Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta - apua tarvitsisin

Vierailija
10.12.2016 |

Tietääkö kukaan mitä tuo kuntouttava työtoiminta tarkoittaa käytännössä? Millaisissa paikoissa voi olla työtoiminnassa? Tosi vähän löytyy netistä tietoa... Jossain kokoonpanotehtävissä ainakin kai voi olla, mutta onkohan muita mahdollisuuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kuntouttavassa työpajalla. Kävin siellä kerran viikossa, olin 4 tuntia ja toimenkuvaani kuului kokkaus. Eli muut kuntouttavassa työtoiminnassa olevat tulivat syömään, siinäpä se.

Vierailija
2/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei tarvitse joka päivä olla täyttä työpäivää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kuntouttavassa työpajalla. Kävin siellä kerran viikossa, olin 4 tuntia ja toimenkuvaani kuului kokkaus. Eli muut kuntouttavassa työtoiminnassa olevat tulivat syömään, siinäpä se.

Kiitos vastauksesta. Onko sinulla joku kokkipuolen koulutus? Luulisi, että tuollaiseen hommaan ei pääse jos ei ole jotain osaamista...

Minulle ehkä kunt. työtoiminta olisi edessä (sairauden takia), mutta en haluaisi mennä johonkin pajalle näpertelemään jotakin.

Vierailija
4/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muistaakseni se oli 1-4 päivänä viikossa ja 4-8 tuntia päivässä. Eli minimi on tuo neljä tuntia päivässä.

Vierailija
5/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia hommia, riippuen pitkälti asuinkunnastasi. Minimissään tuo on tosiaan 4 tuntia viikossa, siltä päivältä saa sen 9 euroa ja muilta arkipäiviltä tukirahaa 4,75. Aika moni tekee kuutta tuntia kahdesti viikossa, halukkaat voi tehdä vaikka kuusi tuntia kolmesti viikossa.

Työtehtävinä voi olla kokkausta, siivousta, maalausta, polttopuiden tekoa, julisteiden esillelaittoa, linnunpönttöjen tekoa, kunnan virastojen työpöytien tai vastaavien korjausta, hevostallilla tai navetassa avustavia töitä, haravointia, lumitöitä, erilaisia pajatöitä (fillareiden korjausta tms.), kirppistavaroiden lajittelua... työtehtävistä pystyy sopimaan ennakolta, omat toiveet huomioidaan kyllä myös, ja esim. allergiat, erityistaidot tai vaikka selkävaivat.

Vierailija
6/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko muuten sait korvauksia kuntouttavan työtoiminnan ajalta? Tiedän, että siitä maksetaan 9e/osallistumispäivä, mutta jossain lukee myös ns. korotetusta päivärahasta, jota maksetaan 200 päivän ajan. Tiedätkö kenelle tuota korotettua päivärahaa maksetaan?

Vierailija
7/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin avustavissa tehtävissä päiväkodissa. Riippuu varmaan tosi paljon paikkakunnasta, koulutuksestasi ja kokemuksestasi ja kunnostasi/voinnistasi. 

Vierailija
8/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä henkilökunta?

Vierailija
9/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko muuten sait korvauksia kuntouttavan työtoiminnan ajalta? Tiedän, että siitä maksetaan 9e/osallistumispäivä, mutta jossain lukee myös ns. korotetusta päivärahasta, jota maksetaan 200 päivän ajan. Tiedätkö kenelle tuota korotettua päivärahaa maksetaan?

Niin kuin tuossa jo todettiin: Työskentelypäivältä saat sen 9 egee, muilta arkipäiviltä 4,75. Niin kauan kuin työtoiminta jatkuu.

Vierailija
10/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Onko sinulla joku kokkipuolen koulutus? Luulisi, että tuollaiseen hommaan ei pääse jos ei ole jotain osaamista...

Minulle ehkä kunt. työtoiminta olisi edessä (sairauden takia), mutta en haluaisi mennä johonkin pajalle näpertelemään jotakin.

Ei ole mitään kokkikoulutusta, olen merkonomi.

