Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ne ei siellä verotoimistossa osaa laskea noita veroprosentteja?

Vierailija
10.12.2016 |

Joo tiedän, se on mun vastuulla ja olen ollut naiivi kun olen kuvitellut, että ne jollain tasolla osaa hommansa. Mun tulot ja menot on kuitenkin pysyneet suht samoina vuosikaudet. Toissavuonna jäännösveroja piti maksaa muutamia kymppejä, viime vuonna 200 euroa ja nyt kun kävin tämän vuoden tiedoilla verottajan sivuilla, tältä vuodelta näyttää olevan tulossa sellaiset 1500 euroa mätkyjä. Mulla ei ole edes asuntolainaa sellaisia määriä, että korkovähennyksen pienentäminen vaikuttaisi muutamaa kymppiä enempää. Tuloni eivät ole nousseet, veroprosentti kyllä on noussut ja typeryyksissäni ajattelin, että täytyy sen kohdallaan olla. Vituttaa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu siitä kotitalousvähennys ja onneksi sen kanssa menee suurin piirtein nollille. Mutta mieluummin mä maksaisin suht oikean määrän veroja vuoden aikana ja ottaisin kotitalousvähennyksen sitten joululahjarahoina palautuksina. Tottakai minä ne tietoni olen siitä tarkistanut, eikä ne ole siitä miksikään muuttunut, mutta veroprosentti on silti päin honkia. Käyttekö te kaikki muut siis laskemassa verottajan sivuilla, että ne on oikeasti niillä oikeilla tiedoilla laskeneet oikein sen veroprosentin? Ja käytte säännöllisin väliajoin vuoden aikanakin sen tekemässä? Näin se näköjään täytyy sitten jatkossa toimia. Ap

Kyllä minulla menee ennakonpidätys kympin - parin tarkkuudella kohdalleen vuosi vuoden jälkeen. Enkä ole hakenut mitään uutta veroprosenttia edes silloin kun olen vaihtanut työpaikkaa ja palkka on noussut reilusti. Verotuksen lisäprosentti on hoitanut sen että ennakonpidätys on ollut riittävä.

Hienoa, että sinun kohdallasi on mennyt juuri siten, miten minusta sen kuuluisi mennäkin!

Vierailija
22/27 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu siitä kotitalousvähennys ja onneksi sen kanssa menee suurin piirtein nollille. Mutta mieluummin mä maksaisin suht oikean määrän veroja vuoden aikana ja ottaisin kotitalousvähennyksen sitten joululahjarahoina palautuksina. Tottakai minä ne tietoni olen siitä tarkistanut, eikä ne ole siitä miksikään muuttunut, mutta veroprosentti on silti päin honkia. Käyttekö te kaikki muut siis laskemassa verottajan sivuilla, että ne on oikeasti niillä oikeilla tiedoilla laskeneet oikein sen veroprosentin? Ja käytte säännöllisin väliajoin vuoden aikanakin sen tekemässä? Näin se näköjään täytyy sitten jatkossa toimia. Ap

Nollille pääsy on juuri se tavoite, jossa on onnistuttu. Miten ihmeessä joku edes kehtaa valittaa että viranomainen ei ymmärrä että juuri minä haluankin maksaa enemmän veroja kuin minun oikeastaan tarvitsisi, jotta saisin 'joululahjarahan'. Veroviranomainen ei ole holhoojasi joka takavarikoi rahasi koska et hallitse niiden käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollille pääsy on juuri se tavoite, jossa on onnistuttu. Miten ihmeessä joku edes kehtaa valittaa että viranomainen ei ymmärrä että juuri minä haluankin maksaa enemmän veroja kuin minun oikeastaan tarvitsisi, jotta saisin 'joululahjarahan'. Veroviranomainen ei ole holhoojasi joka takavarikoi rahasi koska et hallitse niiden käyttöä.

Edelleen, kotitalousvähennystä ei oltu otettu verotiedoissani huomioon. Tottakai olen nyt onnekkaassa asemassa siinä mielessä, että minulle se tältä vuodelta tulee. Jos en olisi teettänyt kotonani remonttia, maksaisin ensi joulukuussa 1500 euroa mätkyjä. Kaipa pitäisi lähettää verottajalle kiitoskortti, kun osasivat ennakoida remonttini, jotta pääsin nollatilanteeseen.

