Naiset synnyttävät entistä myöhemmin
- Vuonna 2015 äidiksi tultiin Suomessa ensimmäisen kerran keskimäärin 28,8-vuotiaina ja isäksi 31-vuotiaina.
- 35–39-vuotiaille syntyy selvästi aiempaa useammin vasta ensimmäisiä lapsia.
- Avioliitossa lapsista syntyi viime vuonna 56 prosenttia. Määrä ja osuus avioparille syntyneistä lapsista on pienentynyt jatkuvasti viime vuosikymmeninä.
- Myös avioliittojen määrä laski yli 5 000:lla viime vuonna.
- 35–39-vuotiaille syntyy myös suhteellisesti enemmän lapsia kuin 20–24-vuotiaille.
- Niin ikään 40–44-vuotiailla syntyvyys on jatkanut lievää kasvuaan.
- Viiden viime vuoden aikana syntyvyys on alentunut selvästi 20–34-vuotiailla.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004998156.html?share=c5a8a17df9331fa30…
Minkä ikäisenä sinä sait lapsesi? Avioliitossa, avoliitossa, parisuhteessa vai yksin? Mitä muita ajatuksia herättää?
Minä sain omani 1980-luvun lopulla ollessani 25-vuotias ja avioliitossa. Oman kokemukseni mukaan se oli oikein hyvä ikä, koska vähän yli nelikymppisenä olin jälleen vapaa matkustelemaan, harrastamaan, opiskelemaan töiden ohessa jne. Toisaalta sitä ennen olisin ollut aivan liian kypsymätön. Vasta tuohon mennessä oli peruselintaso kunnossa (asunto- ja työasiat).
Kommentit (48)
Sain lapseni avioliitossa 20- ja 21-vuotiaana. Olisin halunnut enemmän lapsia mutta sain vain keskenmenoja. Nyt 35-vuotiaana olen tosi tyytyväinen, en oikeastaan olisi jaksanutkaan enempää lapsia enkä tainnut ymmärtää miten kalliita teinit on! Voin sanoa ihan sydämestäni etten jaksaisi enää pikkulapsiarkea, haluan nukkua yöni rauhassa. Kiva tullakotiin kun teinit on siivonneet ja tehneet ruokaa. Jos laiskottaa, soittaa teinit meille pizzaa tai juoksee lähikauppaan. Yhdessä lötkötetään pitkin sohvia ja katsellaan leffoja. Äitiys on oikein kivaa nyt ;)
Onko tietoa, miten paljon lapsia syntyy homo- ja lesbopareille?
29v avoliitossa
Se onko naimisissa vai ei, ei vaikuta enää tänä päivänä lapsen elämään mitenkään.
Mulla oli 25v opinnot täysin kesken, olin menossa ulkomaille joten en millään olisi siihen lasta voinut tehdä. Nyt 37 olis "aikaa" mut ei miestä. Lähden toivon mukaan takaisin ulkomailla jahka uuden ammatin hankin
Olin 26, naimisissa kolmatta vuotta. Samana vuonna kun lapsi syntyi mies aloitti jatko-opinnot, itse valmistuin maisteriksi kun lapsi meni hoitoon 2-vuotiaana. Opiskeluja en muuten mainitsisi mutta akateemiset yleensä saavat lapsensa kai vähän keskimääräistä vanhempina ja siksi jotkut vetää mutkia suoriksi ja olettaa että lapsi alle 30-vuotiaana = ei korkeakoulututkintoa.
Miksi somaleilla on varaa suurperheisiinsä?
Miehethän tuon yleensä lopulta päättää tehdäänkö lapsi milloin. Toki poikkeuksiakin on.
Olen tullut äidiksi 21v, 24, sijaisäidiksi 26-vuotiaana ja tämä vauva syntyy kun olen joko 27v tai 28v. Avoliitossa vielä oltiin kun esikoinen syntyi ja sitten mentiin naimisiin kun olin 22v. Enempää ei tule lapsia meille.
Olen ollut erittäin tyytyväinen valintoihimme.