Miten saisin painostettua 18v tytärtäni laittamaan ansaitsemansa rahat säästöön?
Koska tyttö asuu vielä kotona, mielestäni vanhemmilla on oikeus päättää tällaisista asioista.
Kommentit (23)
Sitten kun teillä on rauhallinen ja mukava hetki kahdestaan keskustella, niin ystävällisesti ja lempeästi selität, miksi olisi tärkeää edes osa tuloista laittaa säästöön tulevaisuutta ajatellen.
Hän tuskin tulee asumaan enää vuosia kotona, niin selvitä hänelle mihin kaikkeen rahaa tarvitsee, kun alkaa omaa kotiaan perustaa. Tsemppiä!
Mä kannustaisin säästämään osan tuloista. Ja lopuista nauttimaan.
Mun äiti antoi minun asua ilmaiseksi kotona ja osti vielä ruuat ja vaatteitakin ja antoi käyttörahaa, kunhan säästin riittävästi omaa asuntoa varten enkä humputtanut rahojani turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun teillä on rauhallinen ja mukava hetki kahdestaan keskustella, niin ystävällisesti ja lempeästi selität, miksi olisi tärkeää edes osa tuloista laittaa säästöön tulevaisuutta ajatellen.
Hän tuskin tulee asumaan enää vuosia kotona, niin selvitä hänelle mihin kaikkeen rahaa tarvitsee, kun alkaa omaa kotiaan perustaa. Tsemppiä!
Niin. Voihan sitä ystävällisesti kertoa että tämmöinenkin vaihtoehto on, mitä mieltä olet. Täysi-ikäisen painostaminen ja määrääminen on kuitenkin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kannustaisin säästämään osan tuloista. Ja lopuista nauttimaan.
Vanhemmilla ei kuitenkaan ole oikeutta tehdä päätöstä täysi-ikäisen puolesta.
Miksi? Idiootit niin tekee, inflaatio ne syö. Kannattaa käyttää kaikki rahat tehdäkseen lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Idiootit niin tekee, inflaatio ne syö. Kannattaa käyttää kaikki rahat tehdäkseen lisää rahaa.
Se tehdään säästämällä ja sijoittamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Voihan sitä ystävällisesti kertoa että tämmöinenkin vaihtoehto on, mitä mieltä olet. Täysi-ikäisen painostaminen ja määrääminen on kuitenkin väärin.
Nimenomaan, siksihän tuota ystävällistä ja lempeää lähestymistapaa ehdotinkin. Mutta samalla ajattelen niin, että koska kuitenkin on täysi-ikäinen ja asuu kotona, vanhemmilla on hitusen sananvaltaa nuoren asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, siksihän tuota ystävällistä ja lempeää lähestymistapaa ehdotinkin. Mutta samalla ajattelen niin, että koska kuitenkin on täysi-ikäinen ja asuu kotona, vanhemmilla on hitusen sananvaltaa nuoren asioihin.
Ei teillä kuitenkaan ole. Neuvoja voi antaa ja suositella, mutta ei painostaa. Ei ole enää sananvaltaa, hitustakaan.
Rahan käyttämistä pitää opettaa jo ihan pienestä alkaen, koska vaikka se on luonnekysymys, on se myös tapa/tottumus. Itse olen säästäväinen, mutta lapsi on taas selkeästi tuhlaavaisempi. Sentään vähän olen saanut taottua, että hintoja kannattaa vertailla ja miettiäonko ostettava asia oikeasti ostamisen arvoinen / tarvitseeko sitä.
Lapsi välillä ihmettelee miten muut ostavat jotain syötävää ja sitten vähän syötyään heittävät loput roskiin tai heittävät palautuspullot roskiin. Itse ajattelen että kun en voi tietää millaista elämää lapsi tulee elämään ja millaisilla tuloilla pitää pärjätä, niin on paljon helpompaa elää kun ei ole tuhlaavainen luonne ja kaikkea ei ole eteen kannattu/annettu eikä kaikkea saatu.
Sinänsä ei ole sananvaltaa muuta kuin siinä että täysi-ikäisen voi heittää pois kotoa omilleen asumaan. Milläs elelee jos käyttää kaikki rahansa turhuuteen eikä jätä mitään säästöön?
