Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliitto ja raha-asiat. Sijoitus ja oma yritystoiminta. Neuvoja.

Vierailija
08.12.2016 |

Hei. Osaisikohan täällä kukaan neuvoa minua. Olen ollut 10-vuotta kotiäitina eikä työpaikkaa ole. Minulla on omia haaveita joita en koskaan saanut toteuttaa koska elämämme meni aika pitkälti miehen suunnitelmien mukaan. Meillä on yhteiset raha-asiat, pankkitili, laina. Tai suoraa sanottuna mies hoitaa kaiken ja minun pienet kotihoidontukeni ja lapsilisät menevät yhteiselle tilille. En juurikaan asioi edes kaupassa, eli en ole paljonkaan tekemisissä perheemme talouden kanssa. (Emme ole rikkaita)

Olen tässä jo 7 vuotta puhunut miehelleni haaveistani, suunnitelmista ja siitä mitä minä haluaisin tehdä. Alan pikkuhiljaa tajuta että tässä ei yhdessä koskaan mennä sinne suuntaan mihin haluaisin ja koen itseni nyt todellakin huijatuksi ja alistetuksi kotiäidin rooliin. Saisin toki mennä kaupan kassalle töihin, mutta mahdollisuuteni yrityksen perustamiseen, sijoituksiin ja koulutukseen on mahdottomat. Mies sanoo: Ei ole vara, tulot ei riitä eikä ole aikaa. Olen myös säästänyt paljon rahaa että voisin toteuttaa unelmia, mutta aina on jotain tärkeämpää mihin nämä säästöt täytyy laittaa, autoon uudet renkaat, auto pitää vaihtaa tai remonttiin. Miehen harrastuksetkin ovat tärkeämpiä kuin omat haaveeni siitä mistä tulevaisuudessa saisin elantoni.

En halua ääneen sanoa mitä tavoittelen, mutta se on sellainen unelma josta ei tule tuloa heti, sitä täytyy rakentaa kovalla työllä ja alkuun pääsemiseen tarvitsisin 60 000€ lainan. Tämä on myös epävarmaa tuloa, joten sinänsä ymmärrän myös miestäni joka ei uskalla ottaa mitään riskiä mistään.

Lainaa voisin ottaa 30 vuoden maksuajalla maksaen 250€/kk ja siihen minulla olisi maksukykyä. Mutta miten helkutissa saisin lainaa ilman miestäni? Minulla työttömänä kotiäitinä ei taida olla mitään arvoa pankin silmissä kelan tukien varassa. (äpraha + lapsilisä + 300€/kk tuloa). Asuntovelka on yhteinen, tässä lainassa on vielä takaajatkin kiinni.

Jos aloittaisin siitä että hankkisin itselleni oman pankkitilin, onko minun oma omaisuuteni omaani, vaikka meillä ei ole avioehtoa? Voisinko esimerkiksi avioliitossa hankkia sijoitusasunnon tai muuta sijoituskohteita omissa nimissäni niin ettei miehellä olisi oikeutta edes tietää omista liiketoimistani? Onko miehellä oikeus minun tilitietoihini?
(Kyseessä ei siis ole todellisuudessa sijoitusasunto, mutta hyvä vertauskohde)

Toivottavasti joku saa selvää mitä ajan tällä takaa, kirjoitan sekavasti.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt paljon muuta kommentoi, mutta mikään pankki ei aina 60 000€ lainaa kotiäidille, jolla on vielä asuntovelkaa. Jollei miehelläsi ole tosi kovat tulot niin ei ole mitään järkeä epävarmassa yritystoiminnassa ja 30 vuoden lainassa.

Unelmia saa olla, mutta onneksi miehelläsi on järkikin vielä mukana.

Vierailija
2/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että aloita siitä kaupassa asioinnista. Tuntuu, että olet ihan irtaantunut todellisuudesta raha-asioissa. Miten olet kotiäitinä säästänyt paljon rahaa..miten se on mahdollista? Ja kai ne uudet talvirenkaat ym on olleet ihan koko perheen kannalta tärkeitä hankintoja.

Aloita siitä kaupankassalla työskentelystä ja ala hoitamaan perheen raha-asioita, laskuja ja lainanmaksuja niin pääset perille siitä mihin teidän perheellä on varaa ja mihin ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. ja lisänä, että kun teillä ei ole avioehtoa, kaikki omaisuus, mitä hankit avioliitossa ollessasi, on teidän yhteistä (enkä tiedä, voiko edes avioehdolla rajata ulos tuona aikana hankittua omaisuutta?). Mitä ajattelit laittaa sen sun 60.000e lainan takuuksi? Oman ahkeruutesi? Sitä asunnon puolikasta et voi laittaa ilman miehen suostumusta myös. Mutta jos pankkitili on vain sinun nimissäsi, jos kuolet, se on lasten perintöä. Jos avioero tulee, se menee todnäk puoliksi.

