Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsepalvelukassat: "Työpäivän jälkeen ei ehkä jakseta olla niin sosiaalisia."

Vierailija
09.12.2016 |

Itsepalvelukassalla ei tarvitse edes tervehtiä ketään.

Tässä kiteytyy erinomasesti Suomalainen eristyneisyys ja epäsosiaalisuus: Kassan tervehtiminen koetaan rasittavana sosiaalisena tapahtumana. Ei jakseta sitä hei-mutinaa, kun ollaan niin väsyneitä töistä. Surullista.

Asun Saksassa ja täällä hyvään kassapalveluun ja normaaliin käytökseen kuuluu molemminpuolinen tervehtiminen, kiittäminen ja hyvästely. Aikaa ei taatusti mene hukkaan eikä kenenkään sosiaalisia resursseja kuluta ystävällinen arjen kanssakäyminen niin paljon, että siiitä syystä pitäisi miettiä miten saataisiin ihmiskontaktit minimoitua arkisissa asioissa kuten kaupoissa.

Suomessa kassatyöntekijät joutavat sinne työvoimatoimiston jo miutenkin loputtoman pitkän jonon hännille. Itsepalvelukassat vaan joka markettiin että kuluttaja ei saa edes sitä palvelua, että ostokset skannataan kassalla. Hyvä että kaiken saa tehdä itse eikä tarvitse kenenkään kanssa mitään puhua!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap mene tonne suomi marketin kassalle muutamaks kuukaudeks ja saatat yllättyä kuinka hyvin suomalaisilta juttu luistaa. Ite olin enkä mene toiste just sen takia etten jaksa esittää mielenkiintoa ventovieraiden höpinöitä kohtaan. Kun riittäiskin ystävällinen hei kiitos näkemiin niin mikäs siinä siisti sisätyö. Saksassako ei ole itsepalvelukassoja? Oletko sä ikinä edes käynny siellä:DDD

Vierailija
22/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, jos joku haluaakin olla epäsosiaalinen ja eristäytynyt? Ei luulisi sulta olevan pois. Mikä siinä yltiösosiaalisuudessa on hienoa ja parempaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepalvelukassojen pakkosyöttöä. Kohta kenelläkään ei ole työtä tällä menolla. Ja oma huomioni on: ainakin vielä porukat hakeutuvat "normaaleille" kassoille, ennemmin kuin itsepalvelukassoille.

Toivottavasti näin jatkossakin. Eipähän ole itsepalvelussa jonoa, ja minä menen mielelläni sitä kautta, sillä välin kun te jonotatte vartin kauemmin kassalle. 

Vierailija
24/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä onnistu pitämään valtavana sosiaalisuuden pinnistyksenä sitä, että sanoo "hei, ei kuittia kiitos, kiitos". Parhaimmillaan selviää kahdella sanalla kun sen kuitinkin voi ottaa vastaan jos ei jaksa puhua.

On se siinä tilanteessa jossa itse olen työpäivän jälkeen, jossa itku meinaa tulla ahdistuksesta jo muutenkin, ja jokainen vaatimus, edes vaatimus tervehtiä kassaa, tuntuu siltä kuin joku käskisi juosta maratonin heti ja tietyn ajan alle.

t. burnoutin partaalla horjuva introvertti-erakko

No tuohon ei voi muuta sanoa kuin että heikot kaatuu elontiellä.

Vierailija
25/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö. Käytän itsepalvelukassaa sen nopeuden takia, en siksi ettei tarvitse sanoa 'hei' :D vaikka olenkin juro suomalainen introvertti, en koe kassalla asiointia miksikään sosiaalisuudeksi.

Vierailija
26/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän mieluummin ihmiskassaa kuin automaattikassaa, ei ole kerta tai pari kun niiden kanssa on ollut ongelmia.