Miksi haluat neuvoa lasta menettämään varallisuuttaan? Sijoittaminen on tapa saada tuottoa, ei säästäminen. Ei ihme, että lapsesi ei tottele tyhmää neuvoasi. Ja onneksi ei tottele, vaan toimii aikuisesti.
Jos lapsenne, siis nyt aikuinen jo, ei ole pienestä asti kuullut säästämisen ilosanomaa eikä ole nähnyt vanhempien toimivan opettamallaan tavalla, voi olla liian myöhäistä alkaa nyt saarnata. Tyttärenne on aikuinen, joten hänellä on oikeus ihan itse päättää, mitä ansaitsemillaan rahoilla tekee, vaikka asuukin vielä kotona. Ainut, mitä minulle tulee mieleen, on vaatia ruokarahaa, sillä ei kai ole järkevää antaa aikuisen lapsen asua täyden palvelun hotellissa. Voi olla, että tyttärenne tekee rahoillaan tyhmiä hankintoja, mutta jokaisen on saatava itse tehdä tyhmyytensä. Niistä oppii, jos on edes hiukan järjenhiventä korvien välissä.
Asuntosäästömistä varten avaatte tyttärellenne asp-tilin. Jos sinulla on mahdollista, niin lupaa laittaa myös omia rahojasi sinne, jos tyttö säästää omistaan. Tai jos nyt ei ole tähän mahdollisuutta, niin lupaat maksaa osan sitten kun asunnon osto on ajankohtainen. M29
Meikit ja vaatteet on tytön paras sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat neuvoa lasta menettämään varallisuuttaan? Sijoittaminen on tapa saada tuottoa, ei säästäminen. Ei ihme, että lapsesi ei tottele tyhmää neuvoasi. Ja onneksi ei tottele, vaan toimii aikuisesti.
Ethän sinä tiedä miten ap:n lapsi toimii koska ei ap kertonut sitä. Hän vain mietti miten saisi lapsen laittamaan rahaa säästöön. Saattaahan olla että ap:n lapsi parhaillaan tuhlaa kaiken rahansa juhlimiseen ja turhiin ostoksiin. Ei se ainakaan ole kovin aikuista.
Lapsistamme kaksi on jo täysi-ikäisä. Toinen on aina säästänyt kaiken omatoimisesti, painostamatta ja tilillään onkin hirvittävän paljon ihan itse ansaittua rahaa.
Toinen on aina laittanut kaiken tienaamansa, viikkorahoista ja synttärilahjarahoista alkaen, sileäksi saman tien. Tili on aina tyhjä.
Kotona olemme säästäväisiä, eikä hän sieltä ole tuhaamisen mallia saanut...
M29 jatkaa vielä, siis jos tyttö asuu teillä ja käy päätoimisesti töissä, niin olisi todella tärkeää, ettei tyttö opi sellaiselle elintasolle jolla hän elää ilman asumiskustannuksia. Voi nimittäin olla aika kova kolaus sitten kun tyttö muuttaa omilleen ja iso osa palkasta meneekin yht äkkiä asumiskustannuksiin. Voisit vaikka sanoa tytölle, että jos hän ei osallistu asumislustannuksiin, niin hänen pitää laittaa noin yksiön vuokraa vastaava määrä kuukausittain asp-tilille.
Sanompa vaan sen, että kun ihminen kerran tottuu tiettyyn elintasoon, niin pienempää on aika saakelin vaikea tottua
Meillä on maksettu opiskelevien lasten eläminen ja taattu samalla se elintaso, joka oli kotona. Miksi ihmeessä lasten pitäisi odottaa 40 vuotta kuolemaamme ja perintöä, kun voimme helpottaa opiskelijan arjessa elämistä tässä ja nyt. Kun ovat menneet töihin, on tulotaso ollut sitä luokkaa, että romahdusta ei ole tapahtunut. Minusta on järkevämpää antaa lapsille rahaa silloin, kun he sitä tarvitsevat eikä vasta perintönä.
Aikuisen lapsen elinkustannuksiin annettu raha ei ole lahjaa eikä ennakkoperintöä. Veroja ei tarvitse maksaa.
Et mitenkään ja miksi pitäisi.
Kannustaisin elämään täysillä ja vaikka tekemään jonkin pidemmän reissun ja nähdä maailmaa ennen kuin jämähtää. :)