Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsepalvelukassat: "Työpäivän jälkeen ei ehkä jakseta olla niin sosiaalisia."

Vierailija
09.12.2016 |

Itsepalvelukassalla ei tarvitse edes tervehtiä ketään.

Tässä kiteytyy erinomasesti Suomalainen eristyneisyys ja epäsosiaalisuus: Kassan tervehtiminen koetaan rasittavana sosiaalisena tapahtumana. Ei jakseta sitä hei-mutinaa, kun ollaan niin väsyneitä töistä. Surullista.

Asun Saksassa ja täällä hyvään kassapalveluun ja normaaliin käytökseen kuuluu molemminpuolinen tervehtiminen, kiittäminen ja hyvästely. Aikaa ei taatusti mene hukkaan eikä kenenkään sosiaalisia resursseja kuluta ystävällinen arjen kanssakäyminen niin paljon, että siiitä syystä pitäisi miettiä miten saataisiin ihmiskontaktit minimoitua arkisissa asioissa kuten kaupoissa.

Suomessa kassatyöntekijät joutavat sinne työvoimatoimiston jo miutenkin loputtoman pitkän jonon hännille. Itsepalvelukassat vaan joka markettiin että kuluttaja ei saa edes sitä palvelua, että ostokset skannataan kassalla. Hyvä että kaiken saa tehdä itse eikä tarvitse kenenkään kanssa mitään puhua!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomi ole ainoa maa missä on itsepalvelukassoja, miten se nyt suomalaisten juroudesta johtuisi?

Vierailija
2/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usastahan nuo itsepalvelukassat ovat lähtöisin ja siellä nimenomaan ollaan sellaisia pinnallisen sosiaalisia jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävisin mielelläni juuri itsepalvelukassalla, ja juuri siksi että minä en jaksa edes tervehtiä ketään työpäivän jälkeen :D 

Ja mitä tulee kassojen työpaikkojen menemiseen, niin maailma on muuttumassa, eskoseni. Suuri osa töistä tulee automatisoitumaan, myös suuri osa toimistotyöstä. Ei tätä kehitystä vastaan kannata kiukutella ja yrittää pitää kiinni vanhasta maailmasta, vaan alkaa aktiivisesti kehittää esim. tulonjakomalleja maailmaan, jossa vain pieni osa ihmisistä tekee palkkatyötä koneiden tehdessä työt.

Vierailija
4/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä onnistu pitämään valtavana sosiaalisuuden pinnistyksenä sitä, että sanoo "hei, ei kuittia kiitos, kiitos". Parhaimmillaan selviää kahdella sanalla kun sen kuitinkin voi ottaa vastaan jos ei jaksa puhua.

Vierailija
5/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän onkin niin suuri sosiaalinen tapahtuma, kun kassaneidille pitää sanoa "hei" :D

Vierailija
6/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä itsepalvelukassoja on ollut siellä keski-euroopassa ja jopa Ruotsissakin ennen Suomea. Ihan hyvä että tulevaisuudessa ihmiset pääsevät parempiin hommiin kuin istumaan kassalla ja skannaamaan jotain helvatin ruokapakkauksia.

Vierailija
7/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä onnistu pitämään valtavana sosiaalisuuden pinnistyksenä sitä, että sanoo "hei, ei kuittia kiitos, kiitos". Parhaimmillaan selviää kahdella sanalla kun sen kuitinkin voi ottaa vastaan jos ei jaksa puhua.

On se siinä tilanteessa jossa itse olen työpäivän jälkeen, jossa itku meinaa tulla ahdistuksesta jo muutenkin, ja jokainen vaatimus, edes vaatimus tervehtiä kassaa, tuntuu siltä kuin joku käskisi juosta maratonin heti ja tietyn ajan alle.

t. burnoutin partaalla horjuva introvertti-erakko

Vierailija
8/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sekin kassa tervehtii ja palvelee. Me ei vaan jakseta enää jonottaa päivän jälkeen. On paljon ihmisiä joille ei itsepalvelukassa sovi, ettei palvelut ole kokonaan poistumassa.

Vierailija
9/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä itsepalvelukassan päässä aina "kassahenkilö", jos tarttee apua tai se rakkine ei heti huoli jotain tavaraa, esim. leipomotuotteet on usein sellaisia. Kyllä mä aina morjestan sitä ihmistä.

Vierailija
10/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämä yksi lause kertoi kaiken suomalaisesta. Olen aivan ällistynyt tästä suuresta älynväläyksestä ja yleistämisen määrästä. Oi kiitos, suuri ap. En olisikaan tiennyt ilman sinua että olen jurottava suomalainen kun käyn itsepalvelukassalla.

Vierailija
11/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa ja Portugalissa on noita kassoja eikä niissäkään olla mitenkään yltiöpositiivisia tai sosiaalisia, että se siitä suomalaisten haukkumisesta.

Vierailija
12/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittele jatkossa sinne saksalaisille sivustoille ja pysy täältä poissa. Ok?

Vierailija
13/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä afrikassa maleksitaan kaduilla ja syljeksitään puihin. Miksi teillä siellä saksassa ei voida toimia näin?

Vierailija
14/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän onkin niin suuri sosiaalinen tapahtuma, kun kassaneidille pitää sanoa "hei" :D

Sanon vain heihei kun lähden.

Vierailija
15/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mieluummin nopeasti tervehdin ja kiitän, kuin alan ite piippailemaan ja vääntelemään niitä ostoksia.

T. Juro suomalainen

Vierailija
16/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Suomi ole ainoa maa missä on itsepalvelukassoja, miten se nyt suomalaisten juroudesta johtuisi?

ei niin, mutta missään muualla itsepalvelukassojen hyödyllisyydestä puhuttaessa ei mainita sitä hyvänä puolena, että niitä käyttäessä ei tarvitse tervehtiä ketään. Sehän tässä on niin suomalaista, eivät suinkaan itsepalvelukassat sinänsä.

Vierailija
17/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä itsepalvelukassoja on ollut siellä keski-euroopassa ja jopa Ruotsissakin ennen Suomea. Ihan hyvä että tulevaisuudessa ihmiset pääsevät parempiin hommiin kuin istumaan kassalla ja skannaamaan jotain helvatin ruokapakkauksia.

mihin parempiin hommiin pääsee nykysuomessa ihminen, jonka koulutus riittää sinne prisman kassalle ja muuta koulutusta ei ole? Kun ei hyvin koulutetuillekaan löydy hommmia?

Vierailija
18/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepalvelukassojen pakkosyöttöä. Kohta kenelläkään ei ole työtä tällä menolla. Ja oma huomioni on: ainakin vielä porukat hakeutuvat "normaaleille" kassoille, ennemmin kuin itsepalvelukassoille.

Ikean ostokset jätin väliin, kun  oli kauheat jonot kassoille, itsepalveluun olisi päässyt nopeammin. Sitten siinä ip- kassalla on kaikenlaista säätämistä.

Mitään etua en saa, jos itse hoidan kassatoiminnot. Joten edelleen perinteiseen tapaan.

Vierailija
19/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä yksi lause kertoi kaiken suomalaisesta. Olen aivan ällistynyt tästä suuresta älynväläyksestä ja yleistämisen määrästä. Oi kiitos, suuri ap. En olisikaan tiennyt ilman sinua että olen jurottava suomalainen kun käyn itsepalvelukassalla.

toinen suomalainen piirre: otetaan ihan kaikki henkilökohtaisesti, myös päivän uutiseen liittyvä avaus av:lla 😀😀😀

Vierailija
20/50 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittele jatkossa sinne saksalaisille sivustoille ja pysy täältä poissa. Ok?

päivän mielensäpahoittaja liikkeellä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme