Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NEtinkäyttö karannut käsistä, elämä valuu hukkaan - apuja?

Vierailija
11.12.2016 |

Tämä on ollut yhä paheneva ongelma, joka alkoi n. 10 vuotta sitten. (Olen nyt 25).
Pitkälti kaikki aikani menee netissä. En edes tee mitään järkevää, vaan suoraan sanottuna tuhlaan aikaani. Luen eri uutissivustoja monta kertaa päivässä, surffailen turhilla sivuilla (av, feissarimokat jne.) tai selaan instagramia.
Opiskelu ja muu elämä kärsii tästä todella paljon sillä netinkäyttöni on jo lähes pakkomielteistä.

Olen miettinyt syitä tälle ja yksi on varmaankin yksinäisyys. Asun kaupungissa, josta en juuri tunne ketään. Opiskelen, mutta olen melko paljon vanhempi kuin kurssikaverini, joten opiskelujen parista on ollut vaikea löytää samanhenkistä seuraa.

Osaisiko joku auttaa tällaisessa tilanteessa? Tahtoisin päästä irti tästä addiktiosta, mutta en tiedä miten. Olen jopa miettinyt että luopuisin tietokoneestani kokonaan, mutta se on melkein mahdottomuus nykyaikana. Tykkään mielummin opiskella kotona kuin kirjastossa enkä oikein tahtoisi hoitaa esim. pankkijuttuja miltään yleiseltä koneelta. Eli jotenkin tartteisi saada tämä netinkäyttö kohtuulliseksi. Otan kaikki neuvot kiitollisena vastaan!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko parempi sitten, jos lukisit sen ajan sanomalehtiä, aikakauslehtiä tai kirjoja? Tai istuisit TV:n ääressä tuijottamssa geelik?rpämainoksia. Johonkin ihminen aikansa kuitenkin käyttää. Mikä sitten on hyväksytympää kenenkin mielestä? Onhan tämä sosiaalista jollain tavalla kuitenkin.

Vierailija
2/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä netittömiä viikonloppuja,huomaat kuinka paljon miellyttävämpää elämä on kun ei käytä nettiä kokoajan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi joku harrastus vaikka sali tai lenkillä käynti

Vierailija
4/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko parempi sitten, jos lukisit sen ajan sanomalehtiä, aikakauslehtiä tai kirjoja? Tai istuisit TV:n ääressä tuijottamssa geelik?rpämainoksia. Johonkin ihminen aikansa kuitenkin käyttää. Mikä sitten on hyväksytympää kenenkin mielestä? Onhan tämä sosiaalista jollain tavalla kuitenkin.

Niin, olen vähän sitä mieltä, että mikä tahansa asia (hyväkin) muuttuu huonoksi jos siihen käytetty aika ei ole enää kohtuuden rajoissa. Minulla esim. koulutyöt jää tekemättä, koti jää siivoamatta, en huolehdi omasta terveydestäni kun käytän sen ajan netissä. Minusta tämä menee jo sairauden puolelle ja todella kärsin tästä ongelmasta. Yhtä lailla ajattelen, että jos tuijottaisin televisiota 10 tuntia päivässä (tai lukisin kirjaa) niin ei sekään enää normaalia olisi.

Vierailija
5/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo kirjoitti:

Pidä netittömiä viikonloppuja,huomaat kuinka paljon miellyttävämpää elämä on kun ei käytä nettiä kokoajan

Minulla joku aika sitten tietokone oli huollossa viikon verran. Olin kuin uusi ihminen ja tein hirveän paljon kaikkea. Kun sain koneeni takaisin niin nyt olen taas luisunut tähän addiktioon...

Vierailija
6/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luovu siitä koneesta. Jos se on läppäri, niin vie vaikka perjantaisin töihin ja jätä viikonlopuksi sinne. Kännykänkin voi jättää saman tien.

Vierailija
7/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No luovu siitä koneesta. Jos se on läppäri, niin vie vaikka perjantaisin töihin ja jätä viikonlopuksi sinne. Kännykänkin voi jättää saman tien.

En ole töissä vaan opiskelija... Kännykän netistä olen jo onneksi luopunut.

Vierailija
8/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samankaltainen ongelma, olemme pariskunta joka viettää paljon aikaa koneella. Välillä tietenkin on jotain muutakin tekemistä, mutta suuri osa ajasta menee siihen että istuu vain koneella aikaa tappaakseen. Pahimpina päivinä ei jaksa olla koneella ja pitää ruveta makaamaan tylsistyneenä.

Vierailija
9/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko sinulla samassa kaupungissa ystäviä tai perhettä? Pystyisitkö selittämään tilanteen heille (/keksimään jonkun verukkeen mikäli et ole valmis tunnustamaan heille ongelmaasi), ja kysymään, voisitko viedä koneen heille pitoon vaikka pariksi päiväksi kerrallaan, ettet kerta kaikkiaan pääsisi nettiin? Totta kai tässäkin on se ongelma, että sitten et voisi tuona aikana myöskään välttämättä hoitaa pakollisia asioita, kuten pankki- ja sähköpostijuttuja.

Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on, että lähtisit kotoa, jättäisit (tietenkin) koneen kotiin, ja asettaisit itsellesi jonkun aikarajan, jonka jälkeen saat vasta mennä takaisin kotiin. Ajan voisit käyttää esim. ulkoiluun, uimahallissa, ruokakaupassa tai kuntosalilla käymiseen, yms.

Kolmanneksi, minusta on olemassa koneelle ladattavia sovelluksia, joilla voi lukita pääsynsä tietyille nettisivuille tietyksi ajaksi. Voisit blokata pääsysi niille sivuille, joilla vietät eniten turhaa aikaa, mutta sallia käynnin välttämättömillä (oppilaitoksen nettiympäristöt, verkkopankki yms.). 

Vierailija
10/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäviä minulla ei ole laisinkaan. Kaikki "kaverit" ovat sellaisia koulututtuja joita tapaan koulussa, mutta en vapaa-ajalla. En oikeastaan tunne heistä ketään kovinkaan hyvin. Perheeni asuu n. 250 km:n päässä ja siellä käyn suunnilleen kerran kuukaudessa.

Latasin joskus koneelle sellaisen ohjelman, joka blokkaa valitsemani sivustot, mutta eipä sekään kauaa auttanut. Nuo on niin helppo kiertää... Ei vaan ole itsekuri pitänyt. Täytyisi varmaan yrittää lähteä kirjastolle opiskelemaan, mutta sekin on hankalaa kun minulla on niin huono keskittymiskyky. Parhaiten keskityn jos on täysin hiljaista ja kirjastolla harvoin on... 

Olen joskus miettinyt että olisi helpompaa olla alkoholisti (toki alkoholismista ei minulla ole kokemuksia joten tämä on tällaista pohdintaa). Alkoholisti voi lopettaa juomisen kokonaan, mutta nykypäivänä tässä yhteiskunnassa on aika vaikea elää kokonaan ilman nettiä...

Sitä olen yrittänyt miettiä, että mitä tällä pakonomaisella netinkäytöllä pakenen. Varmaan tuota yksinäisyyttä, mutta luulisi että ongelman ymmärtäminen auttaisi tässä edes jotenkin. En kuitenkaan koe että se olisi auttanut.

Vierailija
11/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ongelma, mutta jo se, että yrität päästä ongelmastasi on hyvä alku. Toimisiko sinulla tällainen: kirjoita aika ylös, milloin aloitat netin käytön (esim. la klo 9.00). Laitat itsellesi säännön, että ainakaan la ja su et saa käyttää nettiä kuin kaksi tuntia (esim. klo 9-11). Yrität sitten käydä nopeammin sivustot läpi, joilla muuten viettäisit koko päivän. Varmasti olet samaa mieltä, että kaksi tuntia riittää uutisten, sähköpostien ym. lukemiseen. Sitten kone kiinni ja et enää avaa konetta sinä päivänä. Sitten sinulla olisi ainakin kahtena päivänä viikossa aikaa muuhun, kuten ulkoiluun.

Vierailija
12/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä voisi sanoa "tylsistymisen aikakaudeksi".

Kun hyvinvointi on niin suurta, ettei ole mitään suurta uhkaa, joka toisi stressiä elämään, mutta ei kuitenkaan rahaa niin paljon, että sitä voisi hyödyntää saadakseen elämyksiään elämään. Lisäksi ihmisillä on enemmän vapaa-aikaa kuin koskaan ennen: Konet pesee astiat, pyykit jne. imurilla siivoaminen on nopeaa jne. kodinhoitoon ja arkiaskareisiin ei mene niin paljon aikaa kuin ennen. Nyt on ongelmana se, että mitä sillä kaikella ylimääräisellä ajalla sitten tekee?

Moni (kuten minäkin) uppoutuu nettiin ja elokuvamaailmaan, jossa jännitystä tarjoillaan yllinkyllin, tunteita herätellään jne. mutta koska pitää koko ajan jolla jotakin "jännää" niin tylsyys iskee entistäkin helpommin, aivot ikäänkuin turtuu siihen kaikkeen jännyyteen ja jatkuviin uusiin, mielenkiintoisiin asioihin, ei enää osaa hämmästellä yksinkertaisia asioita, kun hämmästeltävänä on koko universumi.

Vierailija
13/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota koneesi piuha irti ja postita se itsellesi kakkosluokassa torstaina, niin olet ilman akkua pe-su ainakin :)  Eli akku tietenkin tyhjäksi torstain aikana :)   :D

Vierailija
14/14 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäviä minulla ei ole laisinkaan. Kaikki "kaverit" ovat sellaisia koulututtuja joita tapaan koulussa, mutta en vapaa-ajalla. En oikeastaan tunne heistä ketään kovinkaan hyvin. Perheeni asuu n. 250 km:n päässä ja siellä käyn suunnilleen kerran kuukaudessa.

Latasin joskus koneelle sellaisen ohjelman, joka blokkaa valitsemani sivustot, mutta eipä sekään kauaa auttanut. Nuo on niin helppo kiertää... Ei vaan ole itsekuri pitänyt. Täytyisi varmaan yrittää lähteä kirjastolle opiskelemaan, mutta sekin on hankalaa kun minulla on niin huono keskittymiskyky. Parhaiten keskityn jos on täysin hiljaista ja kirjastolla harvoin on... 

Olen joskus miettinyt että olisi helpompaa olla alkoholisti (toki alkoholismista ei minulla ole kokemuksia joten tämä on tällaista pohdintaa). Alkoholisti voi lopettaa juomisen kokonaan, mutta nykypäivänä tässä yhteiskunnassa on aika vaikea elää kokonaan ilman nettiä...

Sitä olen yrittänyt miettiä, että mitä tällä pakonomaisella netinkäytöllä pakenen. Varmaan tuota yksinäisyyttä, mutta luulisi että ongelman ymmärtäminen auttaisi tässä edes jotenkin. En kuitenkaan koe että se olisi auttanut.

On hyvä, että olet reflektoinut, mistä ongelmasi voisi johtua. Tietoisuus addiktion taustoista ei kuitenkaan välttämättä heti ratkaise sitä ongelmaa, josta addiktio on kummunnut. Ihminen voi siis olla täysin tietoinen siitä, miksi toimii jollain tietyllä haitallisella tavalla, mutta jatkaa silti edelleen toimintaansa. 

Oletko miettinyt mahdollisuutta hakea ammattiapua? Entä kiinnostaisiko sinua mikään harrastus, josta voisit saada muuta ajateltavaa ja ehkä jopa uusia kavereita?