Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko syrjäytyneen lapsesta aina syrjäytynyt?

Vierailija
10.12.2016 |

Vaikka syrjäytyneenä vanhempana kannustaisi koulunkäyntiin, hommaisi lapselle hyviä harrastuksia, lapsella olisi kavereita yms. Tuleeko silti lapsesta syrjäytynyt?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii enemmän vanhempien esimerkistä kuin siitä, mitä vanhemmat hänet laittavat tekemään. Jos haluat menestyvän lapsen, niin ole itse jatkuvasti aktiivinen ja sosiaalinen.

Eiköhän aika monetkin syrjäytyneiden lapset ole menestyneet. Tiedän yhden perheen, jossa on kuusi lasta. Vanhemmat työnvieroksujia ja viisi lapsistakin, mutta yksi opiskelee yliopistossa. Hän ei muuten pidä kovin aktiivisesti yhteyttä perheeseensä, kenties jostain hyvästä syystä. En ole tiedustellut.

Toki myös menestyneiden lapset voivat syrjäytyä, itse esimerkkinä siitä. Kenen tahansa lapselle voi käydä mitä vain, eli ei kannata ainakaan jättää lisääntymättä siksi, että pelottaa että lapselle tapahtuu negatiivisia asioita.

Vierailija
2/4 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei luojan kiitos tule. Ei maailma ja elämä ole niin yksinkertainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kiitos suomalaisen järjestelmän, kiitos veronmaksajille.

Itse elin oikeasti surkeassa perheessä.  mutta niin vain kouluttauduin ja sinnittelin, samoin kuin sisarukset. Vanhempi veli tosin on päihdeongelmainen, mutta elämä hänelläkin nyt raiteillaan. Tulee repsahduksia välillä, mutta pyristelee niistä kuvioista irti säännöllisin väliajoin. Ei koskaan ole kusettanut meitä läheisiä millään tavalla, eikä tietääkseni muitakaan. Huolehti meidän vanhemmista loppuun asti.  Ymmärrän hänen repsahduksia, veljeni on kuitenkin vanhin meistä, eli muistaa parhaiten kaikki kauheudet.

Kaikki meistä elää ihan hyvää elämää. Päihdeongelmainen veljeni ja minä itse olemme lapsettomia (luojan kiitos),  ja kaksi muuta meistä elävät tavallista perhe-elämää lapsineen. Vaikeista asioista juttelemme keskenämme joskus kesäisin kun tapaamme ja kaikki muut ovat jo nukkumassa.

Meidän äiti ja isä olivat sekoiluistaan huolimatta jotenkin fiksuja, opettivat käytöstapoja (selvinä hetkinään) ja natiaisesta lähtien oli selvää että meitä "resupekkoja" tullaan aina kohtelemaan huonommin kuin muita lapsia, mutta ei saa antaa periksi. Kiusaamiseen osallistui aikanaan myös opettajat omalla tavallaan. Olimme sen tietyn perheen lapsia.

Mutta ähäkutti, meistä tuli ihan hyviä kansalaisia hyvissä ammateissa. Ähäkutti siksi, että huomaan kotiseudulla käydessä, miten raskasta niille koulukiusaajille on huomata että  meillä menee ihan ok elämä.

Kiitos kun sain avautua.

Vierailija
4/4 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki syrjäytyneet eivät ole syrjäytyneitä omasta tahdostaan. Mm. 1990-luvun laman seurauksena "syrjäytettiin" tuhansia työhaluisia työikäisiä lopullisesti pois työelämästä. Olen itse tuon kokeneen lapsi, mutta minun osaamistani tuettiin, kouluttauduin ja olen työelämässä taustastani huolimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi