Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsepalvelukassat: "Työpäivän jälkeen ei ehkä jakseta olla niin sosiaalisia."

Vierailija
09.12.2016 |

Itsepalvelukassalla ei tarvitse edes tervehtiä ketään.

Tässä kiteytyy erinomasesti Suomalainen eristyneisyys ja epäsosiaalisuus: Kassan tervehtiminen koetaan rasittavana sosiaalisena tapahtumana. Ei jakseta sitä hei-mutinaa, kun ollaan niin väsyneitä töistä. Surullista.

Asun Saksassa ja täällä hyvään kassapalveluun ja normaaliin käytökseen kuuluu molemminpuolinen tervehtiminen, kiittäminen ja hyvästely. Aikaa ei taatusti mene hukkaan eikä kenenkään sosiaalisia resursseja kuluta ystävällinen arjen kanssakäyminen niin paljon, että siiitä syystä pitäisi miettiä miten saataisiin ihmiskontaktit minimoitua arkisissa asioissa kuten kaupoissa.

Suomessa kassatyöntekijät joutavat sinne työvoimatoimiston jo miutenkin loputtoman pitkän jonon hännille. Itsepalvelukassat vaan joka markettiin että kuluttaja ei saa edes sitä palvelua, että ostokset skannataan kassalla. Hyvä että kaiken saa tehdä itse eikä tarvitse kenenkään kanssa mitään puhua!

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä itsepalvelukassan päässä aina "kassahenkilö", jos tarttee apua tai se rakkine ei heti huoli jotain tavaraa, esim. leipomotuotteet on usein sellaisia. Kyllä mä aina morjestan sitä ihmistä.

Onko ulkomaillakin henkilökunta päivystämässä itsepalvelukassoilla? Eikö se voisi samalla vaivalla tehdä kassanhommiakin?

Vierailija
42/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä itsepalvelukassan päässä aina "kassahenkilö", jos tarttee apua tai se rakkine ei heti huoli jotain tavaraa, esim. leipomotuotteet on usein sellaisia. Kyllä mä aina morjestan sitä ihmistä.

Onko ulkomaillakin henkilökunta päivystämässä itsepalvelukassoilla? Eikö se voisi samalla vaivalla tehdä kassanhommiakin?

Ruotsissa ainakin on, mutta niitä on usein vaan 1 hlö 6 ip-kassaa kohden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itsensä mielestä ei tunnu pahalta käyttää normaalia kassaa niin hienoa! senkun menet sinne! mutta se että sinä et ymmärrä miltä tuntuu sosiaalinen pelko, introverttius ja henkinen väsymys ei tarkoita että sitä ei ole olemassa tai että se on typerää. itsepalvelukassat ovat pelastus monelle ihmiselle, tai vaikka vaan jos on kaupassa jonot niin helpottaa jo sitä.

Vierailija
44/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa jos ei tarvisi itse pakata ostoksia! Se on se kaikkein ärsyttävin homma mun mielestä ruokakaupassa käymisessä. Niin ja jos on pitkä jono.

Kaikissa muissa kaupoissa myyjä laittaa tuotteet kassiin mutta ei ruokakaupassa..........

Vierailija
45/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän itsepalvelukassojen suosio Suomessakin perustu ensisijaisesti niiden nopeuteen. Nyt, kun kaupat ovat keskittyneet jättisuuriksi marketeiksi, on älytöntä jonottaa palvelukassalle yhden maitolitran takia, kun jonossa on edellä useampi asiakas, joilla on kärryllinen ostoksia. Itsepalvelukassalla olet maksanut ostoksesi jo ennenkuin palvelukassalla ensimmäinen on saanut edes ostoksensa liukuhihnalle. 

Käytän itsepalvelukassaa vain harvoin, koska en juurikaan asioi sellaisissa kaupoissa, joissa niitä on. Tilaan lähes kaiken netistä - elintarvikkeita myöten -  kotiinkuljetettuna  ja jos jotain tilaan liian vähän, onneksi kotini vieressä on pikkukauppa, josta saan aina puuttuvan tuotteen. Jos lähikauppani olisi iso market, käyttäisin siellä asioidessani itsepalvelukassaa nopeuden vuoksi. 

Juuri tämän vuoksi en käytä itsepalvelukassoja. 

Niitä pakotetaan asiakkaille siinä muodossa, että annetaan tavallisten kassajonojen kasvaa niin pitkiksi että asiakkaiden on pakko alkaa valita itsepalvelumuoto, jos haluavat päästä joskus ulos sieltä kaupasta.

Arvostanko minä siis kaupassa sellaista palvelua, että minut pakotetaan palvelemaan itse itseäni? En.

Ja kauppoja keskittämällä suuriksi marketeiksi asiakkaat, joita ei kiinnosta hengailu kaupoissa ja jonottaminen kassoille, pakotetaan valitsemaan verkkokauppa. En minäkään arvosta sellaista palvelua, että muutaman peruselintarvikkeen vuoksi joudun puikkelehtimaan ostoskärryineen ja lastenvaunuineen käytävillä maleksivien asiakkaiden seassa hehtaarihallia edestakaisin. Onneksi on verkkokaupat, jotka kaiken muun palvelun lisäksi toimittavat ostokseni suoraan kotiovelleni. 

Vierailija
46/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa jonka mielestä itsepalvelukassoilla Suomessa on liian vähän tilaa? Tavarat tippuilee ja jotenkin hankalaa toimia jos on vähänkään enemmän tavaraa kuin muutama kappale.

Vierailija
47/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmalla on jopa kokonaisia itsepalvelukauppoja, uskokaa tai älkää.. ongelmatilanteissa infosta voi kysyä apua.

Ja samalla tavalla sitä itsepalvelukassan työntekijääkin tervehditään.

Vierailija
48/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen yrmy kirjoitti:

Muualla maailmalla on jopa kokonaisia itsepalvelukauppoja, uskokaa tai älkää.. ongelmatilanteissa infosta voi kysyä apua.

Ja samalla tavalla sitä itsepalvelukassan työntekijääkin tervehditään.

Tämä kuulostaa hyvältä, jos siellä kaupassa saisi todella olla rauhassa eikä olisi jonoja.

Vierailija
49/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset ovat niin väsyneitä työpäivän jälkeen, etteivät jaksa moikata kassaa tai läheisiä ihmisiä, kyllä silloin pitäisi muuttaa jotain elämässä tai työelämän rakenteita.

Onhan se outoa, että suurimman osan elämästä vietämme töissä, tehden asioita, joita ihmiset eivät tarvitse kuin statukseen ja muun ajan olemme niin väsyneitä, että eristäydymme muilta piiloon kuin kuoleva eläin.

Ei se vaikuta kovin "lajin mukaiselta" toiminnalta.

Vierailija
50/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menen kassalle, jossa on lyhin jono. Muulla ei ole väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi