Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanta.fi diagnoosit - näkyvyys

Vierailija
11.12.2016 |

Näkyykö Kanta.fi lääkärin antamat diagnoosit kaikille, jotka sitä käyttävät? Jos olen esim. kieltänyt tietyn hoitojakson näkymisen muille yksiköille ja diagnoosi liittyy tähän hoitojaksoon? Entä onko tietoa koska yksityiset palveluntarjoajat tulevat Kanta.fi piiriin? (kyse on siitä, että sain äärimmäisen ahdistuneena ja shokissa mieheni kuoleman jälkeen psykiatrisen diagnoosin tk-lääkäriltä, mitä en haluaisi muiden näkevän - minulla ei koskaan ole mitään psyykkisiä sairauksia ja asia haittaa jatkossa jos näkyy kaikille)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä? ap

Vierailija
2/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää olisi tietää, ketkä pääsevät tietoihin käsiksi 10 vuoden kuluttua. Kannastahan ei koskaan poisteta mitään. Joku taisi jo ehdottaa tietojen käyttämistä koulutusvalinnoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä diagnooseista, mutta määrätyt lääkkeet ainakin näkyvät...

Vierailija
4/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sun dg on tehty jo joskus ennen kantaa, niin ei kai se ainakaa sillo näy?

Vierailija
5/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että näkyy, musta psyk. puolen jutut on piilotettu lähtökohtasesti muilta terveydenalan ihmisiltä.

Vähän ot, mut itse olen siis hammaslääkäri, ja aika usein potilaat kertovat lääkityksistään, joista voi päätellä, mihin ne mahdollisesti on määrätty,  tai joskus jopa ihan psyykkisen puolen diagnooseistaan. Ikinä en ajattele potilaistani pahasti, vaikka olisikin joku mielenterveyspuolen sairaus tai siihen lääkitys päällä. Nykyään muutenkin tosi monella on jotain nykyistä tai entistä mielenterveyspuolen asiakkuutta. Itsellänikin on entistä, ahdistuneisuutta ja masennusta opiskeluajoilta. Olisi aika tekopyhää arvostella muita ihmisiä mielialajutuista. Uskon, että aika moni kollega myös samaa mieltä

Vierailija
6/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se sun dg on tehty jo joskus ennen kantaa, niin ei kai se ainakaa sillo näy?

Ei vaan kanta-aikana, näen sen itse siis. Olen kieltänyt tämän "hoitojakson" tiedon luovutuksen muille, mutta kun "diagnoosi" näkyy erikseen omassa "diagnoosit" -kohdassaan, niin mietin koskeeko tietojen luovutuskielto myös itse diagnoosia vai vaan sitä kuvausta, mikä liittyy tuohon lääkärinkäyntiin. Ap

Vierailija
7/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kanta-aikana, näen sen itse siis. Olen kieltänyt tämän "hoitojakson" tiedon luovutuksen muille, mutta kun "diagnoosi" näkyy erikseen omassa "diagnoosit" -kohdassaan, niin mietin koskeeko tietojen luovutuskielto myös itse diagnoosia vai vaan sitä kuvausta, mikä liittyy tuohon lääkärinkäyntiin. Ap

Se näkymä, minkä sä itte näät, ei oo sama mitä vaikka työterveyslääkäri näkee. Eli jos oot kieltänyt, niin sit ei näy diagnooseja tai muutakaan tekstiä muille ku sulle ja psykiatrille, joka merkinnät on tehny. Määrätyt lääkkeet saattaa kaikki näkyä kaikille ihan turvallisuussyistä

Vierailija
8/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että näkyy, musta psyk. puolen jutut on piilotettu lähtökohtasesti muilta terveydenalan ihmisiltä.

Vähän ot, mut itse olen siis hammaslääkäri, ja aika usein potilaat kertovat lääkityksistään, joista voi päätellä, mihin ne mahdollisesti on määrätty,  tai joskus jopa ihan psyykkisen puolen diagnooseistaan. Ikinä en ajattele potilaistani pahasti, vaikka olisikin joku mielenterveyspuolen sairaus tai siihen lääkitys päällä. Nykyään muutenkin tosi monella on jotain nykyistä tai entistä mielenterveyspuolen asiakkuutta. Itsellänikin on entistä, ahdistuneisuutta ja masennusta opiskeluajoilta. Olisi aika tekopyhää arvostella muita ihmisiä mielialajutuista. Uskon, että aika moni kollega myös samaa mieltä

Kiitos näkemyksestäsi, mukava kuulla ettet ajattele potilaista sen kummemmin. Näinhän se kai kuuluisi olla. Itse en kuitenkaan halua, että työterveyspuolella (tai muuallakaan) nähtäisiin ihan virheellinen diagnoosi... Tk-lääkärin diagnoosi oli joku akuutti psykoottinen häiriö (mieheni oli siis juuri kuollut ja hakeuduin lääkäriin saadakseni jotain nukkumiseen, kun en pystynyt nukkumaan). Hän lähetti minut psykiatrille, joka antoi diagnoosiksi "akuutti stressireaktio", mikä mielestäni oli ihan oikea diagnoosi eikä haittaa että se näkyy muille. Samoin ymmärrän, että lääkkeiden täytyy turvallisuuden vuoksi näkyä muillekin, eikä se minua haittaa. Ap

Vierailija
9/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se näkymä, minkä sä itte näät, ei oo sama mitä vaikka työterveyslääkäri näkee. Eli jos oot kieltänyt, niin sit ei näy diagnooseja tai muutakaan tekstiä muille ku sulle ja psykiatrille, joka merkinnät on tehny. Määrätyt lääkkeet saattaa kaikki näkyä kaikille ihan turvallisuussyistä

Ok, kiitos!! Ymmärrän että lääkkeiden pitää näkyä :) En mitään lääkkeitä tähän "psykoottiseen häiriöön" saanut, nukahtamislääkettä kyllä ja ei haittaa minua, että se näkyy. Ap

Vierailija
10/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptien näkymisenkin voit kieltää kirjautumalla kantaan.

Vierailija
11/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näkemyksestäsi, mukava kuulla ettet ajattele potilaista sen kummemmin. Näinhän se kai kuuluisi olla. Itse en kuitenkaan halua, että työterveyspuolella (tai muuallakaan) nähtäisiin ihan virheellinen diagnoosi... Tk-lääkärin diagnoosi oli joku akuutti psykoottinen häiriö (mieheni oli siis juuri kuollut ja hakeuduin lääkäriin saadakseni jotain nukkumiseen, kun en pystynyt nukkumaan). Hän lähetti minut psykiatrille, joka antoi diagnoosiksi "akuutti stressireaktio", mikä mielestäni oli ihan oikea diagnoosi eikä haittaa että se näkyy muille. Samoin ymmärrän, että lääkkeiden täytyy turvallisuuden vuoksi näkyä muillekin, eikä se minua haittaa. Ap

Tuo diagnoosi kertoo tilanteesi silloin, eikä se vaikuta millään tavalla hoitoosi tai muihin toimenpiteisiin enää nykyään vaikka sen joku näkisikin. Kuitenkaan psykiatriset tiedot eivät näy muille kuin sinua hoitaneelle psykiatrille (tai muulle vastaavalle hoitohenkilökunnan jäsenelle, joka sinua on silloin auttanut). Masennus on todella yleistä, eikä lääkärit suhtaudu potilaaseen kierosti vaikka taustalla olisikin ollut jotain semmoista. Itse myös lääkäri.

Vierailija
12/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ulkomammana että Kanta.fi on joku "kantasuomalaisten" arveluttava sivusto. Taidan palstailla liikaa  :D

Vierailija
13/18 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykan sivuille kirjoittaa psyk.puolen lääkärit ja hoitajat, ei tk-lääkri. Itss sairaalassa saamme käydä myös psykan sivuilla jos sillä on oleellista merkitystä. Jos potilas on keuhkokuumeen takia osastolla niin ei saa mennä, mutta jos kyse on esim. deliriumista tms niin saa lukea.

Vierailija
14/18 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiellän jonkun tk-käynnin näkymisen Kannan terveystiedoissani,  niin onko varmaa, ettei myöskään lääkärin laittama diagnoosi (joka oli väärä) näy seuraavalle yksityislääkärille, joka katsoo Kannasta tietojani?

Tai näkyykö yksityislääkärin minulle antama diagnoosi Kannasta jollekin toisen yksityisen lääkärifirman tai tk:n lääkärille kannast?

Tk:ssa lääkärit näkevät tietenkin potilastiedoista sen diagnoosin ja terveysselosteet ja esim. Terveystalossa voi lääkäri katsoa omat aiemmin laittamansa potilastiedot, ehkä toisenkin Terveystalon lääkärin samalle potilaalle laittamat tiedot, vaikka olisit ne Kannassa kieltänyt näkymästä, jos et kieltoja ole tehnyt erikseen Terveystaloon.

Aina kunkin lääkärifirmaan, missä asioikin, pitää pyytää kiellot tehtäväksi siellä jollain kaavakkeella, jos haluaa, ettei saman firman lääkäri näe sun tietoja koneelta.

Vierailija
15/18 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpää olisi tietää, ketkä pääsevät tietoihin käsiksi 10 vuoden kuluttua. Kannastahan ei koskaan poisteta mitään. Joku taisi jo ehdottaa tietojen käyttämistä koulutusvalinnoissa.

Multa on hävinnyt sieltä mm verikokeiden tuloksia ja muita tehtyjä tutkimuksia. Ja osa lääkäreiden selostuksista käynneistä on täyttä palturia. Esim käydessäni unilääkkeitä kerroin itse harrastavani liikuntaa ja lenkkeilyä niin lääkäri oli kirjannut "kehotetaan jatkamaan liikuntaa ja kevyttä jumppaa", vaikka mitään ohjeita mihinkään en tosiaan saanut ja itse kerroin liikkumisesta sivulauseessa :D

Tuli mieleen, että saako ne tuonne kirjaamalla mitä sattuu jotain omaa etua? Jos vaikka myöhemmin sairaus uusiutuu tai käy jotain, niin lääkäri voi osoittaa että " No mähän sanoin!"

Saako noita itse korjattua?

Vierailija
16/18 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Kantaan laitettuja vääriä tietoja ei voi itse korjata, vaan sinun pitäisi ottaa yhteyttä ko. lääkäriin ja pyytää, että hän tekee ne korjaukset.

On tosi ärsyttävää, kun monet lääkärit ovat niin ajattelemattomia, että kirjoittavat  mitä sattuu potilaan tietoihin Kantaan ja sitten potilasta kohdellaan seuraavassa paikassa sen väärän tiedon perusteella syntyneeseen väärään käsitykseen, kuten esim. sinun kohdalla siihen, ettet harrastaisi liikuntaa, vaan sinua kehotetaan liikkuman. Tuosta väärästä tiedosta sitten seuraava lääkäri kuvittelee, että olet tyyppi, joka ei välitä hoitaa terveyttää liikkumalla. KANNATTAA ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin, ja pyytää korjaamaan väärä tieto. Tsemppiä! :)

Vierailija
17/18 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on hävinnyt sieltä mm verikokeiden tuloksia ja muita tehtyjä tutkimuksia. Ja osa lääkäreiden selostuksista käynneistä on täyttä palturia. Esim käydessäni unilääkkeitä kerroin itse harrastavani liikuntaa ja lenkkeilyä niin lääkäri oli kirjannut "kehotetaan jatkamaan liikuntaa ja kevyttä jumppaa", vaikka mitään ohjeita mihinkään en tosiaan saanut ja itse kerroin liikkumisesta sivulauseessa :D

Tuli mieleen, että saako ne tuonne kirjaamalla mitä sattuu jotain omaa etua? Jos vaikka myöhemmin sairaus uusiutuu tai käy jotain, niin lääkäri voi osoittaa että " No mähän sanoin!"

Saako noita itse korjattua?

Itse ymmärrän tuon lauseen: "kehotetaan jatkamaan liikuntaa ja kevyttä jumppaa", että siinä todetaan sinun harrastavan liikuntaa ja kevyttä jumppaa jo ja kehotetaan jatkamaan samaan tyyliin, ei siis mitään suurta virhettä.

Siinähän ei mainittu, että kehotettaisiin jonkun tietyn ohjeen mukaan jatkamaan liikuntaa, vaan tuli käsitys, että jatka sitä liikuntaa, jota jo harrastat. Tosin en tiedä, kerroitko mitään kevyestä jumpasta, jos et, niin sitten siinä on pieni virhe, mutta niin pieni, ettei tuollaista kannata oikaista.

Vierailija
18/18 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ihmettelee että kaikki ei näy, niin sama mullakin. Enne näkyi kaikki diagnoosit, nyt ei. En tiedä missä vika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi