Miksi naiset itkevät herkemmin kuin miehet?
Kommentit (20)
Kirjoitin kerran pitkän vastauksen tähän samaan kysymykseen, nyt en enää jaksa.
Hormoneista. Testosteroni estää kyynelehtemistä jonkin verran. Estrogeeni taas ei.
Mitä enemmän uskallat itkeä, sitä kovempi jätkä olet. Olen nähnyt kun se tapahtuu; mies herkistyy ja naisen sydän sulaa.
Sama toimii tietty toisin päin: mies rakastuu kyynelsilmäiseen naiseen.
Aidot tunteet on valttia ihmissuhteissa.
Mä oon alkanut pillittää ihan idioottimaisista asioista sen jälkeen, kun vaihdoin pillerit hormonikierukkaan ja jos vielä menkat ja väsyttää niin kaikki harmittaa, kiukuttaa ja turhauttaa. Eli veikkaan hormoneja ja kasvatusta. Tosin mä sain pienenä turpaan, jos en pystynyt lopettamaan itkemistä.
Itse arvostan miestä, joka näyttää tunteensa. Ex ei itkenyt edes äitinsä hautajaisissa - hän joka minuakin pahoinpiteli ja hylkäsi lapsensa.
Hormonit. Äidiksi tulleena tiedän niiden vallan. Tuoreena äitinä itkin aivan kaikkea, ja hoitajat ystävällisesti kertoivat sen kuuluvan asiaan alussa, kun hormonitaso heilahtaa.
Vastaavasti testosteronin suurkuluttajat kertovat sen hävittävän tunteet.
Toki sitten hormonien luomien stereotyyppien mukaiseen käytökseen painostaminen hoitaa loput.
Naiset ovat rohkeampia kuin miehet. Tämähän on selvää ihan arkikokemuksen perusteella. Siksi naiset myös uskaltavat itkeä enemmän.
Tietty, kun feminismi etenee, miehetkin uskaltavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin kasvatusta. Tytöille sallitaan tunteiden näyttäminen, isot pojat eivät itke.
Se on kuule suurimmaksi osaksi ihan biologinen juttu. Hormoneista johtuu.
En tykkää yhtään,noloa kun itken jokapaikassa. alan vaan itkeen jos joutuu puhuun esim joku rankka henkilökohtainen juttu tai herkkä aihe tms.. elokuvissa myös. koitan pidätellä hammastapurren, ei, vaikka aseella uhattaisi niin itku vaan tulee jos on tullakseen.
Olen sitten varmaan aika luonnonoikku naiseksi sillä olen viimeksi itkenyt kolme vuotta sitten. Syynä oli lapseni kiusaaminen jotan päädyin todistamaan (ja tietenkin menin väliin heti). Illalla kun sain todella surullisen lapsen nukkumaan, romahdin itse ja itkin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat rohkeampia kuin miehet. Tämähän on selvää ihan arkikokemuksen perusteella. Siksi naiset myös uskaltavat itkeä enemmän.
Tietty, kun feminismi etenee, miehetkin uskaltavat enemmän.
Mulla ei liity uskallukseen. Vaikka en uskaltaisi itkeä, tulee väkisinkin.
Kuten täällä jo mainittua.
Vastaus on ne hormonit, hormonit ja hormonit.
Kun olin reilusti ylipainoinen (rasvaprosentti 45%) ja sen seurauksena testosteronin määrä aivan nollissa ja estrogeenin määrät pilvissä.
Olin hyvin tunteellinen ja "epävakaa".
Kahden vuoden laihdutuksen jälkeen rasvaprosentti putosi 15% ja testosteronin määrät nousivat takaisin miehelle kuuluville tasoille. (ja ne estrogeenin määrät putosivat nolliin)
-> Minun käytös ja olemus oli muuttunut dramaattisesti ja nuo tunteilut sekä epävakaisuus olivat täysin poissa.
Ennen saatoin itkeä lähes mistä vain, kun taas nykyään sitä itkua joutuu pakottamaan ja erittöin rakkaan isovanhemman hautajaisetkaan ei saanut itkureaktiota aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuten täällä jo mainittua.
Vastaus on ne hormonit, hormonit ja hormonit.Kun olin reilusti ylipainoinen (rasvaprosentti 45%) ja sen seurauksena testosteronin määrä aivan nollissa ja estrogeenin määrät pilvissä.
Olin hyvin tunteellinen ja "epävakaa".Kahden vuoden laihdutuksen jälkeen rasvaprosentti putosi 15% ja testosteronin määrät nousivat takaisin miehelle kuuluville tasoille. (ja ne estrogeenin määrät putosivat nolliin)
-> Minun käytös ja olemus oli muuttunut dramaattisesti ja nuo tunteilut sekä epävakaisuus olivat täysin poissa.
Ennen saatoin itkeä lähes mistä vain, kun taas nykyään sitä itkua joutuu pakottamaan ja erittöin rakkaan isovanhemman hautajaisetkaan ei saanut itkureaktiota aikaiseksi.
Siis rasvaprosentti putosi 45% -> 15%
Persoonallisuus, oleten.
Miehet pillittävät huomattavasti useammin kuin minä.
Ei ole ollut itkunaiheita vuosikausiin, vaikka olenkin nainen. Yhtäkkiä sitten huomasin, että silmäni alkavat valuttaa kyyneleitä, kuin hikoilisivat, kun katsoin yhtä tunteisiin vetoavaa tv-sarjaa. Hassua:)
Pääsääntöisesti johtuu hormoneista. Toki se sitten luo mielikuvan vahvasta miehestä, joka ei itke ja herkästä naisesta, joka itkee, mutta alunperin tosiaan johtuu hormoneista.
Veikkaisin kasvatusta. Tytöille sallitaan tunteiden näyttäminen, isot pojat eivät itke.