Vierailija
4/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen koulutus- ja työkokemuspohja sinulla on yrittäjyyteen?

Vierailija
5/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatkoon, ei y-tunnusta eikä pankkilainaa.

Vierailija
6/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa lainaa tuollaista summaa ja aivan järjettömän pitkä laina-aika,me otettiin 100000€yritykseen lainaa ja maksettiin pois 3ssa vuodessa.

Vierailija
7/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on yritystoiminnasta, perusta yritys ja hanki starttirahaa. Jos onnistut vakuuttamaan pankin, niin yritykselle kyseinen laina voidaan myöntää.

Sinun omaisuutesi on sinun omaisuutta aina, esimerkiksi oma pankkitili. Jos teille tulee avioero ja sinulla on enemmän omaisuutta kuin miehelläsi, joudut maksamaan hänelle ositusta, mutta senkin sinä voit päättää maksaa rahalla tai sopia miehen kanssa, miten omaisuus jaetaan. Jos siis säästät omissa nimissä olevalle pankkitilille rahaa, ei miehelläsi ole oikeutta niitä rahoja käyttää. Miehelläsi ei ole oikeutta päästä tilitietoihisi käsiksi, ainoastaan erotessa omaisuus pitää ilmoittaa/listata totuudenmukaisesti.

Ensimmäisenä askeleena vaadit nyt ainakin pääsyn taloutenne tilitietoihin (=omat verkkopankkitunnukset kaikkiin tileihinne), että voit itse tarkastella sitä minne rahanne menevät ja voit halutessasi yhteisiä rahoja myös käyttää. Voihan olla, että miehellä on ylättäin astetta enemmän rahaa sukanvarressa, tai että sitä kuluu yllättävän paljon miehen tärkeäksi näkemiin asioihin, kuten hänen harrastuksiin.

Vierailija
8/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen, että aloita siitä kaupassa asioinnista. Tuntuu, että olet ihan irtaantunut todellisuudesta raha-asioissa. Miten olet kotiäitinä säästänyt paljon rahaa..miten se on mahdollista? Ja kai ne uudet talvirenkaat ym on olleet ihan koko perheen kannalta tärkeitä hankintoja.

Aloita siitä kaupankassalla työskentelystä ja ala hoitamaan perheen raha-asioita, laskuja ja lainanmaksuja niin pääset perille siitä mihin teidän perheellä on varaa ja mihin ei.

On toki, mutta minä ja mies ollaan niin erilaisista "kulutus kulttuureista" että yhteisymmärrystä ei aina löydy hankintojen suhteen. Hän on rikkaasta perheestä pienituloinen rivityöntekijä, jonka mielestä ulospäin pitää näyttää hyvätuloiselta. Hänelle on tärkeää että lapsilla uudet siistit vaatteet, kengät täytyy ostaa urheiluliikkeistä eikä saa olla käytetyt, lasten pyörät pitää olla uusia ja auton siisti. 

Oma perheeni taas kulki kierrätetyissä eikä meillä muksuna ollut koskaan mitään uutta. Isä ajoi vanhaa autoa jonka ovikin oli rutattu sisään. Asiat käytettiin loppuun ja uuden ostamista yritettiin venyttää mahdollisimman pitkään. 

Toki paras olisi se kultainen keskitie, mutta mieheni pistää kaikki mikä tulee samantien menemään ja jos hänen vastuulla on säästäminen, mitään ei jää säästöön. 

Itse olen vuosia säästänyt rahaa, käyn siis satunnaisesti vkl töissä ja saan n. 225 - 400€/kk. Keikkatyötä ja siitä riippuen. Lisäksi marja-aikana revin sieltä metsästä 1000€, myyn käsitöitä torilla joita ompelen iltoisin. Tämän tyylisiä juttuja. Kun yhteisen säästötilin saldo näytti 12 000€, meidän piti kuulemma vaihtaa auto. Tämä ei mennyt ihan yhteisymmärryksessä. 

Mutta joo, tottahan tuo on ettei mikään pankki tuollaista lainaa minulle yksin myönnä. Tässä vain olisi "kaupat" pöydässä vuoden ajan, sen jälkeen mahdollisuus tähän menee. Jotain haluaisin keksiä. 

Ap

Vierailija
9/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis jo yrittäjä, kun valmistat tuotteita myyntiin toriin?

Vierailija
10/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on yritystoiminnasta, perusta yritys ja hanki starttirahaa. Jos onnistut vakuuttamaan pankin, niin yritykselle kyseinen laina voidaan myöntää.

Sinun omaisuutesi on sinun omaisuutta aina, esimerkiksi oma pankkitili. Jos teille tulee avioero ja sinulla on enemmän omaisuutta kuin miehelläsi, joudut maksamaan hänelle ositusta, mutta senkin sinä voit päättää maksaa rahalla tai sopia miehen kanssa, miten omaisuus jaetaan. Jos siis säästät omissa nimissä olevalle pankkitilille rahaa, ei miehelläsi ole oikeutta niitä rahoja käyttää. Miehelläsi ei ole oikeutta päästä tilitietoihisi käsiksi, ainoastaan erotessa omaisuus pitää ilmoittaa/listata totuudenmukaisesti.

Ensimmäisenä askeleena vaadit nyt ainakin pääsyn taloutenne tilitietoihin (=omat verkkopankkitunnukset kaikkiin tileihinne), että voit itse tarkastella sitä minne rahanne menevät ja voit halutessasi yhteisiä rahoja myös käyttää. Voihan olla, että miehellä on ylättäin astetta enemmän rahaa sukanvarressa, tai että sitä kuluu yllättävän paljon miehen tärkeäksi näkemiin asioihin, kuten hänen harrastuksiin.

Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta! Periaatteessa se miten eron/ kuoleman jälkeen omaisuuden jako menisi, ei ole olennaista vaan tämän elämän aikainen tilanne, kun tuntuu ettei tässä itsellä ole paljon mahdollisuuksia mihinkään. Miehellä ei ole sukanvarressa mitään, sen pystyn varmuudella sanomaan, nimittäin ei ole hyvä rahankäytön suhteen. Ostaa aina kalleimman vaihtoehdon jos jotakin tarvitsee, käyttää myös luottokorttiaan jos rahat ei muuten riitä. Toki maksaa luotot sitä mukaa pois kun tulee seuraava tili. Ei mitenkään holtiton rahankäyttäjä, mutta ei ymmärrä säästää tai suunnitella yhtään mitään. Ei me oltaisi asuntoonkaan koskaan sijoitettu ellen itse olisi lopulta sitä tosissaan vaatinut ja pankkiin varannut aikaa. Itse lopulta olin se joka talokaupat päätti ja asunnon valitsi, mies oli silloinkin sitä mieltä ettei ole varaa eikä mahdollista, mutta olihan tuota ja loppupeleissä maksamme nyt vähemmän asumisesta kk mitä vuokralla. Asunnon arvokin on noussut joten ei huonot kaupat ollenkaan. 

Minä aloitan nyt siitä että avaan itselleni ihan oman tilin ja alamme laskea kaikki laskut puoliksi ja pidän visusti omat raha-asiani ominani. 

Ap

Vierailija
11/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.. ja lisänä, että kun teillä ei ole avioehtoa, kaikki omaisuus, mitä hankit avioliitossa ollessasi, on teidän yhteistä (enkä tiedä, voiko edes avioehdolla rajata ulos tuona aikana hankittua omaisuutta?). Mitä ajattelit laittaa sen sun 60.000e lainan takuuksi? Oman ahkeruutesi? Sitä asunnon puolikasta et voi laittaa ilman miehen suostumusta myös. Mutta jos pankkitili on vain sinun nimissäsi, jos kuolet, se on lasten perintöä. Jos avioero tulee, se menee todnäk puoliksi.

Tätä myös mietin että miten menee, kun asunnosta maksettuna 70 000 € eli periaatteessa kävisi vakuudeksi - EHKÄ, mutta kun mies on jo ilmoittanut ettei tähän lähde, niin eipä tuosta taida pytyä edes omaa puolikastaan vakuudeksi laittamaan. 

Ap

Vierailija
12/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis jo yrittäjä, kun valmistat tuotteita myyntiin toriin?

En ole, tämä on harrastustoimintaa joka ei liity tähän suunnittelemaani hankkeeseen. 

Ap

Vierailija
13/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä kirjoitti:

Et saa lainaa tuollaista summaa ja aivan järjettömän pitkä laina-aika,me otettiin 100000€yritykseen lainaa ja maksettiin pois 3ssa vuodessa.

Itse ajattelen asiaa sillä tavalla että laina-ajan ottaisin mielelläni maksimin jotta kuukausierä olisi mahdollisimman pieni alkuun kun tuosta en ensimmäiseen pariin vuoteen saisi todennäköisesti tuottoa. Lisälyhennyksiä on helppo tehdä ja lainan voisi maksaa pois heti kun rahallisesti mahdollista. Missään nimessä en tuota aikoisi 30 vuotta todellisuudessa maksella. 

Ap

Vierailija
14/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan paikkakunnallasi yrityspalvelua, joka auttaa nimen omaan yrityksen perustamisasioissa? Esim Turussa toimii Potkuri. Tiedän, että sieltä on saanut erinomaista apua.

Vierailija
15/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuten joku tuossa yllä selitti, sun rahat on sun, vaikka ei olisi aioehtoa, eikä miehellä avioliiton aikana ole niihin mitään oikeutta eikä edes tiedonsaantioikeutta. Oikeuksia syntyy vasta sitten kun avioliitto päättyy.

Sinä et kuitenkaan voi pantata puolikastasi teidän yhteisestä asunnosta ilman puolison suostumista. Mikään pankki ei myöskään myönnä yritys/sijoituslainaa 30 vuoden maksuajalla edes työssäkäyvälle saati sitten tulottomalle kotiäidille. Sijoitus/yrityslaina on eri asia kuin asuntolaina niissä ei ylipäänsä ole tuollaisia maksuaikoja. Sun täytyy aloittaa pienemmästä, mennä ensin tavallisiin töihin ja sitten alkaa hankkia sitä koulutusta ja yritystä vähän kerrallaan.

Vierailija
16/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa vain oma säästötili, minne pistät omia säästöjä, etkä ota siihen pankkitunnuksia kuin itsellesi. Se on ehdottomasti järkevää. Ne sun säästöt on sun säästöjäsi.

Mutta lainaa pankki ei sulle anna, eli kannattaisi katsella jotain duunia.

Vierailija
17/23 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin saat lainaa, itse yritin saada noin 30 000 euron lainaa mökkiä varten, kun olin osittain kotona. Omat ansiotuloni kuitenkin tuolloin noin 800 eur/kk, eikä lainaa herunut, vaikka meillä on jo velaton perheasunto pk-seudulla.

18/23 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP, itsekin haluan siirtyä yrittäjäksi, mutta meillä on erilainen tausta. Yrittäjyys on todella haasteellista varsinkin jos se muutos aikaisempaan on suuri. Suosittelen että aloitat vaikka ihan normaalista kokopäivätyöstä koska silloin saat rahaa ja tuloja suhteellisen nopeasti, joka puolestaan ajan kanssa parantaa sun itsetuntoa ja yleensäkin mahdollisuuksia saada lainaa jatkossa.

Luulen että sun tilannetta helpottaisi huomattavasti jos saisit alkuun "jotain omaa". Samalla työn ohessa voit sitten hioa sitä tulevaa bisestä ja miettiä mitä kykyjä tarvitset ja tarvittaessa kouluttautua. En suosittele isoa lainaa ja ihan kymiltään hyppyä tuntemattomaan sinun tilanteessa.

19/23 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa heti köyhästä miehestäsi. Sitten hankit ison, uuden omakotitalon pk-seudulta ja perustat huippu menestyvän yrityksen ja isket jonkun helsinkiläisen sisustus suunnittelian. Tässä lääkettä kurjuuteesi. Pyörität omaa firmaasi helposti ja kasvatat liikevaihtoa 10000% joka vuosi 800000000% voitolla ja myyt sen eteenpäin ameriikoihin. Voi voi. Näiden tapahtumien jälkeen voit olla yhtä epärealistinen, kuin tämä viesti.

Vierailija
20/23 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa aloituksessa on jotain hellyyttävää. 10 vuotta kotona, monenko lapsen kanssa, ei ilmeisesti mainittavaa koulutusta, tulot tukia ja jotain pientä, mitä harrastustoiminnasta saa. Ei pankkitiliä, ei  tietoa perheen raha-asioista, ei edes paljon kokemusta kaupassakäynnistä. Ihan loogisesti ajatellen mies maksaa palkallaan melkein kaikki perheen menot asuntovelasta ruokakaupan laskuun. Jos ap osallistuu omilla tuloillaan perheensä menoihin, miten hänelle voi jäädä mitään säästöön?

Yrittäjyys on työtä vuorotta, miten se tulee vaikuttamaan perheeseen ja parisuhteeseen? Tässä puhutaan ilmeisesti yksinyrittämisestä. 

Miten yrittäjyys hoidetaan konkreettisesti, päivästä toiseen; olisko ap:n yritys kotona, vai menisikö osa 60.000:sta vuokriin, laitteisiin, autoon?

Olen samoilla linjoilla muiden kommentoijien kanssa: ensin ap:n pitää itsenäistyä ja mennä vieraalle töihin tai opiskelemaan, sitten hänellä olisi jotain valmiuksia yrittäjyyteen. Onko ap:n paikkakunnalla töitä tarjolla? Ja kyllä aviomiehelläkin pitää olla jotakin sanomista asiassa, hänhän on mahdollistanut ap:n valitseman elämäntavan viimeiset 10 vuotta. Ap antaa avauksessa ymmärtää olevansa jonkinlainen uhri, mutta hän on itse tehnyt omat valintansa.