Maksalaatikko jouluruokana
Minulle tuli tänään täysin puskista että jotkut tosiaan syövät maksalaatikkoa jouluruokana. En koe että olisin ikinä elänyt tynnyrissä, mutta mielestäni maksalaatikko on tavallinen arkiruoka, samaa sarjaa kuin makaronilaatikko, tai kinkkukiusaus.. Eikö sitä koulussakin syödä ihan tavallisena arkiruokana, eikä joulu/juhla aterialla? Olen ihan häkeltynyt, kun ystäväni kertoi popsivansa lähestulkoon pelkästään kinkkua ja maksalaatikkoa jouluna. Jaiks :o
Ymmärrän lanttu, porkkana ja jopa kurpitsalaatikon joulupöydässä, mutta maksalaatikko? :o Syödäänkö teillä muilla tosiaan maksalaatikkoa jouluna?
Kommentit (55)
Tottakai syödään
Syötiin lapsenakin
Mutta kurpitsalaatikko? Ei missään
En syö, mutta tiedän paljon ihmisiä, jotka syövät. Toiset jopa valmistavat jouluksi poikkeuksellisesti itse. Eräs vanhempi sukulaiseni tilaa pitopalvelusta, jossa se on yksi joulun laatikoista.
Ei todellakaan syödä. Sama kuin laittaisi makaronilaatikon . Ei ole jouluruokaa, ei siis meillä.
Meillä on maksalaatikko jouluruokana, porkkanalaatikko melkein pudonnut pois ja bataattivuoka tullut tilalle. Kurpitsalaatikko👎
Nelonen dissasi makaroonilaatikkoa joulupöydässä. Mun mummuvainaa teki aina makaroonilaatikkoa ilman lihaa joulupöytään. Entisaikojen juhlaruoka, joillain nykyäänkin. Tarvitsisi tehdä itsekin..
Omaan pöytään en laittaisi, mutta tiedä monia joilla maksalaatikko on jouluruokaa. Meillä taas jouluun kuuluu se suunnatonta pahennusta herättävä makaronilaatikko.
Olen kuullut mutten ymmärrä. Ja ne muut laatikothan on vähän niin kuin kinkun lisäkkeitä, maksalaatikko taas tavallinen arkimättö, jonka kanssa EI kaipaa kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Nelonen dissasi makaroonilaatikkoa joulupöydässä. Mun mummuvainaa teki aina makaroonilaatikkoa ilman lihaa joulupöytään. Entisaikojen juhlaruoka, joillain nykyäänkin. Tarvitsisi tehdä itsekin..
Mä oon kans lapsuudessa saanu tuota, mielestäni siinä oli sokeriakin.
Mä olen kuusikymppinen mummeli, joka elin lapsuuteni maalaistalossa. Ainakin siihen aikaan ja ainakin maalla joka talon joulupöytään kuuluivat myös maksalaatikko ja makaronilaatikko (siis lanttu-, porkkana- ja perunalaatikon lisäksi).
Sitten aikuisena omassa kodissani maksa- ja makaronilaatikko jäivät listalta pois, kun kauppojen valikoima kasvoi. Tilalle tuli runsas kalapöytä herkkuineen. Uskon silti, että monilla tuo maksalaatikkoperinnekin on yhä voimissaan.
Minun lapsuudenkodissani maksalaatikko kuului ilman muuta joulupöytään. Ilmeisesti tämä on yleinen tapa Etelä-Pohjanmaalla. Sen sijaan perunalaatikkoa meillä ei ollut koskaan enkä tiedä sitä olleen kenelläkään muullakaan lähiseudulla. Maistoin ensimmäistä kertaa perunalaatikkoa aikuisena.
Pohojammaalla syärähän maksalooraa jouluna. Jokaases maakunnas on omat jouluruat.
Meillä ainakin on kuulunut aina porkkana-, lanttu-, peruna- ja maksalaatikko.
Meillä kanssa maksalaatikko kuuluu joulupöytään. Pohjanmaalla ollaan ☺
Satakunnan suunnassa on syöty maksalaatikkoa jouluna.
Siellä on syöty myös riisipuuroa sekahedelmäkiisselillä. Onkos se tuttua?
Mullekin oli aikoinaan yllätys, samoin makaronilaatikko kun lähipiirissä ne eivät kuuluneet jouluun enkä muista nähneeni ohjeita lehtien jouluruokaosioissakaan.
Ei todellakaan syödä. Tuntuisi täysin absurdilta läntätä maksalaatikko pöytään jouluna. En ole kuullut että kukaan muukaan sitä jouluna söisi. Onkohan tämä vaan ystäväsi "oma juttu"?