vegaani jouluruoka auttakaa
Koska. Dieettiläinen tulee meille jouluksi. Mitä voin tarjota? En ole kummoinen kokki
Kommentit (51)
Vegaaninen tosiaan on vähän vaikeampi... Meinaan useimmat kasvissyöjän jouluruokien ohjeetkin on lakto-(ovo)-vegetaristeille jotka käyttävät maitotuotteita ja muniakin. Tällaiselle ruokailijalle myös käy yleensä ihan normaali joulupöytä + ehkä quorn-"kinkkua" siihen laatikoiden kaveriksi ja jotain salaattia.
Mutta vegaanille ei sovi perinteisesti tehdyt porkkana- tai lanttulaatikotkaan, ja koska yhtä vegaania varten tuskin viitsii tehdä kokonaista vegaanista joulumenua, niin itse lähtisin varmaan tekemään vegaanille jotain vähän juhlavampaa kasvisruokaa mikä ei mitenkään muistuta perinteisiä jouluruokia.
http://chocochili.net/luokka/joulu/
http://www.vegaanituotteet.net/joulu/joulu/
Kurkkaa ainakin nämä :)
No höh:
Seitan-kinkkua
Rosollia
Porkkanalaatikkoa (ilman kermaa tai munaa)
Perunalaatikkoa (ilman kermaa tai munaa)
Lanttulaatikkoa (ilman kermaa tai munaa)
Herneitä
Keitettyjä perunoita
Cavi-art kasviskaviaaria
Hyvää leipää
Levitteiksi käy: sininen keiju, hummus, maapähkinävoi
Itse en edes jouluruoista pidä, eli ehkä halutessasi voit tehdä ihan mitä vaan muitakin vegaanisia ruokia. Reseptejä kyllä löytyy netistä pilvin pimein.
Niin joo, lisäksi ihan tavallisia joulutorttuja. Lehtitaikina on vegaanista.
Myös Wiener nougat.
Sano sille vitun vegaanille, että tuo omat ruoat tullessaan, varsinkin, jos tulee jonkun siivellä...
hmm, itse tekisin vaikka porkkanalaatikko munattomana ja kauramaitoon, lanttulaatikko munattomana ja kerma kaura-/soijakermaan.. Perunoita yrttiöljyssä, rosollia, tofua, vihreä salaatti.. Leipää ja vegaanista levitettä (eikös Flora ole ainakin??)..
Itse vegaanina veisin omat ruoat mukanani. En kehtaisi vaatia jotakuta tekemään mulle spesiaaliruokaa joulukiireen keskellä. :/
Joulukinkku,kalkkuna,maksalaatikko ja mitä näitä nyt on.
Tämä nyt ei pitkälle auta, mutta: Itse olen ihan sekasyöjä mutta teen lanttu- ja porkkanalaatikot vegaanisina. Juures maistuu paremmin kuin ei ole mitään munia tai kermoja makua laimentamassa.
Lähtisin ehkä miettimään sitä kautta, pitääkö pöydässä olla jokin kinkkua "korvaava" iso kokonainen mötikkä. Jos ei tarvitse, niin on paljon helpompaa, sillä herkullisia vegaaniruokiahan kyllä piisaa.
Pähkinätäytteisiä punakaalikääryleitä olen joskus tehnyt jouluksi, mutten nyt ehdi naputella reseptia tähän. Pähkinät kuitenkin ovat jouluisia, proteiinipitoisia ja vegaanisia, eli niistä kannattaa kehitellä jotakin. Sopivat myös suolaisiin ruokiin.
Sipsejä ja kaljaa on ainakin ollut mun juhlien vegaani dietti.
Ihme aggre päällä? Itse kai ap on vieraansa kutsunut. Toki voi myös keskustella työnjaosta, mutta ei ehkä tuollaisella "vitun vegaani" -asenteella.
En tekisi tuollaiselle vieraalle yhtään mitään ylimääräistä----saisi syödä, mikä nyt sattuu kelpaamaan.
Salaatti, leipä ym.
Ja lisäksi laittaisin viestin, että meillä on tarjolla perinteistä jouluruokaa, mikäli se ei kelpaa, ota omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Itse vegaanina veisin omat ruoat mukanani. En kehtaisi vaatia jotakuta tekemään mulle spesiaaliruokaa joulukiireen keskellä. :/
Sama täällä. Olen sukuni ainoa vegaani joten vien omat ruoat mennessäni. Enköhän yhden illan ja aamun pärjää :). Onko kyseessä ystäväsi vai kuka? Voit varmasti puhua hänen kanssaan asiasta. Kaupasta saa lisäksi valmiina vaikka mitä, tästä joku vinkkasikin: http://www.vegaanituotteet.net/joulu/joulu/.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi tuollaiselle vieraalle yhtään mitään ylimääräistä----saisi syödä, mikä nyt sattuu kelpaamaan.
Salaatti, leipä ym.
Ja lisäksi laittaisin viestin, että meillä on tarjolla perinteistä jouluruokaa, mikäli se ei kelpaa, ota omat eväät.
No on varmaan sitten sinunkin onni ettei yksikään vegaani varmasti edes halua sun luokse tulla :D
En nyt ylettömästi huomioisi tuota mutta voithan tehdä vaikka pieniin foliovuokiin omat laatikot soijakermaan ilman kananmunaa. Voitele vuoat ruokaöljyllä. Lisäksi vaikka vegaanisia kasvispyöryköitä/-pihvejä/-nakkeja. Noita saa valmiina pakasteina ja ainakin Hälsans kök on ollut sellainen merkki jonka tuotteista olen ihan sekasyöjänä pitänyt. En alkaisi yhdelle hengelle itse tekemään mitään "kinkunkorviketta" (qurn, seitan...) jos ei itse ole kiinnostunut kokeilemaan.
Rosolli käy jos ei sekoita kastiketta (maustettu kermavaahto) siihen valmiiksi. Salaateista voi laittaa esim. juustot erilliseen kulhoon ja lisäävät sitten ketkä haluavat.
Peruslisukkeista käy ainakin herneet, maustekurkut (meillä näiden kanssa on tarjottu hunajaa joka ei kuulu vegaaniseen ruokavalioon joten tuo erikseen), hillosipulit, oliivit.
Merileväkaviaari on muuten tosi hyvää ja korvannut mädin meidän joulupöydässämme.
Kastikkeeseen käytetään yleensä kinkunlientä joten tuostakin voi halutessaan ottaa osan erikseen ennen liemen lisäämistä.
Ja kuten sanoin jo aluksi niin mielestäni riittää että huomioi että on jotain mikä sopii esim. 1-2 laatikkoa, valmispyörykät ym, 1 salaatti ja kasvislisukkeet. Vegaanius on jokaisen oma valinta joten vieras tuskin olettaa että näet ison vaivan vain hänen vuokseen. Itse huomioisin mutta en vetäisi överiksi.
Jälkiruoankin voi suunnitella niin että sopii kaikille esim. hedelmäsalaatti ja sekasyöjille kermavaahto lisäksi.
Juustotarjotin on myös aika perinteinen joulujälkkäri niin vegaanille voisi hankkia vaikka marinoitua tofua ja tietysti hedelmiä.
Jotain jouluruoan kaltaista valmistetta
Samaa kuin muillekin