Aikuisen univaikeudet
Minua vaivaa merkillinen unettomuuden muoto. Aamulla herään lapsen kanssa 7-8 aikaan ja olen niin väsynyt, että en tajua miten selviän. Kun päivän saa käyntiin, väsymys häviää. Illalla piristyn, ja keskiyöllä olen edelleen oikeasti virkeä. Siis vaikka tv ja kännykkä olisi kiinni. Istun vaan pimeässä ja odotan väsymystä. Se ei ahdista, koska tiedän unen kyllä tulevan klo 2-3 aikaan ja päivisin en tunne epätavallista väsymystä. Jos saan nukkua ilman herätystä, nukun iltapäivään asti. Eli en ole ihminen, joka pärjää vähillä unilla. Onko kellään vastaavaa?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
On, päihteet auttaa.
En vaan viitsi ottaa tavaksi, kun sitten ongelmat vaan lisääntyy. "Kiva" kuitenkin tietää, että on muitakin. /Ap
Vierailija kirjoitti:
Mene aikaisemmin nukkumaan
Kokeiltu on, mutta koen todella itseni pirteäksi esimerkiksi nyt. /Ap
Tunnistan kyllä. Siksi mun pitää mennä aina samaan aikaan sänkyyn ja ottaa kirja käteen & lukea. Jos jään hereille palloilemaan, niin piristyn ja sitten uni tulee vasta 1-2 aikaan yöllä. Ja aamulla voisin sitten heräillä klo 11 maissa. Jos en tosiaan mene sänkyyn aina tiettyyn, samaan aikaan ja lueskele, niin ei toivoakaan saada unirytmiä pidettyä kasassa.
En pärjää vähillä unilla ja lyhyeksi jääneen yön jälkeen on erittäin todennäköistä, että tulee se kuolemanseinä vastaan jossain 18-19 maissa illalla ja meinaan tipahtaa suorilta unille, mutta sinnittelemällä jaksan valvoa siihen asti että on saatu lapset unille ja sitten alan itse piristyä ja seuraavakin yöuni jää lyhyeksi. Minäkään en stressaa koska tiedän että uni kyllä tulee ja saan nukuttua, mutta pinna ei kyllä ole paras, eikä mielialakaan aina iloisin, jos on lyhyet unet takana. Siksi koitan pitää rutiinista kiinni.
Hei!
Onko sinun mahdollista päästä nukkumaan heti alkuillasta kun olet väsynyt? Onko isä paikalla? Jos niin laita hänet iltatoimiin lapsen kanssa ja mene nukkumaan. Tehkää näin viikon ajan, näin ehkä saat unirytmiäsi aikaistettua ja vähän univelkoja pois.
Jos et saa tämän hetkisessä tilanteessa unta, niin lue kirjaa tmv. rauhoittavaa toimintaa, sängyssä ei kannata turhaan kieriskellä.
Oletko kokeillut melatoniinia? Sitäkin voisit harkita.
Nukkumaan 02.00 - 05.00
Kolme tuntia (melkein minuutilleen) unta
Käyn juomassa vettä
Kolme tuntia unta
Eli kahdessa pätkässä yhteensä 6 tuntia
Tänään oli poikkeus nukuin 02.00 - 07.30 eli 5,5 tuntia yhteen pötköön,
mikään ei ole sujunut normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Onko sinun mahdollista päästä nukkumaan heti alkuillasta kun olet väsynyt? Onko isä paikalla? Jos niin laita hänet iltatoimiin lapsen kanssa ja mene nukkumaan. Tehkää näin viikon ajan, näin ehkä saat unirytmiäsi aikaistettua ja vähän univelkoja pois.Jos et saa tämän hetkisessä tilanteessa unta, niin lue kirjaa tmv. rauhoittavaa toimintaa, sängyssä ei kannata turhaan kieriskellä.
Oletko kokeillut melatoniinia? Sitäkin voisit harkita.
Minulla ei tule mitään väsymystä missään kohtaa. Ainoastaan aamulla väsyttää. En tiedä mistään alkuillan välikuolemasta. Olen virkeä ja energinen.
Isä on kuvioissa, miten nyt töiltään ehtii. En kyllä pysty nukkumaan, jos lapsi on vielä hereillä. Eli klo 20 voin aikaisintaan kokeilla nukkumaanmenoa, mutta ei siitä mitään tule. Mielelläni kyllä pötköttelen, ei siinä mitään. Se vaan tuntuu tyhmältä, vaikka järjellä ymmärrän olevani varmasti väsynyt. Mies menee viimeistään klo 23 nukkumaan ja sen jälkeen en voi mennä sänkyyn pyörimään turhaan.
Melatoniinia olen kokeillut, ja voisin yrittää uudestaan. Ei se suurta muutosta tehnyt, mutta kai jokainen tunti unta on tärkeää. /Ap
Sama juttu. Ollut teinistä asti, helpotti ehkä pariksi vuodeksi siinä lukion loppupuolella, mutta nykyisin taas sama.
Kouluterkkari paheksui tätä aikanaan ja lääkäri määräsi melatoniinia (silloin ei ollut reseptivapaa) muttei auttanut mihinkään. Ärsytti vain kun sai sieltäkin kuulla noita samoja "Mene nukkumaan vasta kun väsyttää ja lue vaikka kirjaa" -juttuja, jotka tuntuvat enemmän vain vittuilulta. Näitä neuvoja antavat harvoin ymmärtävät mistä on kyse.
Helpotus ongelmaan on se, että olen lapseton ja työni ei ala aikaisin, joten saan nukkua "pitkään" (9-10) lähes joka päivä.
Ja menisin mielelläni aikaisemmin nukkumaan, en vain pysty. Olen tehnyt kaikkeni sen eteen. Olen rasittanut itseäni liikunnalla, ollut överirauhallinen, valvonut päivän+vuorokauden putkeen, lukenut sitä kirjaa, juonut vihreää teetä ja lämmintä maitoa, paastonnut, syönyt hiilareita, vaihtanut vuodevaatteet ja ostanut paremman sängyn. Ainoa mikä on auttanut on sen hyväksyminen, että sisäistä kelloa ei noin vain siirretä.
Jos elämäntilanne sen sallii (ei lapsia, sopivat työvuorot jne.) niin en näe mitään syytä, miksi väkisin pitäisi sisäistä rytmiään muuttaa.
Suurin osa ihmisitä on iltavirkkuja, mutta yhteiskuntamme rytmitys on rakentunut aamuvirkkujen säännöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, päihteet auttaa.
En vaan viitsi ottaa tavaksi, kun sitten ongelmat vaan lisääntyy. "Kiva" kuitenkin tietää, että on muitakin. /Ap
Aikuisia uniongelmaisia on paljon. Tuo ota juomaa on huono neuvo, siten vain pahentaa ongelmia. Tympäisee jos ottaa kunnon kännit niin vähintään yksi uneton yö jälkioloina. Oma ongelma on unen saanti. Lääkkeen jätin pois kun sen saaminen meni niin vaikeaksi. Pää leviää välillä unenpuutteeseen mutta vielä enemmän ärsytti kun itsestä kuulosti että ruinaa lääkettä.
Lääkkeiden väärinkäyttäjien takia oikeasti tarvitsevat saa kärsiä. Sitten on näillä lääkäreilläkin eroja ketkä kuuntelee potilasta ja niitä jotka ei.
Kannattaa muistaa että telkkarin, kännykän ja tabletin sininen valo vähentää omaa melatoniinin tuotantoa ja häiritsevät tulevan yön unia. Itse olen muuttanut tabletin ja kännykän asetuksia niin että niiden valaistus on lämminsävyinen ilman sinisävyjä kello 21-08 välillä.
Keinovalaistus ja telkut/näytöt/kännyt piristävät valoisuudellaan. Hommaa sinistä valoa estävät suojalasit (oranssit) ja käytä niitä iltaisin. Ne huijaavat tutkitusti aivot luonnollisempaan unirytmiin.
Up