Mitä tiedetään ihmisistä, jotka ovat koko ikänsä tahtomattaan ilman parisuhdetta?
Mitä tutkimustietoa asiasta on? Ketkä jäävät yksin? Mitkä asiat siihen vaikuttavat?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mies jää pysyvän parisuhteen ulkopuolelle useammin tahtomattaan kuin tahallaan. Pinttyneen poikamiehen taustalla voi vaikuttaa esimerkiksi alhainen koulutus, pienet tulot, ujous, tunteet sivunnut lapsuudenkoti, naisten korkeat odotukset tai miesvaltainen asuinpaikkakunta.
– Aiempien tutkimusteni perusteella noin kymmenen prosenttia suomalaisista miehistä ja naisista ei koskaan solmi pysyvää parisuhdetta. Keski-ikäisissä on selvästi enemmän yksineläviä miehiä kuin yksineläviä naisia, tutkimusprofessori Osmo Kontula Väestöliitosta sanoo.
http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/pinttyneilla-poikamiehilla-e…
Ja miehen halun päästä parisuhteeseen aiheuttaa se, että mies luulee naisen kokkaavan, siivoavan, pyykkäävän ja tiskaavan yksin. Mies luulee että nainen tekee tämän mielellään koska se nyt vain on naisen homma. Ja noiden odotusten vuoksi monet naiset valitsevat mieluummin yksinäisen elämän. Sillä ei noilla miehillä ole tarjota mitään tuon elinikäisen raatamisen vastineeksi.
Vielä on arviolta 30v elinikää jäljellä, mutta tähän mennessä ei ole nainen kiinnostunut enkä elättele kauheasti toiveita. Olen: DI, oman alan töissä, elämänhallinta kunnossa (liikun, en osta alkoholia, ei tupakkaa/huumeita), seuraan myös muita kuin oman alan juttuja, introvertti, lyhyt ja ruma. Ei ole suuria vaatimuksia naiselle (varsinkaan ulkoisia)
Tiedän pääkysymyksestä kaiken 70 v. kokemuksella, mutta lisäkysymyksiin en osaa vastata, koska sellaiset seikat eivät ole kiinnostaneet. Lyhyesti sanottuna olen onnellinen enkä kärsi mielenterveyden häiriöistä!
Mulla on lähipiirissä täysin kokematon 35v nainen ja hänen pari naispuolista kaveriaan jotka ovat myös kokemattomia. Näistä olen huomannut muutaman asian:
-Todella kiinni vanhemmissaan, eivät kykene itsenäiseen ajatteluun
-Vähän lapsellisia, yhdellä mm.nukkekotiharrastus, kaikilla kotonaan pehmoleluja näkyvillä paikoilla, huumorintaju ei ole mitenkään älykästä vaan nauravat itsestäänselville asioille
-Kukaan ei meikkaa ja vaatetyyli tätimäinen
-Akateemisesti koulutettuja, kaikki entisiä koulukiusattuja
Tässä muutama esimerkki.
Tunnen kaksi. Toinen on mies ja toinen nainen. Kummallakin on vääristynyt kuva parisuhteesta. Kumpikin myös kasvaneet mukavuuden haluisiksi eikä näin kykene enää sopeutumaan parisuhteeseen. Kumpikin haluaisi perheen, mutta kello alkaa heidän kohdalta olla pian ehtoossa. Kummallakin myös erikoiset luonteet. En sitä sano, etteikö molemmille löytyisi puolisoa, päin vastoin. Ovat suosittuja ja mukavia kaveriporukoissa. Kummallakin myös muutama n. 6kk suhde ollut, mutta kariutuneet johonkin mysteeriin.
Miehellä on lisäksi vääristynyt kuva itsestään, koska uskoo, että on erilainen, kuin mitä todellisuudessa on. Etsii vääränlaisia naisia. Moni todella hyväkin nainen olisi halunnut hänen kanssaan suhteeseen, mutta mies hylkäsi. Nyt kaljuuntumisen ja lievän lihomisen jälkeen pitää itseään vielä superalfana, vaikka naisten silmin lähentelee betaa. Pieni kohennus tekisi hyvää ja riman alentaminen, niin varmasti onnistuisi.
Nainen sen sijaan on hyvinkin itsetietoinen. On määritellyt, että tietyt ominaisuudet pitää miehessä olla. Ominaisuuksia toki vain muutama, mutta miten sovittaa ne yhteen. Hän itse pitää rokista ja heavystä, mutta miesmaku on konservatiivinen. Aika vaikea yhtälö. Kuka lähtee kravatin kanssa festareille? Kanis nainen silti on, että ottajista ei varmasti olisi pulaa.
Niin ja tuli mieleen yksi ikisinkku. En kovin hyvin tunne häntä, mutta hänellä on paljon lemmikkejä. Minun on jotenkin vaikea nähdä hänelle miestä, joka sopisi hänen habituksiin. Hänen Fb on täynnä koira-kissa-pupu-juttuja ja videoita. Hän silti melkein joka toisessa päivityksessä haaveilee miehestä tai postaa romanttisia aforismejä jne. Miten sille naiselle saisi sanottua kauniisti, ettei kukaan mies halua parisuhteeseen, kun lemmikit vie talossa kuitenkin ykköspaikan. Siellä ei ole ns. tilaa miehelle. Käy kuitenkin säännöllisesti treffeillä, että ainakin saa miehiä tapaamisiin.
Se mitä kiltteihin miehiin tulee, niin kiltit miehet koetaan yleensä tylsinä. Tästä sitkeästä perusolettamuksesta pitäisi naisten päästä eroon. Vaikka itse olen ns. jännänainen, niin silti haluan kiltin miehen, että on niitäkin, joille sellainen kelpais. Suurin ongelma vain on mistä löydän humoristisen (ei pelkästään huumorintajuisen) kiltin miehen. Tästä syystä itsellä nyt sinkkuutta 5v. takana. Minulla ei tosin kello tikitä, sillä lapseni ovat jo lähes aikuisia, mutta olisi se kiva saada keski-ikäistä hauskaa seuraa.
Ainakaan tasa-arvoa kannattavat miehet eivät kelpaa naisille :(
Kyllä tuolla kirkonkylällä pyörii ainakin useampikin tirkistelijäpervon oloinen sinkkupoika. Eipä ihme, ettei itseluottamus sitten riitä, kun tarvii piilotella varsinaista luontoaan, kuten laulussa sanotaan...
Eiköhän kaikki yksinäiset ole tahtomattaan ilman parisuhdetta siinä mielessä, että jos voisi täysin vapaasti valita haluamansa kumppanin ja hänen kanssaan toimivan suhteen, niin kuka sitä ei valitsisi? "Vapaaehtoinen" yksinäisyys tarkoittaa kieltäytymistä niistä kumppaneista, joihin itsellä realistisesti olisi mahdollisuuksia, ei kenestä tahansa kumppanista millä tahansa ehdoilla.
Olet ensimmäinen, joka referoi jotain tutkimusta tai tilsstoa eikä omia vaikutelmiaan.