä koko kieli tullut jostain unkarin seuduilta tänne?
Vierailija kirjoitti:
ei äidinkielentunti vaan niitä sanoja
Johan kerrottiin, että kaikki sanat tulevat "muualta". Uralin mutkasta vähintäänkin sellaiset perussanat kuin minä ja sinä.
Aloitus olisi vähän järkevämpi, jos määrittelisit jotain rajoja sanojen luetteluun.
Ra oli keskeinen jumala Egyptissä
Olen miettinut voisiko sana Raamattu pohjata siihen? Onhan Raamatussa myös Amen ...? Jota palvottiin kaanaanmaan aluella hyvinkin myöskin.
Onko etymologeja ?
Lodshka( hevonen venäjä) - luuska
Sutka ( vitsi venäjä) - sutki ( esim tyttö joka on kevytkenkä)
Okei rajataan sitten : mitä sanoja suomen kieeen on voinut tulla muinaisesta Sumerista ja Egyptistä:)?
Se on suomen kieli.