Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus, työssä jaksaminen ja siitä kertominen

Dilemma
07.12.2016 |

Työskentelen liikkuvassa työssä myyntialalla ja viime vuosina työnkuva on muodostunut tehostusten myötä äärettömän raskaaksi ja päivät pitkiksi. Käytännössä jokaisella kolleegalla itse mukaan lukien loppuunpalamisen oireita joista koetettu keskustella työnantajan ja työterveyden kanssa - turhaan. Viimeisen sesonkipiikin päätteeksi fyysiset stressioireet veivät työterveyteen ja työpsykologille, sittemmin olen tehnyt kaikkeni töiden kohtuullistamiseksi mutta työnantaja ei auta tässä yhtään (emme ole työaikalain piirissä ja tätä työnantaja terottaa ponnekkaasti).

Plussasin kaksi viikkoa sitten ja kuulin tänään että työnkuvaani ollaan aikeissa kasvattaa entisestään - asiasta ei ole neuvotteluvaraa eikä kyseessä ole palkan muodossa ylennys. Olen ehtinyt jo huolehtia raskauden etenemisestä työpaineen alla muutoinkin ja tämä oli viimeinen naula arkkuun. En halua riskeerata lasta mutta haluaisin sinnitellä työn syrjässä äitiyslomaan saakka koska olen rehellisesti sanottuna vuosien venymisellä ja tunnollisella työsuorittamisella sen työnantajaltani ansainnut. Ensimmäiseen neuvolakäyntiin on vielä toista viikkoa ja ultraan 1,5kk - olin toivonut voivani pitää asian itselläni tähän saakka mutta...

Kertoisitteko näin aikaisin työnantajalle (jolle muutut ilmoitettuasi todennäköisesti taakaksi)?

On mahdollista että minut siivotaan lakiosaston avustuksella ulos "toiminnan uudelleenorganisoinnin" tms lailliseksi muotoillun seikan avulla - tietotaito kikkailuun riittää varmasti ja uudelleenorganosoinnit firmassa jo arkipäivää. Toisaalta tämä voinee tapahtua kerroin nyt tai myöhemmin.

Lähinnä kuulisin mielelläni kokemuksia muista vastaavista tai sinne päin liippaavista tilanteista - kuinka kävi?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lähtisin puhumaan asiasta työterveyden kanssa. Heillä on vaitiolovelvollisuus asioistasi,mutta kenties voitaisiin antaa ohjetta työtaakan kenventämiseen tai tarjota jotakin muuta ohjetta/neuvoa/apua tilanteesesi.

En itse uskaltaisi heti paljastaa raskautta suoraan työnantajalle ellei ole aivan pakko.

Muista kuitenkin että terveytesi on työtä tärkeämpi.

Voisitko myös olla jo etukäteen yhteydessä liittoon jos epäilet että ta aikoo junailla sinulle raskauden vuoksi potkut? Taitavaa työnantajaa vastaan taisteleminen on vaikeaa, mutta aina kannattaa yrittää pitää oikeuksistaan kiinni.

Vierailija
2/2 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin sairauslomaa. Syy ei kuulu työnantajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä