Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen tuli hääjuhlakutsu, tietenkin tilinumero mukana

Vierailija
10.12.2016 |

Mieheni sukulainen menee tammikuun lopulla naimisiin, meille ihan läheinen ihminen.Kyseessä 30 v. Pariskunta, hyvissä ammateissa molemmat. Aika nopeasti edenneet, kolme vuotta yhdessä ja reilun vuoden ikäinen lapsi. Hääkutsu oli kaunis mutta siinä luki, että meillä on vielä useita unelmia ja voit kartuttaa niitä+ tilinumero. Vituttaa suoraansanoen kun heillä uusi koti, autot viimeisenpäälle. Ja , kun meillä taas ei asiat ole niin hyvin. En nyt viitsi kaikkea selitellä mutta ylimääräistä rahaa ei ole.En voi ymmärtää miksei lahja voi olla joku muu kun aina kinutaan rahaa, Olisin voinut kehitellä jonkun kauniin paketin esim, 30 eurolla mutta kun halutaan vaan rahaa. Ja mitään 100 € pienempää ei kehtaa antaa tai siis laittaa tilille.

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tarkka rahoistani, enkä ymmärrä miksei 30€ olisi ihan ok. Minulle se olisi hyvä sekä antajana, että saajana. Jos jokainen tuo pienen summan, koostuu niistä iso kokonaisuus. Parempi kuin iso kasa tarpeetonta roinaa.

Itse aikoinaan pyysimme rahaa, mutta moni toi tavaraa. Saimme mm. pari järkkyä taulua ja voimakkaan väriset pussilakanat. Kaikki menivät suoraan kirpparille.

Vierailija
62/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tämä naimisiin menevä pari tarvitse mitään tavaraa, koska heillä on jo koti kuosissa. Parasta vaan antaa rahaa, kun se kerran toiveena on. Laitat sen 30e tilille ja sillä hyvä. Parempihan sekin summa on antaa rahana, kuin turhana tavarana.  Turha vinkua, että joku mielummin ottaa rahaa, kun turhaa krääsää/tavaraa. Mikä siinä tavarassa on niin paljon parempaa, että sitä olisi pakko saada antaa, vaikka vastaanottaja ei sitä halua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös siirtynyt siihen että annan samanarvoisen lahjan kuin he antavat minulle.

Jos jonkun mielestä on ok antaa 20 euron seteli ja tulla syömään koko perheen voimin, niin oletan että on myös ok että minä menen heidän juhliin perheeni kanssa ja annan lahjaksi 20 euroa.

Me ei toivottu häälahjaksi erikseen mitään koska suuri osa vieraista tuli kauempaa juhliimme eivät he tuoneet mitään, koska majoitus ja matkat maksavat. Oletan että he ymmärtävät että kun e kutsuvat meidät niin mekään emme tuo mitään koska meidän matkat ja majoitus maksavat samanverran.

Vierailija
64/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin saimme lahjaksi krääsää, juurikin mukeja, valokuvakehyksiä yms. asioita joita muutenkin kaapit olivat jo pullollaan. Niitä sitten säilytettiin vaatehuoneessa muutama vuosi kun ei ollut mitään paikkaa eikä tarvetta kodissa. Muuttaessa sitten laitettiin kirpparille eikä osa mennyt sielläkään kaupaksi. Kutsussa olimme esittäneet toiveen rahalahjasta jos joku halusi lahjan tuoda ja kerroimme menevämme häämatkalle. Matka oltiin jo varattu ja maksettu ennen häitä mutta lahjaksi saamilla rahoilla kävimme häämatkalla ikimuistoisella extreme vaelluksella hevosilla vuoristossa.

Vierailija
65/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta rahan toivominen on nykyään ihan hyväksyttävää. Ihmisillä tuppaa olemaan jo kaikkea, eikä jollekin uudelle lakanasetille tai salaattikulholle ole tarvetta. Rahan voi käyttää vaikka häämatkaan tai johonkin isompaan hankintaan. Mielestäni ap voi antaa sen 30e, jonka olisi lahjaan laittanut. Ei hyvin toimeentuleva pariskunta siitä loukkaannu.

Meillä on häät tammikuussa. Olemme molemmat 30v ja keskimääräistä paremmin tienaavia. Ei tykätä turhasta tavarasta ja pyritään pitämään asunnossamme olevien tavaroiden määrä minimissä laatua ja kestävyyttä painottaen. Jonkin aikaa pohdittuamme päädyimme, ettemme toivo itsellemme lahjaksi mitään, edes rahaa, koska joku kuitenkin vetää herneen nenään. Kutsua kirjoittaessa päädyttiin vain toteamaan, että materiaa emme kaipaa, mutta halutessanne voitte tehdä lahjoituksen valitsemaanne hyvätekeväisyyskohteeseen. Tosin eiköhän tästäkin joku loukkaannu ja pitää sitä vain oman sädekehän kiillotuksena. Kaikkia ei vaan voi miellyttää.

Vierailija
66/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään näistä tilinumerojutuista. Näin en jää kiinni siitä, etten anna yhtään mitään lahjaksi.

Vierailija
67/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä lainkaan sitä, että lahjaksi halutaan antaa jotain sellaista, jota lahjan saaja ei halua. Enkä ymmärrä sitäkään, että joku tietty rahasumma ei olisi tarpeeksi hyvä lahjaksi. Enkä todellakaan ymmärrä sitä, että oma lahja mitoitetaan jotenkin juhlien tarjoiluja vastaavaksi. Sehän on lahja eikä mikään maksu! Toistaiseksi olen kuullutnpääsymaksullisista häistä ainoastaan Tuksun kohdalla.

Vierailija
68/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on vain niin että lahjan antaminen hääparille on ikiaikainen tapa.

Jokainen antakoon sen mitä pystyy. Summaahan ei ole määrätty.

Rahan laittaminen tilille helpottaa pähkäilemistä mitähän TAVARAA ostaisi. Sekin maksaa ja niin kuin joku täällä sanoikin että maksaa se krääsä/tavarakin. Miksi ostaa jotain kaapintäytettä kun 30,-  selvää rahaa on paljon parempi. Käyttäköön pari sen vaikka ruokaan.

Vierailija
69/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään näistä tilinumerojutuista. Näin en jää kiinni siitä, etten anna yhtään mitään lahjaksi.

No näkyyhän se siellä tiliotteessa, että nimesi loistaa poissaoloaan.

Vierailija
70/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hääkutsussa teksti, jossa kerrottiin ettei haluta rahaa tai lahjoja, mutta jos joku haluaa jotain nii laittaa rahat syöpälapsien hyväksi ja ohessa tilinumero. Meillä on jo kaikkea ja enemmänkin mitä rahalla voi saada ja ei haluttu, että kukaan stressaa lahjasta. Saatiin silti sekä omalta että miehen suvulta kuittailua siitä, kuinka leikitään jumalaa ja koitetaan olla äiti teresoja kun tällasta tekopyhää jaksetaan kutsuun laittaa :)

Vierailija
71/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me toivoimme mahdolliset muistamiset matkatilille. En tiedä oliko jollekin ongelma vai ei, en välitä enkä oikeastaan ole kiinnostunut. Jos oli ongelma, sitten toivon ettei antanut lahjaa ja ettei ainakaan käyttänyt 2kk asian märehtemisiin ja kauhisteluun.

Emme syynänneet todellakaan mitä kukakin oli antanut. Iloitsimme yhteislahjasta ja se mahdollisti meille pitkän unelmiemme maailmanympärimatkan. Matkalta lähetimme kortit jokaiselle häävieraalle, missä mm. kerroimme mitä kaikkea unohtumatonta olimme päässeet kokemaan. Jos joku tästä nyt sitten pahoitti mielensä niin ei voi mitään. Tottakai matkaliput kustansimme itse ja säästimme useamman vuoden. Häälahjarahoilla kuitenkin oli mahdollista ostaa kohteissa erilaisia elämyksiä, joihin rahamme eivät muuten olisi missään tapauksesa riittäneet tai joita ehkä emme olisi raaskineet muuten tehdä. Nyt tuntui kivalta, että saimme häälahjaksi niin paljon kaikenlaista sellaista mitä emme Suomessa tai varmaan missään muuallakaan enää tulisi tehneeksi ja kokeneeksi.

Ihanaa ettei kotiin kertynyt mitään sekalaista sälää, usein kuitenkin ihan arvokasta. Moni kuitenkin ostaisi useamman kympin tavaralahjan. Nyt niillä samoilla summilla pääsimme vaeltamaan, syömään hienosti, sukeltamaan, koskenlaskuun, näkemään valaita, laskettelemaan, erilaisiin nähtävyyksiin, safarille, tropiikin rannoille, teatteriin, musikaaliin... Jäljelle jäi mielettömät muistot ja upeat kuvat, joiden tunnelmiin on näin 8 vuoden jälkeenkin ihana palata kun ruuhkvuosien arki painaa päälle.

En todellakaan pahoita mieltäni jos joku pyytää muistamiset mieluummin tilille :)

Vierailija
72/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös ajatusta, että vieraiden pitää antaa vähintään tietyn arvoinen rahalahja, jotta heidän syömisensä ja juomisensa tulee maksettua. Kutsutteko te kavereita muutenkin kylään ja pyydätte sisäänpääsymaksun? Näköjään tämä sama ajatusmalli on siirtynyt rippi- ja ylioppilasjuhliin ja ylipäätään kaikkiin kinkereihin, mitä olla voi.

Etikettiin ja hyviin käytöstapoihin kuuluu tuoda juhlaparille jokin lahja. Ei tämä mikään uusi käytäntö ole, vaan jo ihan antiikin aikainen. Ei täällä kukaan hääpari ole tainnut olla valittamassa, että harmi kun tuli vaan 20 tai 30 euron lahjoja.

Etikettiin ei kuulu se ajatus, että juhlavieraat "maksaa" juhlimisensa  lahjassa. Lahja on lahja, eikä mikään korvaus  esim juhlissa tarjottavasta ruuasta. Vieraiden ei kuulu etiketin mukaan maksaa juhlia. Jos hääparilla ei ole vara viettää hääjuhlaa, silloin niitä ei vietetä. Tai vietetään niin pienimuotoisena, että rahat riittää. Ei vieraiden kuulu maksaa juhlia, vaikka kuinka söisivät "vatsansa pinkeiksi". Juhlissa vieraat on vieraina  ei maksajina. Todella outoa "järjestää" juhlat, jotka sitten olettaa vieraiden maksavan. Tai ainakin tästä täytyy vieraille kutsussa ilmoittaa.

Vierailija
73/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivien välistä olen huomaavinani, että Ap:n ärtymyksen perimmäinen syy ei tunnu niinkään olevan tilinumerot ja summat, vaan takaa paistaa katkeruus hääparin taloja, autoja, työpaikkoja ja unelmia kohtaan.

Vierailija
74/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no. kumpi nyt sitten on mauttomanpaa: tilinumero vai lahjalista jossa on kahvinkeitin (punainen ja ilman muuta moccamaster,siis tietenkin huippumalli),  samsung 1000 tuumainen lcd, 3d  diipadaapa tv jne jne....siis onhan noita ihan tavaralistojakin nähnyt hääkutsuissa. Minusta tuo on juuri oikeanlainen kutsu ja pienikin summa on ok. Mahtaa hääparia vituttaa mitä tekee niillä  10:llä kahvinkeittimellä, leivänpaahtimella, pölyimurilla tai täysin tarpeettomalla kiinalaisella koristekrääsällä jos sallii normaalit tavaralahjat kuten aloittaja ilmeisesti toivoo. Ei kun muutama kymppi tilille ja menette mukaan, tärkeintä että olette siellä ja teidät kuvataan ennenkuin olette siellä aivan perseet olalla :)

Vierailija
75/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivien välistä olen huomaavinani, että Ap:n ärtymyksen perimmäinen syy ei tunnu niinkään olevan tilinumerot ja summat, vaan takaa paistaa katkeruus hääparin taloja, autoja, työpaikkoja ja unelmia kohtaan.

Kateellisuus on ikävä sairaus :(

Vierailija
76/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näkyyhän se siellä tiliotteessa, että nimesi loistaa poissaoloaan.

Näkyykö nimi muka jotenkin?

Ja jos näkyy, niin ihan sama. Aika rahanahne pariskunta, jos rupeaa katselemaan kuola valuen tiliotteen lahjoituksia.

Vierailija
77/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi tästä lahja-asiasta tehdään kauhea numero. Jos on tilinumero, se on ok. Jokainen laittaa sen summan, joka antajalle sopii. Lahja on ok myös. Mutta sitä en ymmärrä, kuka on niin juntti ettei anna mitään lahjaa. Ja mulle on ihan sama mihin hääpari saamansa rahat käyttää.

Vierailija
78/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis herranjumala mitä juttua täällä ketjussa on! Vai että ei ole ok antaa 20 € ja syödä koko perheen voimin häissä? Siis mitä ihmettä!

Älkää käsittäkö väärin, itse olen tarkka rahasta ja myös kotini sisustuksesta yms., en halua halpaa krääsää, vaan laatua. MUTTA jos päätämme miehen kanssa järjestää juhlat ja kutsua porukkaa, niin siinä kohtaa ei voi kyllä miettiä tuollaisia! Ne juhlat järjestetään sen hetkisen rahatilanteen mukaan tai säästetään että on riittävästi pistää häihin. Me toimimme jälkimmäisellä tavalla.

Me mentiin miehen kanssa naimisiin nuorina opiskelijoina. Suurin osa ystävistämme olivat luonnollisesti opiskelijoita. Ei toivottu häälahjaksi _mitään_. Ei haluttu että kenenkään osallistuminen jäisi siitä kiinni, ettei ole varaa ostaa lahjaa! Osa tuli toisesta kaupungista, joutui yöpymään hotellissa, ostamaan ehkä mekon/puvun, muuta oheisjuttua ... Ei laitettu kutsuun tilinumeroa, ei mitään. Pistettiin kutsuun että meille lahja on se, että vieraat tulevat paikalle. Ja lähes kaikki tulivat ja hyvät bileet saatiin aikaan! :) Lahjoja tuli - luonnollisesti, mutta tosi kivoja lahjoja. Jonkin verran toki rahaakin. Ne "krääsätkin" ollaan säilötty yhdessä korttien ja muiden häämuistojen kanssa.

Musta on jotenkin naurettavaa että aikuiset, toimeentulevat ihmiset pyytävät rahaa/lahjoja häissä. Jos mekään ei opiskelijoina tarvittu vaan ihan itse säästettiin sekä juhliin että häämatkaan, niin en voi kun ihmetellä...

Vierailija
79/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on laitettu kutsuun ei lahjoja eikä puheita. Siitä huolimatta melkein kaikki tuo jotain, vähintään kukkia. Ehkä tuo hyväntekeväisyys tilinumero olisi hyvä. Ihmiset saa jotenkin osallistua. Me ei kumminkaan itse haluta saada mitään vaan viettää hauskat juhlat ystävien kanssa eikä aiheuttaa lahjastressiä ystäville tai täyttää omia kaappeja.

Vierailija
80/173 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän täysin ap ajatuksen sekä kutsun laittajan sillä en haluaisi itse valmiiseen kotiini lisää tavaraa ja ymmärrän myös ettei ole mukava laittaa pientä summaa koska nolottaa ajatus siitä ettei muutkaan laita.

50€ tilille on mukava tasaraha jos siihen raha riittää.

Nykyään varakkaita ihmisiä turha kuormittaa tavaraa sillä sitä on liikaa muutenkin eikä toiselle onnistu lahjan antaminen kuin todella harvoin.

Itsellä häät yli 20v sitten ja vieläkin komerossa jemmassa omituisia häälahjoja.

Rahat käytettiin häämatkalla ja en muista mitä pienemmät summan antajat antoi eli ei ollut niin mielenkiintoista jotta mieleen olisi jäänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi