Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen tuli hääjuhlakutsu, tietenkin tilinumero mukana

Vierailija
10.12.2016 |

Mieheni sukulainen menee tammikuun lopulla naimisiin, meille ihan läheinen ihminen.Kyseessä 30 v. Pariskunta, hyvissä ammateissa molemmat. Aika nopeasti edenneet, kolme vuotta yhdessä ja reilun vuoden ikäinen lapsi. Hääkutsu oli kaunis mutta siinä luki, että meillä on vielä useita unelmia ja voit kartuttaa niitä+ tilinumero. Vituttaa suoraansanoen kun heillä uusi koti, autot viimeisenpäälle. Ja , kun meillä taas ei asiat ole niin hyvin. En nyt viitsi kaikkea selitellä mutta ylimääräistä rahaa ei ole.En voi ymmärtää miksei lahja voi olla joku muu kun aina kinutaan rahaa, Olisin voinut kehitellä jonkun kauniin paketin esim, 30 eurolla mutta kun halutaan vaan rahaa. Ja mitään 100 € pienempää ei kehtaa antaa tai siis laittaa tilille.

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan yleensä näille rahankerjääjille saman mitä McDonaldisissa maksaa Big Mac. Ruoka yleensä kohtuu syvältä ja muutenkin häät on vähän sellaista no-go kamaa.

Jos oikein funtsii niin homma pitäisi kääntää toisinpäin, eli avioparin pitäisi maksaa, että osallistutaan.

Aviopari maksaa häätilan, ruuat, juomat, mahdollisen bändin ja koristeet muun muassa. Oot varmaan haluttu vieras?

Vierailija
142/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häälahjat nyt sattuu nykypäivänä olemaan varmaan 90% rahaa. Maksat ja menet tai jätät väliin. Toiveita kannattaa silti kunnioittaa.

Nimim. vitutti omissa häissä ne random tavaralahjat, joita kukaan ei ollut halunnut.

Eli sinulle naimisiinmenon juhlistaminen läheisten ja ystävien kanssa ei ollut häiden tarkoitus vaan se että he antavat sinulle rahaa ja v...u kun kaikki ei antaneet saa........na!

En ole tuo jolle vastasit, mutta meidän häihin olisi voinut tulla ilman lahjaa tai rahan laittamista tilille. Mutta jättäkää se saakelin tarpeeton krääsä pois. Yksi iäkkäämmistä tädeistä toi kymmenen litran kattilan. No tuolla se on ollut kolme vuotta kaapissa...

Ettekö koskaan tee ruokaa?

Teemme, mutta ei ole ikinä vielä tullut tarvetta noin isolle kattilalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa en anna lahjaksi, jos hääpari pyytää rahaa niin mä vien aina jonkin hyödyllisen lahjan, esim viimeksi hedelmäkorin. Jos olisi toivonut jotain tarvitsemaansa tavaraa niin sen olisin voinut ostaa mutta rahan kerjääminen on vastenmielistä toimeentulevilta ihmisiltä, niinkuin suurin osa suomalaisista on.  

Miksi et vain suosiolla jätä menemättä tuollaisiin juhliin? Jos hääpari ei tarvitse mitään ylimääräistä krääsää, niin onko sitä pakko rahdata paikalle? 

Minusta tuo on tilinumeroasia on erittäin hyvä menetelmä. Toki se asia pitää ilmoittaa fiksusti, eli ei vaadita raahaa, vaan mainitaan esimerkiksi tuo häämatkan tukeminen.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti lahjolen ostelu. Eri asia on, jos jotain sopivaa tulee joskus kaupassa vastaan (tiedät siis kyseisen esineen sopivan juuri jollekin tietylle henkilölle), mutta se hakemalla hakeminen ketuttaa. Ihan sama sen lahjalistan kanssa. Mielestäni se on vielä enemmän vaatimus vieraalle, kuin tilinumeron kertominen. 

Vierailija
144/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan yleensä näille rahankerjääjille saman mitä McDonaldisissa maksaa Big Mac. Ruoka yleensä kohtuu syvältä ja muutenkin häät on vähän sellaista no-go kamaa.

Jos oikein funtsii niin homma pitäisi kääntää toisinpäin, eli avioparin pitäisi maksaa, että osallistutaan.