Vierailija
11/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tietääkseni laissa sanotaan että minimi on 1 pv/viikossa, 4 tuntia.

Vierailija
12/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetpä mitä tahansa, paikalla on myös muuta henkilökuntaa. Pajajutuissa niitä työnohjaajia, ja paikasta riippuen sitten joku muu. Ei tarvi hikipäässä raataa, jollet itse halua. Yleensä on rauhallinen työtahti, mutta tietysti jos haluat vaikka tallille itse mennä, niin ei siellä sitten parane vaan seisoskella ja notkua tiellä. Toisilla pajoilla on tekijöitä enemmän kuin tehtävää, joten sitten voi istuskella, käydä tupakalla tai vaikka pestä oman autonsa, riippuu siis ihan paikasta.

Jos taas haluat saada työtoiminnan kautta mahdollisuuden jatkossa palkkaduuniin, kannattaa sitten yrittää hakeutua sellaiseen toimintaan, missä joko oppii jotain, tai mihin saatetaan hyvä tyyppi ottaa palkolliseksi. Joka tapauksessa kannattaisi mennä avoimin mielin, saahan siitä joka tapauksessa sen muutaman euron lisäksi uutta ajateltavaa ja mahdollisuuden oppia jotain uutta. Joillekin käy aina niin, että tekevät hyvin hommia, vaikkei niitä niin olisikaan. Ja kun joku muu siitä porukasta työllistyy, niin sellainen saattaa antaa myöhemmin vinkin, kun johonkin tarvitaan uutta palkollista.

Joissakin toimistohommissa kyllä on käytetty surutta hyväksi näitä työtoimintaosallistujia. Puoli vuotta töitä kahdeksan tuntia päivä  - ja kun puoli vuotta on täynnä, homma slut  - ja uusi työkokeilija tilalle. Mutta nää on harvenemaan päin, kyllä ne työvoimaviranomaisetkin seuraavat noita.

Vierailija
13/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista sainko jotain tukea korotettuna, ainakin sain tuon 9 euroa päivältä. Minun kuntouttavasta on jo aikaa.

Vierailija
14/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä henkilökunta?

Joo, henkilökunta myös. Meitä oli siellä noin 14 henkilöä syömässä, riippuen päivästä.

Vierailija
15/15 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tuollaseen kuntouttavaan työtoimintaa pääsee/joutuu? Pitääkö ensin olla sairaseläkkeellä vai työttömänä vai pitkällä sairaslomalla, josta ei enää pysty palaan entiseen työhön vai mitä?

Ja kuinka kauan työntekijä voi saman sairauden vuoksi olla eri pituisilla sairaslomilla ennen kuin työnantaja voi katkaista työsuhteen? Ymmärrän, että on varmaan tapauskohtaista, mutta silti olisi mukava kuulla edes kokemuksia muilta. Ja onhan osasairauseläke ensin vaihtoehtona... Kuinka helposti/pian työnantaja voi "käskeä" osasairauseläkkeelle?

Mulla on ahdistuneisuushäiriö/paniikkihäiriö ja lyhyitä sairaslomia (päivän pari)on pitkin vuotta jonkin verran ja välillä on vaikeampia kausia jolloin on muutaman viikonkin sairasloma kerralla. Nyt oon osasairaslomalla muutaman kuukauden, kun on paha vaihe mutta en halunnut kokonaan pois töistäkään. Osasairaslomaa saa vaan pitää kelan säöntöjen mukaan aika harvoin kun välillä pitäisi pystyä oleen vähintään vuosi kokoaikatyössä. Hirvittää, että jos nyt paha vaihe pitkittyy ja sairaslomapätkät jatkuu ja jatkuu niin milloin alkaa painostus osasairaseläkkeelle tai että saan potkut jollain verukkeella. Stressaan ja murehdin näitä asioita ja se vaan pahentaa ahdistusta. Siksi toivoisin kuulla muiden kokemuksia. Kiitos, jos jaksoit lukea pitkät sepustukset :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme