Nykyiset lentokoneet ja korvien lukkiutuminen?
Pitääkö paikkansa, että Finnairin nykyisissä lentokoneissa ei enää korvat mene lukkoon/kipeydy? En ole moneen vuoteen lentänyt lentokoneella ja olen kammonnut lentämistä sen kamalan korvakivun takia. Joskus yli 10 vuotta sitten lensin jollain pienellä koneella Tampereelta Tukholmaan ja sieltä eteenpäin jollain isommalla. Korvat oli niin kipeät, ettei tosikaan...
Onko nuo uuudet koneet jotenkin parempia tässä suhteessa?
Kommentit (25)
älä luovuta uppaamisen suhteen..minäkin haluan lukea vastauksen tähän..
Mulla ei ainakaan ole koskaan kipeytynyt tai mennyt lukkoon korvat lentokoneessa. Kerran olin hirveässä flunssassa, mutta ei silti tapahtunut mitään. Ja vain finnairilla olen lentänyt.
Mulla menee joka kerta korvat enempi vähempi lukkoon. Se tosin helpottaa, kun imeskelee nousujen ja laskujen aikana kovaa karkkia tai jauhaa purkkaa.
Pikkuflunssassa mulla puhkesi tärykalvot lennolla. Kipu oli suorastaan h*lvetillistä. Arvioin itse olleeni lentokunnossa, kun nenä oli vain vähän tukossa ja käytössä nenäsumute mutta lennon aikana sitten pahenikin tauti.
Matkustajakoneen paineistusta on mahdotonta tehdä niin nopeaksi ja toisaalta tarkaksi, että herkät korvat eivät reagoisi paineenvaihteluihin. Matkustamon ilmatilavuus on niin suuri, että tarvittaisiin kohtuuttoman suuri virtauskapasiteetti paineistukseen, mikäli haluttaisiin riittävän tasainen paine.
Se laitteisto painaisi tuhansia kiloja ja veisi kohtuuttomasti tilaa, joten korvien lukkiutumisesta ei päästäne koskaan eroon.
M40
Lensin viimeksi uudella ja ei mennyt lukkoon. Joskus kauan sitten on mennyt niin pahasti, että sattui aivan törkeästi.
Minä tunnen korvissa senkin, jos autolla ajaa vuoren rinnettä tai korkean näkötornin hississä
Ei mene lukkoon niin paljoa ja väsyttää enemmän. Ilmanpaine on ilmeisesti alhaisempi
Vierailija kirjoitti:
Lensin viimeksi uudella ja ei mennyt lukkoon. Joskus kauan sitten on mennyt niin pahasti, että sattui aivan törkeästi.
Koneen ikä ei vaikuta siihen meneekö korvat lukkoon vai ei.
Korvat menevät uudessakin koneessa lukkoon sellaisessa tilanteessa, jossa kone aluksi nousee keskivertonopeutta ja koneen paineistus korjaa paineenlaskua niinkuin kuuluukin, mutta sitten kone joutuu esim. voimakkaaseen nousuvirtaukseen ja nousee esim. 400m. kaksinkertaisella nopeudella edeltävään nousunvaiheeseen nähden.
Sama tapahtuu vaikkapa suuressa ilmakuopassa ja vielä voimakkaammin jos se tapahtuu laskun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen korvissa senkin, jos autolla ajaa vuoren rinnettä tai korkean näkötornin hississä
Missäs olet vuoren rinnettä ajellut?
Suomessa et ainakaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen korvissa senkin, jos autolla ajaa vuoren rinnettä tai korkean näkötornin hississä
Missäs olet vuoren rinnettä ajellut?
Suomessa et ainakaan..
Wow! Terävä huomio.
Pyytäkää lääkäriltä Duact-resepti. Auttaa kuumasti korvien lukkiutumiseen tuo.
Flunssaisena jos lentää niin ihan ehdoton lääke.
Hehe, jotenkin hellyttävää, kun aikuiset ihmiset syövät karkkia ja purkkaa kuin pikkulapset, kun eivät osaa "haukotella" korviaan auki. :D
Vierailija kirjoitti:
Hehe, jotenkin hellyttävää, kun aikuiset ihmiset syövät karkkia ja purkkaa kuin pikkulapset, kun eivät osaa "haukotella" korviaan auki. :D
Hehe itsellesi. Riippuu pitkälti korvien putkiston rakenteesta, toisille lentäminen on yhtä helvettiä kun tuntuu siltä kuin pistettäisi puukolla molempiin korviin yhtä aikaa, ja toisilla ei mikään tunnu missään.
Ap: Duact on hyvä lääke, ja itselläni paras on ollut apteekista saatavat EarPlanes-korvatulpat. Auttavat paineen tasaukseen.
MAtkustin viimeksi Finnairin uusimmalla A350:lla, ja meni lukkoon kyllä. Miehellä ei mennyt, mutta olen herkkäkorvaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Hehe, jotenkin hellyttävää, kun aikuiset ihmiset syövät karkkia ja purkkaa kuin pikkulapset, kun eivät osaa "haukotella" korviaan auki. :D
Osaa kyllä mutta itse ainakin sallin itselleni lennon aikana pussin hot & sour turkinpippureita. Ajaa saman asian kuin haukottelu mutta maistuu paremmalta. Nam!
Mene sukelluskurssille. Siellä ooetetaan tasaamaan paine korvissa. Käytännössä niin, että et päästä ilmaa ulos suusta etkä nenästä ja samalla puhallat ilmaa korvakäytäviin. Täytyy tehdä useasti etenkin nousun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mene sukelluskurssille. Siellä ooetetaan tasaamaan paine korvissa. Käytännössä niin, että et päästä ilmaa ulos suusta etkä nenästä ja samalla puhallat ilmaa korvakäytäviin. Täytyy tehdä useasti etenkin nousun aikana.
Mulle tuon opetti korvalääkäri, kun olin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Mene sukelluskurssille. Siellä ooetetaan tasaamaan paine korvissa. Käytännössä niin, että et päästä ilmaa ulos suusta etkä nenästä ja samalla puhallat ilmaa korvakäytäviin. Täytyy tehdä useasti etenkin nousun aikana.
Hei oot nyt AV:llä. Ei kannata neuvoa niin kuin aikuisia yleensä, vaan ratkaisu löytyy muumitikkareista ja vadelman makuisesta purukumista. :D
Itseasiassa, uusien komposiittirunkoisten koneiden paine saadaan korkeammaksi (vertaa alumiinirunkoisten) joka vastaa noin 6000 jalan (~1800m) korkeutta kun alumiinirunkoisissa se vastaa noin 8000 jalkaa (~2400m).
Veikkaisin että tuo 600m paineistus ero ei paljon eroa tee korviin. Se on kuitenkin se nopea paineen muutos joka niihin korviin käy kaikkein pahiten.
Itselleni lentäminen ei ole koskaan sattunut korviin, ei edes kunnon flunsassa, mutta aikoinani korvat kyllä menivät lukkoon todella helposti. Nykyään ei mene edes lukkoon. Voikohan korva tottua lentämiseen ja paineen säätelyyn? Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana lentänyt aika paljon.
nosto