Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mulle tapahtuu jos..

Vierailija
08.12.2016 |

Jos mulla todetaan alkavia skitsofrenian merkkejä? Mitään näkyjä en nää, enkä todellakaan kuule tai aisti, mutta vainoharhoja yms on ollut. Oon 100% todellisuuden kirjoissa, en ole missää psykoosissa ja erotan mikä on totta ja mikä ei. Toki tämmöiset oireet voi johtua muustakin kuin skitsofreniasta, mulla on ollut kyllä masennusta ja ahdistusta n. 3 vuotta. En ala luettelemaan tähän oireitani, mutta moni niistä sopii kyseiseen sairauteen. En tiedä uskallanko mennä puhumaan psykiatrille, koska jos mulle todetaan joku alkava skitsofrenia, niin mun elämä on todennäköisesti ohi. Menee kaikki unelmat ja haaveet päin helvettiä. Onko omakohtaisia kokemuksia/neuvoja antaa mitä kannattaa tehdä tässä tilanteessa, joudunko jonnekkin pakkohoitoon ja oon leimattuna koko ikäni? Oireita on kuitenkin ollut, mutta en ole varma että kannattaako mennä psykiatrille tämmöisiä ehdottelemaan, kun en halluja nää/kuule ainakaan vielä..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/7 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli sinulla ei tosiaan ole mitään harhoja tms., etkä näin ollen ole vaaraksi itsellesi tai muille, et joutuisi pakkohoitoon vaikka diagnoosin saisitkin. Todennäköisyydellä se mitä saisit on tarkemman diagnoosin (koska voi hyvin olla, että kyseessä ei ole skitsofrenia vaan esim. masennusta mihin sisältyy paranoidisuutta tai jotain muuta, minkä toteamiseen oikeasti tarvitaan asiantuntija.), ja oireitasi helpottavan lääkityksen. Unelmasi tuskin kaatuvat diagnoosin saamiseen, mutta mikäli oireesi ovat todella pahoja ja elämääsi haittaavia, saattaa lääkäri suositella jonkin aikaa kestävää sairaslomaa tms.

Mikäli oirehdintasi on sellaista, ettei diagnoosia voida antaa saman tien, sinut todennäköisesti ohjataan avopuolelle (ainakin jos osaat pyytää sitä), missä asiaa työstetään kanssasi esim. kerran kahdessa viikossa tms., kunnes saat asiaan kuuluvan lääkityksen ja keskusteluapua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksesta, tästä oli paljon apua! Jostain luin, että kyseessä voi olla todellakin muutakin kuin skitsofrenia varsinkin silloin, kun itse tunnistaa kaikki oireet ja pystyy niistä puhumaan jne. Toki oireet voi johtua masiksesta ja ahistuksesta, mutta kai järkevintä käydä juttelemassa psykiatrille.

Onkohan muuten väliä käykö yksityisellä vai julkisella? Meinaan että jos todetaankin jotain skitsofreniaperäistä oireilua, niin onko sama leima ihan sama kummalla käy? Vaikuttaa vissiin ihan yhtälailla tulevaisuuteen? Tarkoitan että tuleeko kaikki samat merkinnät tietoihini (mitä ne nyt ikinä merkkaakaan), mitkä rajoittaa opiskelupaikan saantia/työnhakua yms.

Onkohan psykiatrilla vaitiolovelvollisuus jos myönnän että olen poltellut kannabista? Uskon, että on aiheellista kertoa, koska kannabis voi aiheuttaa/nopeuttaa skitsofrenian yms. sairauksien puhkeamista.

Vierailija
4/7 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollinen diagnoosi ei varmasti kaada unelmiasi. Varmaankin enemmin niin päin, että jos saat jonkun diagnoosin, saat sitä kautta myös helpotusta oireisiisi (lääkitystä, terapiaa, sairaslomaa tms.) ja elämäsi helpottuu, jolloin niiden unelmienkin saavuttaminen on helpompaa ja todennäköisempää.

Mikään diagnoosi ei automaattisesti vie ketään pakkohoitoon eikä suurin osa skitsofreenikoista ole pakkohoidossa. Ja hyvin harva on sellaisessa pysyvästi, vaikka jossain tilanteessa sellaista hoitoa tarvitsisikin. Ja sinä et kuulosta lainkaan pakkohoitopotilaalta. Hae rohkeasti apua, jos sinusta tuntuu, että sellaista tarvitset.

Vierailija
5/7 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrilla on vaitiolovelvollisuus. Ja yleisesti sanoisin, että yksityisellä puolella saa helpommin ja nopeammin hoitoa ja pääsee suoraan erikoislääkärille. Jos taloudellinen tilanteesi sallii, mene yksityiselle.

Vierailija
6/7 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei käsittääkseni ole diagnoosin tai mahdollisten tulevien merkintöjen kannalta mitään väliä, että menetkö julkiselle vai yksityiselle puolelle. Pääasiallisesti merkinnät tulevat jokatapauksessa sairaskertomukseesi, joka on siis sairaanhoidon ammattilaisten, muttei esimerkiksi tulevan opiskelupaikkasi nähtävissä (ellet itse anna opiskelupaikkaan näitä tietoja. Jos jotain asiasta esim. haastattelussa satuttaisiin kysymään, sinun ei ole pakko vastata, koska kyseessä on opiskelupaikkaan liittymätön asiaton kysymys).

Olen ymmärtänyt, että psykiatrilla on mahdollisesta huumeiden käytöstä vaitiolovelvollisuus, mutta silti on mahdollista, että ainakin ellet mainitse ettet halua asiaa kirjattavan, niin se kirjataan sairaskertomukseesi, jolloin sillä on vaikutusta siihen, kuinka helposti sinulle määrätään tiettyjä (mahdollisesti kannabisjohdannaisia) lääkkeitä. Poliiseille lääkärit eivät käsittääkseni ole yhteydessä, ellet esim. suoraan myönnä, että kasvatat kotona (jos silloinkaan), kun kyse on kannabiksesta. Käytöstä kannattaa tosiaan diagnoosista keskustellessa mainita juuri siksi, että sillä on noita asiaan mahdollisesti vaikuttavia ominaisuuksia.

Vierailija
7/7 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoitoon voi joutua vain jos on itselleen tai muille vaarallinen. Tsemppiä sulle. Ole paljon muiden kanssa ja hanki harrastus, niin pääset kehänä kiertävistä ajatuksista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän