muita yskässä oksentelevia?
Meillä on 3v. tyttö, joka aina yskässä, yleensä yöllä, yökkii ja usein tulee ihan oksennuskin. Korvat on putkitettu ja taudit on vähenemään päin mutta juuri viime yönä taas yskittin ja yökittiin. Perusterve tytsi on muuten mutta nuo yskät on aika mahdottomia. Aika inhottavaa tuo yöllinen siivoilu.
Kohtalotovereita? Helpottaako vaiva iän myötä vai mitä? Muuten ei oksentele.
Kommentit (6)
Pakko tarkentaa vielä, että Ventoline on siis meillä yskänlääkkeenä, ja sehän on avaava lääke.
Meillä esikoisella ei ole varmaan koskaan ollut edes yskää, vaikka räkätauteja ja korvatulehduksia onkin sairastettu ja sitten tällä pienemmällä on senkin edestä!
Oli kiva kuulla kokemuksia aikuisenkin näkökulmasta. Ilmeisesti tuo yökkäyshomma yskiessä voipi jatkua ilonamme hamaan tulevaisuuteen!
Oksenteli pienempänä yskän takia ja aina flunssaisena tuli se yskä. Kakkonen ei ole meillä muistaakseni koskaan oksentanut yskästä, kai se on ton esikoisen heikko kohta. En osaa sanoa kun että höyryhengitystä(suihkuun kuuma vesi päälle ja lapsi hengittelemään sitä) ja ilmankostutinta ollaan käytetty sekä homeopaattista Jutussin-yskänsiirappia. Meillä on kyllä helpottanut iän myötä, viime talvena ei tainnut olla kun yksi pahempi yskä. Minä välttäisin räkätaudin aikana maitotuotteita etenkin tavallista maitoa, hapanmaitotuotteet ei kai ole niin paha. Saattaa lisätä limaisuutta. Toivottavasti helpottaa pian!
On esikoinen aina ollut herkkä yökkäämään, ja juuri yskiessä herkästi oksentaa flunssassa. Harvemmin onneksi on sairastellut, mutta ihan tavallisessa talviflunssassa tuo yökkäys herkästi tulee. Samoin pienempänä jos itki oikein kovasti, ja alkoi sitten yskittää, oksensi usein.
Meillä on selvästi iän myötä helpottanut pojalla, mutta on edelleen herkempi yökkäämään kuin kaksi nuorempaa lastamme.
Voihan teilläkin johtua ihan vain siitä, että on herkkä yökkäysrefleksi ja tuo lima yskiessä voi herkästikin aiheuttaa oksentamisen.
Mainitset, että on aina yskää? Sehän voisi viitata astmaan, samoin kuin tuo jatkuva limaisuus?
Meillä pojalla on myös oksentamisrefleksi hurjan herkässä ja niin se on itselläni vielä aikuisenakin - eli voi olla ominaisuus, josta ei pääse eroon. Syitä voi varmasti olla monia: pehmeä kurkunpää (ilmeisesti tämä asia voi helpottua iän myötä), isot nielurisat, palleatyrä, turvotus yms. yms.? Siksi haenkin tuota yskästä eroon pääsemistä esim. astmalääkitystä kokeilemalla:) Mutta astma-asioita pitää lähteä selvittämäään astmaan erikoistuneen lääkärin kanssa!
tällä kertaa tytsi parani yskästä ihan normaalissa ajassa ja nyt ollaan taas terveitä. Astmaa ei olla tutkittu, itsekin sitä jossakin vaiheessa aloin epäilemään ja toissa talvena oltais laitettu tutkimuksiin jos olisi vielä tullut uusi yskä. silloin sit kuitenkin helpotti ja kuten sanon, koko ajan on ollut vähemmän flunssia, ilmeisesti ikä auttaa ja pahimpaan aikaan oli aloitettu myös päivähoito.
Toistaiseksi ovat kuitenkin todenneet hengitystä seurattuaan(?), ettei mitään avaavia lääkkeitä tarvita, että on ihan normaalia yskää. Koskaan ei ole mennyt ihan tukkoon, yskät ovat olleet vain pitkäkestoisia. Risat on tsekattu putkitusten yhteyksissä, ne ovat ok. Muuten tyttö ei kauhean helposti yökkäile, ainoastaan tuon yskän alkuvaiheessa.
Mutta jos yskäkierre vielä joskus alkaa, niin vaadin päästä kyllä tutkimuksiin. Oikealle lääkärille.
Minä itse olen kärsinyt aina tuosta oksentamisesta yskiessäni. Pystyasennossa ollessani ei ole mitään ongelmaa, mutta makuuasennossa eli nukkuessani, tai sitä yrittäessäni, yskiminen muuttuu todella kovaksi yhtäjaksoiseksi ja usein yökkäilen ja toisinaan jopa tulee oksennus. En kärsi varsinaisesti astmasta, mutta tuon yskän aikana käytän avaavaa lääkettä helpottamaan olotilaani. Öisin tosin paras apu on istuma-asento nukkumiseen. Talomme säädettävä tv-tuoli on meikäläiselle varattu kun paha flunssa yllättää.
ps. Kun minulle tulee yskä, niin se ei koskaan ole mikään kevyt sellainen, vaan aina ihan mielettömän voimakkaita yskän puuskia. Työkaveritkin aina luulevat minun tukehtuvan. Joskus olen töissäkin yskänpuuskassani oksentanut. Tosin silloin sain allergisen reaktion liuotinaineesta.