Vierailija
24/27 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kyse siitä, että palkanlaskija on ottanut lisätuloista väärin, ts. ei ole ottanut ylimenevältä osalta lisäprosentin suuruuista summaa? Tätä tapahtuu. Lisäksi, onko se lisäprosentti oikein? Lopullisessa verotuksessahan kaikki tulot lasketaan yhteen ja se on yksi progressiviisesti nouseva veroprosentti mitä käytetään. 

Vierailija
25/27 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprosentti on aina arvio ja kyllä, tarkistan vuosittain että arvio verokortissa on oikein. Siitä kortista näkee ne tulorajat, mihin ne perustuvat, etkö katso niitä ollenkaan? 

Siis nimenomaan katson! Ihan oikeat tiedot mun tuloista on verokortissa, ja ihan oikein on sen mukaan otettu. Mun vero lasketaan kumulatiivisesti ja joinain kuukausina tulot on menneet yli sen kuukausittaisen rajan, silloin on ylimenevältä osalta otettu lisäprosentin mukaan. Silti koko vuoden tulot on pysyneet tulorajan sisällä. Perusprosentti on vaan aivan liian alhainen.

Kuten todettua, tiedostan että vika on minun, mutta luulisi niiden siellä verotoimistossa osaavan hommansa. Kyllä tavallisen kansalaisen pitäisi voida luottaa, että oikeilla tiedoilla se veroprosentti on laskettu oikein. Mutta ei sitten.

Ei, vaan edelleen asia on asiakkaan vastuulla.

Hyvä tiedostaa! Joku päivä sitten täällä oli aloitus siitä, kuinka opettajat on varmaan ainoita asiakaspalvelutyössä olevia, joissa työn huonosta hoitamisesta syytetään asiakkaita. Löytyipä nyt toinenkin.

Laimea yritys provota. Toistan: asiakas on vastuussa omasta veroprosentistaan ja sen oikeellisuudesta. Aina kun annat esimerkiksi virkailijalle tulotietoja verotoimistossa/puhelimitse sinun tulee tarkistaa myös siitä sinulle annetusta tiedoksiannosta se, että tiedot ON syötetty myös oikein. Vastuu siirtyy tässä vaiheessa asiakkaalle ja sinulla on oikeus korjata tietoja jos ne ovat väärin.

Asia on verotuksellisesti asiakkaan vastuulla vielä jonkin aikaa vaikka se sinua kuinka korpeaisi.

Vierailija
26/27 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, kotitalousvähennystä ei oltu otettu verotiedoissani huomioon. Tottakai olen nyt onnekkaassa asemassa siinä mielessä, että minulle se tältä vuodelta tulee. Jos en olisi teettänyt kotonani remonttia, maksaisin ensi joulukuussa 1500 euroa mätkyjä. Kaipa pitäisi lähettää verottajalle kiitoskortti, kun osasivat ennakoida remonttini, jotta pääsin nollatilanteeseen.

Kahdessa osassa menee 1500e maksuun, ensimmainen osa joulukuussa 2017 ja toinen osa keväämmällä 2018 eli siinä on hyvää aikaa saada nuo summat kasaan.

Vierailija
27/27 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko kyse siitä, että palkanlaskija on ottanut lisätuloista väärin, ts. ei ole ottanut ylimenevältä osalta lisäprosentin suuruuista summaa? Tätä tapahtuu. Lisäksi, onko se lisäprosentti oikein? Lopullisessa verotuksessahan kaikki tulot lasketaan yhteen ja se on yksi progressiviisesti nouseva veroprosentti mitä käytetään. 

No, mä olen niin hiivatin naiivi, että olen luottanut siihenkin, että palkanlaskijat osaa työnsä. Huokaus.

Lopuksi: varmaan mä sitten olen ainut, jota tällainen harmittaa. Tiedostin koko ajan, että mun olisi itse pitänyt paremmin huolehtia asiasta, mutta aidosti luulin, että tietojen tarkistaminen ja niiden oikeaksi havaitseminen riittää. Nyt tiedän paremmin. En ole mikään ensikertalainen näissä, olen veroja maksanut jo parisenkymmentä vuotta. Näitä mätkyjä on tullut nyt kolmelta viimeiseltä vuodelta. Taidanpa jatkossa ihan automaattisesti nostaa perusprosenttia, ehkäpä se on varminta. Kiitos kommentoineille ja hyvää joulun odotusta.