T. Ruotsissa asuva

Vierailija
27/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsosiaalisen ei todellakaan kannata käyttää itsepalvelukassaa. Siinä menee aina jotain mönkään, alennustuotteet ei lukeudu oikein jne. ja sitten pääseekin rupattelemaan itsepalvelukassoista vastaavan myyjän kanssa monen normikassakäynnin verran.

Itse en käytä itsepalvelukassoja ellei se näy jotenkin hinnassa. Jos maksan ostoksista edelleen saman verran kuten ennenkin, voin hyvin kaupassakäynneilläni työllistää myyjän kuten ennenkin.

Vierailija
28/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon ihan ikionnellinen kun meidän prismaan tuli nuo itsepalvelukassat! Täällä tuppukylässä ihmiset nimittäin jonottavat mielummin tavalliselle kassalle kuin käyttävät itsepalvelukassaa en tiedä miksi mutta minun onneni se vain on kun pääsen aina suoraan jonottamatta kassalle! Se taso niille ostoksille saisi kyllä olla isompi!

Vierailija
29/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepalvelukassat ovat tosi hyviä, jos itsellä on vain pari tuotetta ja muilla kassoilla hirveät jonot. Ei niiden suosio siihen sosiaalisuuteen (tai sen puutteeseen) liity, vaan käytännöllisyyteen. Säästää aikaa, kun piippaa pari tuotettaan itse eikä jonottele niiden ihmisten perässä, jotka ostavat koko kärryllisen tuotteita.

Vierailija
30/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varmaan ihan outo kun tykkään itse aina moikata iloisesti ja kiittää kuitista kassalla :D

Vierailija
31/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei tervehtiminen ja puhuminen haittaa, päinvastoin mutta jotkut kasata on niin uskomattoman hitaita ja minä kontrollifriikkinä haluan itse olla kontrollissa tästä..juu typerää. Jos laiskotuttaa niin menen ihmiskassalle. Lisäksi 1-2 on vaan helpompi/nopeampi tehdä itse.

Niin, itsepalvelukassoja on vuosia ollut kaikkialla....

Vierailija
32/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. En jaksa kuunnellakkaan teidän nasaalisössötyksiä. Ensi vuoden alusta S-ryhmä avaa pimeät prismat ettei tarvi nähdä ketään.

Vierailija
33/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän itsepalvelukassojen suosio Suomessakin perustu ensisijaisesti niiden nopeuteen. Nyt, kun kaupat ovat keskittyneet jättisuuriksi marketeiksi, on älytöntä jonottaa palvelukassalle yhden maitolitran takia, kun jonossa on edellä useampi asiakas, joilla on kärryllinen ostoksia. Itsepalvelukassalla olet maksanut ostoksesi jo ennenkuin palvelukassalla ensimmäinen on saanut edes ostoksensa liukuhihnalle. 

Käytän itsepalvelukassaa vain harvoin, koska en juurikaan asioi sellaisissa kaupoissa, joissa niitä on. Tilaan lähes kaiken netistä - elintarvikkeita myöten -  kotiinkuljetettuna  ja jos jotain tilaan liian vähän, onneksi kotini vieressä on pikkukauppa, josta saan aina puuttuvan tuotteen. Jos lähikauppani olisi iso market, käyttäisin siellä asioidessani itsepalvelukassaa nopeuden vuoksi. 

Vierailija
34/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepalvelukassat eivät tule menestymään, uskokaa pois. 

Viikonloppuna juuri seurasin huvittavaa ilmiötä ja sama toistui joka kaupassa.

Ikeassa oli törkeät jonot tavallisille kassoille, itsepalvelukassoille pääsi heti. Eli suuri osa ihmisistä jonottaa mieluummin jonossa paikalla 19. , ennemmin kuin menevät itsepalvelukassalle. Ja Ikeassa on laadukkaat itsepalvelukassat mielestäni.

Sama toistui myös Prismassa, tavallisten kassojen jonot tolkuttomia ja itsepalvelukassoilla yksi-kaksi ihmistä.

Ainoa paikka jossa olen nähnyt tuon itsepalvelun toimivan on kirjaston lainauspiste.

Vierailija
35/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuulkaa kaikki, asun ulkomailla"-junttihan se siellä.

Eivät ihmiset muualla maailmalla oikeasti ole sen sosiaalisempia arjen tilanteissa. Samalla tavalla siellä maanantaiaamuna ollaan naamat norsun veellä ruuhkabussissa.

Tähän mennessä hupaisin versio tästä suomalaiset ovat niin juroja- myytistä kuuluu: "suomalaiset eivät puhu toisilleen kassajonoissa" No helvetti, missä maassa ventovieraat muka puhuvat toisilleen kassajonoissa? Siinäkin tilanteessa ihmisten universaali intressi yleensä on päästä mahdollisimman nopeasti jatkamaan matkaansa.

Aivan turhaan näitä negatiivisia myyttejä levitellään. 

Vierailija
36/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos itsepalvelukassoille, koska siinä on jo tarpeeksi hommaa latoa ne ensin ostoskärryyn, sitten hihnalle ja vielä kauppakassiin.

Kummallista että se myyjä ei voi pakata niitä, tai joku pakkaaja. Siihen menee ihan liikaa aikaakin kun asiakkaat pakkaavat ja se hidastaa koko systeemiä.

Kaupat! Lisää palvelua, laittakaa kassoille pakkaajat, kiitos.

Vierailija
37/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän itsepalvelukassojen suosio Suomessakin perustu ensisijaisesti niiden nopeuteen. Nyt, kun kaupat ovat keskittyneet jättisuuriksi marketeiksi, on älytöntä jonottaa palvelukassalle yhden maitolitran takia, kun jonossa on edellä useampi asiakas, joilla on kärryllinen ostoksia. Itsepalvelukassalla olet maksanut ostoksesi jo ennenkuin palvelukassalla ensimmäinen on saanut edes ostoksensa liukuhihnalle. 

Käytän itsepalvelukassaa vain harvoin, koska en juurikaan asioi sellaisissa kaupoissa, joissa niitä on. Tilaan lähes kaiken netistä - elintarvikkeita myöten -  kotiinkuljetettuna  ja jos jotain tilaan liian vähän, onneksi kotini vieressä on pikkukauppa, josta saan aina puuttuvan tuotteen. Jos lähikauppani olisi iso market, käyttäisin siellä asioidessani itsepalvelukassaa nopeuden vuoksi. 

Juuri tämän vuoksi en käytä itsepalvelukassoja. 

Niitä pakotetaan asiakkaille siinä muodossa, että annetaan tavallisten kassajonojen kasvaa niin pitkiksi että asiakkaiden on pakko alkaa valita itsepalvelumuoto, jos haluavat päästä joskus ulos sieltä kaupasta.

Arvostanko minä siis kaupassa sellaista palvelua, että minut pakotetaan palvelemaan itse itseäni? En.

38/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa oli itsepalvelukassoja joskus 90-luvun lopussa jo. Et jooh. Ollaanko sielläkin masentuneita ja epäsosiaalisia?

Itsepalvelukassan juju on siinä, ettei niissä ole juuri jonoa. Usein pääsee suoraan kassalle. Ei tarvitse venailla, kun edellä oleva etsii viisisenttisiä taskun pohjalta.

Vierailija
39/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä yksi lause kertoi kaiken suomalaisesta. Olen aivan ällistynyt tästä suuresta älynväläyksestä ja yleistämisen määrästä. Oi kiitos, suuri ap. En olisikaan tiennyt ilman sinua että olen jurottava suomalainen kun käyn itsepalvelukassalla.

toinen suomalainen piirre: otetaan ihan kaikki henkilökohtaisesti, myös päivän uutiseen liittyvä avaus av:lla 😀😀😀

Missä olit kun huumorintajua jaettiin? Et ainakaan paikalla, kun et vitsiä tunnista. 

Vierailija
40/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on selvästikin nainen. Tyhmyys ja kliseet paljastavat :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi