Vinkkejä, mistä vielä voisin säästää
Tiukka säästökuuri menossa, että olisi nopeammin omaan asuntoon tarvittavat rahat kasassa. Työmatkat 2 km pyöräilen ja kävelen, käytän tarjouksia hyväksi ja käyn eri kaupoissa tarjousten mukaan. Käyn töissä aina vessassa lähtiessä ja suihkussa salilla. Salikortista en luovu, mutta ryhmäliikuntatuntien sijaan alan jumpata kotona ja vaihdan halvemmalle rautasalille vuoden vaihteessa. Salilla myös käyn kävellen tai pyörällä, tosin salimatka vaihdon myötä sitten pitenee vähän. Käytän paljon juureksia. Sammuttelen valot huoneista missä en ole ja pyrin pesemään pyykkejä täyden koneellisen. Vaatteita en ole ostanut pitkään aikaan, vaan mietin tarkkaan tarvitsenko oikeasti mitään, edes sieltä kirpparilta. Kengät ostan aina uutena ja laadukkaat, tästä en luovu. Mutta tämä on pitkällä aikavälillä säästöä, mm. Sievin kengät vuodelta 2007 alkaa nyt vasta mennä rikki. Kosmetiikan käyttöä olen vähentänyt tosi paljon. Hiuksia en voi leikata itse, olen kömpelö. Sukkia parsin.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, hyviä vinkkejä, mutta melkein kaikki on jo käytössä. Rajaton kännykkäliittymä on tällä hetkellä 24,90/kk, olisko jossain halvempi? Ap.
Mihin käytät puhelinta? Itsellä viestit ja puhelut hoituvat whatsappilla, joten pelkkä muutaman euron netti riittää. Puhelinlasku tuleekin vain joka toinen kuukausi.
Soittelen mm. vanhoille sukulaisille, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta tai älypuhelinta, samoin soitan viralliset asiat, mm. lääkärin ajanvaraukset. En käy kovin usein lääkärissä, mutta joskus täytyy. ap.
Myy ylimääräistä tavaraa kirppiksellä, kilpailuta pankki, vakuutukset jne. Osallistu netin arvontoihin.
Nestemäisten pesuaineiden sijasta osta palasaippuoita. Ruoassa on helpoin säästää. Vaihda liha papuihin ja kasviksiin jne...
Asuntoon säästäessä ei taida näillä senttien säästöillä olla kuin henkinen vaikutus. Suurimmat säästöt tulee laskuttajien kilpailuttamisesta, auton käytön vähentämisestä, ruokamenojen karsimisesta, harrastusten karsimisesta ja vuokra-asujalla edullisempaan muuttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, hyviä vinkkejä, mutta melkein kaikki on jo käytössä. Rajaton kännykkäliittymä on tällä hetkellä 24,90/kk, olisko jossain halvempi? Ap.
Mihin käytät puhelinta? Itsellä viestit ja puhelut hoituvat whatsappilla, joten pelkkä muutaman euron netti riittää. Puhelinlasku tuleekin vain joka toinen kuukausi.
Soittelen mm. vanhoille sukulaisille, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta tai älypuhelinta, samoin soitan viralliset asiat, mm. lääkärin ajanvaraukset. En käy kovin usein lääkärissä, mutta joskus täytyy. ap.
Asuvatko sukulaiset kaukana?
Virallisia asioita tuskin hoitelet joka kuukausi. Jos kuitenkin puhelusi ovat kuukausittain aina yli 300 minuuttia, sopii tuollainen rajaton (tai ehkä jokin puhepakettiliittymä?) paremmin.
Myy kaikki turha tavara. Astioita, koriste-esineitä, kultakoruja, soittimia, urheiluvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuvatko sukulaiset kaukana?
Virallisia asioita tuskin hoitelet joka kuukausi. Jos kuitenkin puhelusi ovat kuukausittain aina yli 300 minuuttia, sopii tuollainen rajaton (tai ehkä jokin puhepakettiliittymä?) paremmin.
Jep, yli 300 km. Heitä käyn myös katsomassa useamman kerran vuodessa. Enää ei pääse junalla, sillä se juna, millä kätevästi pääsi töiden jälkeen lähelle, lopetettiin kokonaan. Perille asti en päässyt silläkään, vaan 35 km päähän, mutta yksi sukulainen asuu siellä lähellä ja hän pystyi usein hakemaan. Tämä olisi hyvä säästökohde käydä harvemmin, mutta en raski, käyntini ovat heille tärkeitä. Aika pitkiä puheluita he puhuvat. Sitten on muutama, jotka eivät halua whatsappia syystä tai toisesta käyttää, vaikka voisivat. Mm. veljeni.
Vierailija kirjoitti:
Tiukka säästökuuri menossa, että olisi nopeammin omaan asuntoon tarvittavat rahat kasassa. Työmatkat 2 km pyöräilen ja kävelen, käytän tarjouksia hyväksi ja käyn eri kaupoissa tarjousten mukaan. Käyn töissä aina vessassa lähtiessä ja suihkussa salilla. Salikortista en luovu, mutta ryhmäliikuntatuntien sijaan alan jumpata kotona ja vaihdan halvemmalle rautasalille vuoden vaihteessa. Salilla myös käyn kävellen tai pyörällä, tosin salimatka vaihdon myötä sitten pitenee vähän. Käytän paljon juureksia. Sammuttelen valot huoneista missä en ole ja pyrin pesemään pyykkejä täyden koneellisen. Vaatteita en ole ostanut pitkään aikaan, vaan mietin tarkkaan tarvitsenko oikeasti mitään, edes sieltä kirpparilta. Kengät ostan aina uutena ja laadukkaat, tästä en luovu. Mutta tämä on pitkällä aikavälillä säästöä, mm. Sievin kengät vuodelta 2007 alkaa nyt vasta mennä rikki. Kosmetiikan käyttöä olen vähentänyt tosi paljon. Hiuksia en voi leikata itse, olen kömpelö. Sukkia parsin.
Kirjaa ylös kaikki menot exceliin parin kuukauden ajan ja katso mihin ne rahat menee.
Eli tarvitset autoa vain muutaman kerran vuodessa. Laita auto seisontaan väliajoiksi niin tulee reippaasti säästöä.
Missä asutte nyt kun vesimaksu erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Autoa en voi laittaa seisontavakuutukseen. Siinä säästäisikin kivasti, mutta tarvitsen autoa työn takia talvellakin. Monimutkainen tämä meidän kuvio tällä hetkellä, mutta sanotaan näin, että julkisilla en pääse kotiin asti. Töissä on aina eväät, ei ole aikaa edes käydä lounaalla missään, kun paikkoja ei ole lähellä. Kirjoja en osta.
Et siis ole aloittaja, joka kirjoittaa "Työmatkat 2 km pyöräilen ja kävelen..."
Siis töissä tarvitset autoa, mutta työmatkat kuljet kävellen - mikä ei nyt täsmää? Saat varmaan kilometrikorvauksia niistä matkoista, jotka ajat töissä, joten autokuluihin tulee rahaa niistä.
Näistä vessa- ja suihkujutuista ei oikein tiedä, ovatko ne vitsikästä vai säälittävää. Todelliset säästökohteet sinä löydät vain itse tarkistamalla jokaisen kuitin, mitä siinä on. Siis ihan jokaisen, niin pullakahvit työreissulla ja nettipankkiin tulleen e-laskun. Katso itse niistä, mitä voisit jättää kokonaan pois tai vaihtaa halvempaan.
Ruuassa voi säästää kolmasosan jos haluaa. Yritä tienata lisätöillä, myy ylimääräinen tavara pois
Vessalaskuissa on toisaalta aika hölmöä säästää. Vastaavasti voisi jättää vessan vetämättä tai vesilasin juomatta... Mitä ei siis kannata edes harkita!
Mitä laskuja tulee? Sähkölaskun voi kilpailuttaa, veden lotraamista vähentää ja lehtitilaukset/kanavapaketit peruuttaa. Lamput kannattaa vaihtaa energiaa säästäviksi. Onko kotona kiinteää nettiä? Puhelimen netillä voi myös surffailla.
Nosta veroprosentti mahdollisimman ylös ja laita palautukset säästötilille. Tulee helpommin säästettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoa en voi laittaa seisontavakuutukseen. Siinä säästäisikin kivasti, mutta tarvitsen autoa työn takia talvellakin. Monimutkainen tämä meidän kuvio tällä hetkellä, mutta sanotaan näin, että julkisilla en pääse kotiin asti. Töissä on aina eväät, ei ole aikaa edes käydä lounaalla missään, kun paikkoja ei ole lähellä. Kirjoja en osta.
Et siis ole aloittaja, joka kirjoittaa "Työmatkat 2 km pyöräilen ja kävelen..."
Siis töissä tarvitset autoa, mutta työmatkat kuljet kävellen - mikä ei nyt täsmää? Saat varmaan kilometrikorvauksia niistä matkoista, jotka ajat töissä, joten autokuluihin tulee rahaa niistä.
Näistä vessa- ja suihkujutuista ei oikein tiedä, ovatko ne vitsikästä vai säälittävää. Todelliset säästökohteet sinä löydät vain itse tarkistamalla jokaisen kuitin, mitä siinä on. Siis ihan jokaisen, niin pullakahvit työreissulla ja nettipankkiin tulleen e-laskun. Katso itse niistä, mitä voisit jättää kokonaan pois tai vaihtaa halvempaan.
Työmatka asunnolta työpaikalle 2 km, mutta asunto on työn takia vuokra-asunto ja virallinen koti vielä entisellä asuinpaikalla ja puoliso on siellä vielä töissä. Se ei täsmää, että yritin olla epäonnistuneesti ei-tunnistettava. Virallinen koti on omistusasunto, mutta siitä ei saa tarpeeksi myydessä, jotta saisimme täältä mieleisen mieleisellä alueella. Myös tästä syystä pitää säästää, kun nyt maksetaan kahta asuntoa, tai siis minä maksan tästä vuokran ja toisesta osuuttani.
Sinun pitää päästä vuokrakämpästä eroon. Tai sitten alat hyödyntämään sitä yhtä juttua kun kerran istut pankin päällä. Viikolla se onnistuu hyvin kun miehesi on poissa näkyvistä.
Haetko siis nopeaa säästöä vai ihan muuten vain haluat tuhlata mahdollisimman vähän? Jos pitkäaikaista säästöä haet ja asuntosi sen mahdollistaa, niin kyykkyhäkki, levytanko ja kyykkyhäkin sisään menevä penkki maksaa itsensä aika nopeasti takaisin. Niillä voi vetää täysipainoisen treenin ihan kotioloissa. Onneksi itse ostin kuntoiluvälineet ennen salibuumia, koska sen myötä hinnat tangoissa ja painoissa ovat nousseet aika paljon.
Sitten muihin vinkkeihin. Leivät voit leipoa itse ainakin joskus. Ostathan varmasti kaupasta kilohinnaltaan halvimpia tuotteita, jotka maistuvat vielä hyvältä? Millaisia ruokia syöt? Esimerkiksi riisin/pastan/perunan lisääminen ja lihan vähentäminen tekee syömisestä halvempaa. Aamulla veteen keitetty puuro on todella halpaa. Kananmunasta saa proteiinia. Muutenkin kannattaa tehdä kaikki mahdollinen ruuanlaitossa itse ja pitää ruuat yleensä aika yksinkertaisina jos monimutkaisempi ruoka tarkoittaa korkeampaa hintaa. Marjoja ja sieniä kannattaa kerätä ja esimerkiksi kaupungissakin asuessa saa varmasti kerätä omenia ilmaiseksi jonkun pihalta jos vain kysyy. Facebookissa taitaa ollakin jotain ryhmiä, joihin voi ilmoittaa haluavansa omenia. Joku mummeli varmasti vain innoissaan kun hänen pihaansa tullaan putsaamaan putoavista omenoista ja saa samalla juttuseuraa. Huollatko pyörän itse?
Kirppiksiltä voi löytää kyllä uutta vastaavia ja laadukkaitakin kenkiä (isäni löysi ihan uudet sievin kengät alkuperäisessä laatikossa), mutta itse en ainakaan viitsi vaivautua, koska se vaatisi aika paljon etsimistä. Ostan parhaalta mahdolliselta tuntuvat juoksukengät hinnasta välittämättä (hintavertailun teen tietenkin ja odotan hetken tarjouksia). Ylipäänsä en osta oikein mitään erikoisempaa täydellä hinnalla, koska ne tulevat melkein kaikki jossain vaiheessa tarjoukseen.
Eroa ammattiliitosta ja liity työttömyyskassaan. Muutama kymppi kuussa säästyy
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rajaton 4G, operaattorina DNA, hinta 21e/kk.
Olet oikea minimalisti jos kengät v. 2007, huh. Kyllä jotain vaatetta kannattaisi hankkia, tietty harkiten.
Just luin kirjoituksen kun joku harmitteli olisinpa ostanut vaatteita kun oli rahaa, nyt ei ollut.
Ostan aina kun löydän halvalla, vaikka naurettaisiin ale-juoksemista.
Miksi hiukset pitäisi leikata?
Anna kasvaa. Jos on pakko nirhiä, niin naapuri voi tehdä sen. Mutta isommissa jutuissa ainakin jättäisin tuon salikortin.
Käy lenkillä, treenaa ja jumppaa muuten.