Miksi joillain ihmisillä hb laskee raskauden aikana paljonkin ja toisilla ei juuri yhtään?
Itse kuulun niihin joilla se laskee ja paljon. Johtuuko täysin ruokavaliosta vai onko vaan joku geenijuttu?
Kommentit (10)
Eli ihmiset on yksilöitä ja reagoivat asioihin erillä tavoin
apropo..käyn paskalla kerran tai useammin päivässä ja hb laskenut jo 96... siinäkö syy? Tai ainakin osa syystä.
Veren fysiologisella laimenemisella ei ole mitään tekemistä raudan kanssa. Raskausaikana on tietty ihan kiva popsia rautaa, koska sitä synnytyksessä kuitenkin menettää, mutta hemoglobiiniin se vaikuttaa hyvin harvalla. Raudanpuute on vain yksi monista anemian syistä, vaikka se sattuukin olemaan ainoa minkä esim. terveydenhoitajat tietävät.
Mulla on Hb tällä hetkellä 89, raskausviikkoja 25. Paljon paremmin voin kuin moni kitisijätyyppi, joita heti pyörryttää julmetusti kun Hb on 120 ja sitten pitääkin hakea saikkua 5 kk. Ihmiset ovat yksilöitä, ei niitä arvoja niin loputtomasti kannata tuijottaa.
Hb rajusti joka raskaudessa. Vasta kolmannessa asiaan puututtiin tarkemmin ja todettiin B12-vitamiinin puutos. Söin tuota vitamiinia ja jo alkoi Hb nousta. Eli vitamiinin puutos oli estänyt raudan imeytymisen, edes suurien annosten syöminen ei tehnyt mitään. Harmi että vasta noin myöhään todettiin.
Onneksi tila on vain raskauden aikana eli normaalisti minulla on B12 vitamiinia.
no sittenhän se voipi olla hyvää,kun ostin ferrofortea ja siinä on paljon myös b-vitamiinejä ja foolihappoa.Foolihapon kun on myös sanottu vaikuttavan imeytymiseen.
hyvä mutta jos se sinullakin johtuisi tuosta B12 vitamiinin puutoksesta niin tuossa tuskin on riittävää määrää. Itse syön tällä hetkellä 4mg vuorokaudessa eli 4 tablettia pelkkää B12 vitamiinia ja koko ajan seurataan riittääkö sekään nostamaan arvoja, rautaa syön 500mg vuorokaudessa. Viimeksi oli hb 98.
Siksi siis voi iloita, kun ensimmäisen kolmanneksen aikana hemoglobiini alkaa laskea.
Se on täysin fysiologista (nestemäärä kehossa lisääntyy -> verimäärä lisääntyy, jolloin Hb:tä on vähemmän suhteessa koko vereen).
Joillakin laskee enemmän ja toisilla vähemmän, ei ole kovin paljoa ruokavaliolla merkitystä. Onneksi on rauta tabletit.