No miksi ihmeessä sinä vaivaudut noihin häihin. Todennäköisesti sinut on kutsuttu vain velvollisuudentunteesta (tosin en ymmärrä tätäkään). Häistä voi toki kieltäytyäkin. 

Mistälähtien tämä häähomma on muuttunut puhtaaksi matematiikaksi? Lasketaan ruoan ja juomien määrä annetun lahjan mukaan? Mit vit? 

Vierailija
145/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kaunis kuori lahjapöydälle ja sisään teksti: Lahjoitimme puolestanne hyvntekeväisyyteen (järjestön nimi) jne.

Tämä on hyvä! Varsinkin jos tiedät, minkä järjestön tukemista hääpari arvostaisi. Esim. eläimet, luonto...

Just. Tosi kivoja sukulaisia/ystäviä. Rahalahjat on perseestä ja ahneutta. Hääparille en anna mitään mutta laitan rahaa kuitenkin järjestjen pyörittämiseen ja heidän palkkoihinsa mielummin kuin lahjaksi häihin johon olen menossa.

Vierailija
146/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pienikin summa lämmittää enemmän kuin tarpeeton tavara. T. Kahdeksan pussilakanasettiä ja kymmenen pyyhettä lahjaksi saanut hääpari ;)

Vierailija
147/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sukulainen menee tammikuun lopulla naimisiin, meille ihan läheinen ihminen.Kyseessä 30 v. Pariskunta, hyvissä ammateissa molemmat. Aika nopeasti edenneet, kolme vuotta yhdessä ja reilun vuoden ikäinen lapsi. Hääkutsu oli kaunis mutta siinä luki, että meillä on vielä useita unelmia ja voit kartuttaa niitä+ tilinumero. Vituttaa suoraansanoen kun heillä uusi koti, autot viimeisenpäälle. Ja , kun meillä taas ei asiat ole niin hyvin. En nyt viitsi kaikkea selitellä mutta ylimääräistä rahaa ei ole.En voi ymmärtää miksei lahja voi olla joku muu kun aina kinutaan rahaa, Olisin voinut kehitellä jonkun kauniin paketin esim, 30 eurolla mutta kun halutaan vaan rahaa. Ja mitään 100 € pienempää ei kehtaa antaa tai siis laittaa tilille.

Anteeksi nyt, mutta se on kyllä ihan oma syynne, jos ette kehtaa laittaa tilille samaa summaa, jonka olisitte käyttäneet itsetehtyyn lahjaan. Jos hääpari kommentoi jotain summien suuruudesta, se osoittaa vain heidän moukkamaisuuttaan, josta antajan ei tarvitse välittää. Kukin lahjoittaa sen summan, jonka pystyy.

Vierailija
148/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään näistä tilinumerojutuista. Näin en jää kiinni siitä, etten anna yhtään mitään lahjaksi.

No näkyyhän se siellä tiliotteessa, että nimesi loistaa poissaoloaan.

Näkyykö nimi muka jotenkin?

Ja jos näkyy, niin ihan sama. Aika rahanahne pariskunta, jos rupeaa katselemaan kuola valuen tiliotteen lahjoituksia.

Pitäiskö sulkea silmät, ettei vahingossakaan näe tiliä tarkistaessa, että kuka on laittanut rahaa? Eikö sinulla ole itselläsi pankkitiliä? Tottakai siellä näkyy selvästi kuka on tallentanut rahaa, milloin ja miten paljon. Sehän se on itseasiassa koko tilin idea....

Katselet ahneena kuka on laittanut mitäkin tilillesi?

Melko normaalia taloudenpitoa on ajoittain seurata tilitapahtumiaan, jotta huomaa esim. mahdolliset liikaveloitukset. Niitäkin kun joskus sattuu. Huomattavasti omituisempaa on olla koskaan vilkaisemattakaan tiliään.

Vierailija
149/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ihmiset ylipäätää pitävät häitä. On stressi puvusta, tarjoilusta, ohjelmasta, paikasta, vieraslistasta... kaikki maksaa ja kukaan ei ole tyytyväinen. Aivan sama mitenpäin teet pieleen menee.

Sitten ne lahjat... raha on viimeisin jota itse haluaisin. Ehdottomasti tavarana ja niin ettei se ole mikään lahja lista villeroy bochiin...

No, koska jotkut ihmiset haluaa järjestää juhlia? Ei se kaikille ole stressi.

Vierailija
150/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmiset oppisivat enemmän tekemään sitä, mitä tahtovat. Eli olisivat menemättä häihin. Harvaa koko touhu edes kiinnostaa ja koko juhla on menettänyt merkityksensä, koska sinne alttarille laahatuu pariskunta viiden kersansa kanssa asuttuaan 20 vuotta yhdessä ja eroaa, ennen kuin häälaina on maksettu.

Itse olen lopettanut häissä käymisen juuri siksi, että ne ovat tylsiä juhlia ja ei kiinnosta ja ei ole varaa kustantaa kenenkään prinsessajuhlaa

Vierailija
151/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa en anna lahjaksi, jos hääpari pyytää rahaa niin mä vien aina jonkin hyödyllisen lahjan, esim viimeksi hedelmäkorin. Jos olisi toivonut jotain tarvitsemaansa tavaraa niin sen olisin voinut ostaa mutta rahan kerjääminen on vastenmielistä toimeentulevilta ihmisiltä, niinkuin suurin osa suomalaisista on.  

Miksi et vain suosiolla jätä menemättä tuollaisiin juhliin? Jos hääpari ei tarvitse mitään ylimääräistä krääsää, niin onko sitä pakko rahdata paikalle?  

Hedelmätkö krääsää? Jos rahaa pyytelee niin silloinhan tuollainen hyödyllinen lahja on maino -oletan että ainakin heidän lapsensa syövät hedelmiä. :)

Vierailija
152/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tää rahaa lahjaksi on ihan hyvä idea. Mä en ole naimisissa, mutta 10 vuotta yhteiseloa miehen kanssa, eli kaikki tarpeellinen ja tarpeeton jo todellakin löytyy. Eli rahalahja häissä on mielestäni nykyaikaa. Lahjat miellän hyviksi vieläkin, mutta ennen oli toimivampaa, kun parit eivät välttämättä olleet olleet yhdessä niin kauaa ennen häitä.. eli kaikkea tarpeellista ei silloin taloudesta vielä välttämättä löytynyt. Silti en katso kieroon perinteistä lahjaa, jos osaa vähän ajatella, että se ei ole turhake hääparille. Tuo häpeä, mikä toisille tulee kun ei ole laittaa enempää rahaa, olisi ratkaistu nimettömillä käteiskuorilla, jotka saisi pudottaa juhlassa suljettuun lippaaseen. Silloin ei voisi summaa ja nimeä yhdistää, win-win.

Vierailija
153/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli hääkutsussa teksti, jossa kerrottiin ettei haluta rahaa tai lahjoja, mutta jos joku haluaa jotain nii laittaa rahat syöpälapsien hyväksi ja ohessa tilinumero. Meillä on jo kaikkea ja enemmänkin mitä rahalla voi saada ja ei haluttu, että kukaan stressaa lahjasta. Saatiin silti sekä omalta että miehen suvulta kuittailua siitä, kuinka leikitään jumalaa ja koitetaan olla äiti teresoja kun tällasta tekopyhää jaksetaan kutsuun laittaa :)

No rehellisyyden nimissä mullekin tulee tollasesta vähän tekopyhät vibat ja mieleen ajatus, että olette parempia ihmisiä jota tässäkin kohtaa haluatte korostaa. Vähän myös ehkä aavistus sellaista ylimielisyyttä, että emme kaipaa lahjojanne emmekä tarvitse pennosianne, laittakaa vaikka UFF:n laatikkoon. Vaikka se ei varmaan ollut tarkoitus.

Kertoo enemmän sun ajatusmaailmasta, kuin kutsun lähettäjien.

Vierailija
154/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 euroa on kyllä tosi vähän, kun teitä on kaksi ihmistä syömässä. En ymmärrä ihmisiä, jotka luulee  voivansa syödä mahan pinkeäksi ilmaiseksi toisten juhlissa. Tuodaan vielä kakarat mukaan mässyttämään ja maksetaan vain parikymppiä

Parempi, että jäätte kokonaan pois

Toivon, että tämä aiempi vastaus oli provo. Sinä kirjoittaja, luepa tuo tekeleesi uudelleen ja mieti, minkä takia juhliasi/häitä järjestelet. Sen jälkeen olisi syytä vähän hävetä.

Ryhdy paikalliskuppilan pyörittäjäksi, jos haluat, että 'vieraat' maksavat syömisistään.

Vierailija
155/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kutsussa ei lukenut mitään toiveita.

Silti tuli pääasiassa rahaa. Myös kaikki tavaralahjat ovat aikojen saatossa löytäneet paikkansa.

Parasta olivat viinilasit, jotka olivat just sopivan kokoiset tiskikoneeseen ja astiakaappeihin.

Muistakaa ettei lahjahevosen suuhun katsota ja aika tavaran kaupittee, kuten sanonta kuuluu.

Viet oman lahjan tai laitat sen pienen summan tilille. Mun mielestä hyvä näin.

Jos hääparille on tärkeintä suuret rahasummat eikä ihanan juhlan viettäminen ystävien kanssa, niin jättäisin koko homman väliin.

Vierailija
156/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kun häätoiveena oli vain rahaa, onkohan siellä edes pöytää lahjoilla?

Ap

No, annat paketin kaasolle, eiköhän se sille paikan keksi. Itse olen vienyt lahjan tällaisiin tilinumerohäihin ja oli siellä toinenkin lahja :) Ei tässä maailmassa ole pakko kuin kuolema.

Vierailija
157/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 euroa on kyllä tosi vähän, kun teitä on kaksi ihmistä syömässä. En ymmärrä ihmisiä, jotka luulee  voivansa syödä mahan pinkeäksi ilmaiseksi toisten juhlissa. Tuodaan vielä kakarat mukaan mässyttämään ja maksetaan vain parikymppiä

Parempi, että jäätte kokonaan pois

Ja minä en ymmärrä, minkä takia järjestetään häät ja kuvitellaan että vieraat maksavat syömisensä? Eikö olisi sitten sama myydä ihan pääsylippuja sen mukaan, montako henkeä on paikalla? Jos mulle hääpari vihjailisi, että tarjoilut pitäis vieraiden maksaa, niin mä sanoisin, että eipä mua teidän köyhien pippalot olis kiinnostanukaan!

Vierailija
158/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään antaa häälahjaksi 100e. Maksimissaan ehkä 50e.

En myöskään ymmärrä näitä kustannuksista ulisijoita. Pitää muka käydä kampaajalla ja tilailla takseja. Osaatte kai itseki hiukset harjata? Ei sinne häihin tarvitse mennä supermallin näköisenä.

Jotkut tuntuu tekevän häissä käymisestä aivan liian vaikeaa. Saapukaa paikalle ja pitäkää juhlakalujen kanssa hauskaa. Ei siinä sen kummempia vaadita

Olen aivan samaa mieltä! Jotkut tosiaan tuntuu suhtautuvan häihinkin, kuin se olisi kutsu linnan juhliin! Kaikki uudet vaatteet koko perheelle, taksit ja meikit ja kampaamot. Ne on vaan häät, en mä ainakaan häissä kiinnitä huomiota kuin morsiamen ulkonäköön.

Vierailija
159/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan hyvä laittaa tilinumero niin ei tarvitse miettiä lahjaa. Ja itse olen kyllä sellainen ihminen, ettei mua vittuakaan kiinnosta kenenkään mielipiteet, joten jos mulla ei olis laittaa kuin kakskymppiä tilille, niin laittaisin sen. Jos kuulisin jälkeenpäin että hääpari marisi kun vein niin vähän, niin siinähän marisisi, ei kiinnosta. Ja häissä todellakin söisin niin paljon kuin maha vetää, itsepähän ovat kutsuneet. Jos ei ole vara järjestää häitä, niin sitten ei järjestä, ei kenenkään muun asia ole kustantaa toisten häitä. kohta varmaan ruetaan lasten synttäreillekin vaatimaan rahalahjoja, että saadaan kustannukset katettua!

Vierailija
160/173 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi valivali, ihan oma vika jos ei "kehtaa" laittaa jotain pienempää summaa sinne tilille. Menestyvältä pariskunnalta nyt muutenkin luulisi löytyvän kaikki pilipali kannu ja maljakko asiat kotoa, ja heiltä varmasti löytyy muutkin eväät elämiseen, joten he eivät yksinkertaisesti tarvitse lahjoja vaan antavat vieraille mahdollisuuden päästä vähällä vaivalla.