Mitenköhän miesystäväni unirytmin saisi kuntoon?
Ei kai tämä maailman vakavin ongelma ole, mutta ärsyttävä kylläkin. Olen itse työssäkäyvä, menen aikaisin nukkumaan ja herään luontaisesti aikaisin (klo 4.30). Työni alkaa klo 7. Viikonloppunakaan en saa nukuttua kuin korkeintaan klo 7 saakka. Mies on eläkkeellä, on 70-v. Viriili tapaus sinänsä, ja kesät menee paremmin kun on harrastuksia ja voi olla merellä tms. Hän tekee myös keikkaa entiselle työpaikalle aina kun kutsutaan.
Nyt syksyn ja talven mittaan hänen unirytminsä on mennyt täysin sekaisin. Saattaa valvoa koko yön telkkua katsellen, kun ei vaan nukuta. Sekin vielä, että telkkari on makuuhuoneessa, mutta onneksi sen ääni ja valo ei haittaa mun unta. Mies menee nukkumaan, kun mä lähden töihin klo 6. Viime yön valvoi kokonaan, ja meni vasta äsken nukkumaan (klo 10). Tänään oli pakko imuroida, ja onneksi ehdin tehdä sen ennen hänen nukkumaan menoaan. Illalla en olis enää jaksanut ja viitsinyt.
Elelemme pienessä vuokrakaksiossa, joten ei ole ylimääräistä tilaa minne hänet saisi nukkumaan. Ärsyttää kun aina vapaapäivinä joudun itse varomaan aiheuttamasta melua, kun toinen nukkuu. Mitkään nukahtamis- tai unilääkkeet iltaisin eivät tule kysymykseen, koska hänellä on hengityskatkoksia joiden takia käyttää CPAP-laitetta. Ja just joo, kivatkos. Mies nukahti äsken, mutta nyt sen puhelin soi joten valpastui taas joten nukkunee tänään sitten iltapäivästä iltaan :(
Kommentit (35)
Ap ihminen muuttaa unirytmiään jos haluaa. Miehesi ei ole töissä, joten hän voi elää juuri sellaisen rytmin mukaan kuin hänestä tuntuu hyvältä. Hän ilmeisesti nauttii valvomisesta. Hänen unirytmi ei muutu, ellei hän ITSE sitä nimenomaan halua muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika, saahan nyt 70-vuotias nukkua siihen aikaan kun nukuttaa, valvoa milloin mieli tekee!
Saahan niin tehdä vaikka puolet nuorempi, mutta jos on parisuhteessa, niin kyllähän siinä vähän joutuu toistakin miettimään.
Ihan samat sanat kuule sinulle itsellesi!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, kommentoija 16. Kokeillaan melatoniinia. Olen ollut tällä vauvapalstalla vuosia, tosin harvemmin kyllä aloituksia teen. Olen monesti ihmetellyt ihmisten ilkeyttä, ja nyt tuntuu, että tässä ketjussa se oikein tiivistyy. En valita, en aio jättää miestä, enkä aio käskeä häntä poistumaan omaan kotiinsa. Minusta on ihana nukkua hänen lämpimässä kyljessään, vaikkakin hän valvoo telkun ääressä. Joku kirjoitti, että saahan 70-v nukkua tai valvoa silloin kun haluaa. Tosiasiallisesti mies itsekin kärsii tästä ja haluaa normaaliin rytmiin. Kuten aloituksessa mainitsin, hän tekee keikkaa entiselle työpaikalleen aina jos kutsutaan. Ei hän ole mikään kliseinen keinutuolissa istuva kepin kanssa kulkeva vanhus.
Melatoniinivinkki oli tämän ketjun paras anti, varsinkin kun sen antaja kirjoitti itsekin kärsivänsä uniapneasta.
Ap
Ole hyvä. :)
Noita omituisia kirjoittajia riittää tällä palstalla. :D
Ap jos mies itse asiasta kärsii ja haluaa muuttaa rytmiään, niin googlatkaa "viivästynyt unijakso", aiheesta on julkaistu esim duodecimissa artikkeleita, siihen saa apua unilääketieteeseen perhetyneeltä lekurilta.
Eipä siinä muu auta kuin tehdä se rytmi. Nukkukoon vaikka 2-10 niin se varmasti riittäisi sulle viikonloppuisin. Se taas ei ole ollenkaan reilua, että menee kymmeneltä aamulla nukkumaan ja nukkuu sitten koko päivän eikä yhteistä aikaa jää. Mutta turha yrittää sunkaan aamuvirkkurytmiin vaatia kun ei kerran mene töihin. Telkkari nyt tietysti kiinni ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Aaahhahhaahaaa - vauvapalsta ei petä koskaan, sain nauraa joitain kommentteja lukiessani :D :D Kiitos kuitenkin asiallisille vastaajille. Tosiaanko melatoniinia uskaltaa käyttää? Sitä mulla olis jo valmiiks täällä kotona. Koitan nyt tehdä niin, että en anna miehen nukkua kovin paljoa tänään päivällä, ja illalla vois kokeilla sitä melatoniinia. Ja en jätä miestä tuon takia, me aidosti rakastamme toisiamme. Kunhan nyt hain vastauksia, kokemuksia, mahdollista vertaistukea.
Ap
Hyvä kun sinua vielä naurattaa tilanne. Tosin sinuna minä olisin tilanteesta hyvin huolissani. Mies muuttaa unirytmiään vain jos itse niin haluaa, ei sinun takiasi. Sehän on jo nähty ettei hän välitä tuon taivaallista sinun aikatauluistasi ja siitä, että sinun pitää mm. käydä töissä. Oletko nyt aivan varma, että haluat tuollaisen parisuhteen? Rakkaudesta en niin sanoisi, lähinnä sanoisin suhdettanne vain huoltosuhteeksi. Miksi muuten mies ei voi sinun töissä ollessasi hoitaa kotia kun kerran siellä aikaansa viettää? Mitä järkevää mies tekee kun sinä olet töissä? Tai tekeekö yhtään mitään järkevää milloinkaan? Hoitaako hän muutenkaan omaa terveyttään vai ovatko mm. hengityskatkokset hänelle vain se ja sama? Aika pahalle kuulostaa ja en usko, että tuossa on kuin vuoren huippu vasta...
Telkkari ainakin toiseen huoneeseen, jos ei miehesi halua kotiinsa mennä yöksi.
Toisaalta, mikä pakko on tuon ikäisellä nukkua. Eikö ole jo sen ikäinen aikuinen, että saa nukkua ja valvoa milloin huvittaa?
Eikö ihminen saa koskaan tehdä niin kuin haluaa, vaan jotku normit määrittelee, miten pitää elämäänsä elää?
Tietysti hänen pitää tehdä se niin, ettei häiritse aloittajaa.
Miten mulle tulee mieleen että ap alkaa mieheltä kyselemättä syöttämään tälle melatoniinia ja ongelma on ratkaistu?
Ei mitenkään. Se on tieteellinen fakta, että unirytmiä ei voi muuttaa. Toiset ovat vain iltavirkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Keuliiko kulli vai onko suonet jo liian tukossa? Uniapnea viittaa lihavuuteen ja sydänperäisiin sairauksiin. Onnea impon kanssa elämiseen.
Minulla on uniapnea, ikää 47 v, pituutta 170 cm ja painoa 55 kg. En koe olevani lihava eikä lääkärikään ole sanonut, että uniapneani olisi ylipainosta johtuvaa.
1. televisiota ei katsota makuuhuoneessa eli mies siirtyköön olohuoneen puolelle sitä katsomaan
2. klo 8-20 välillä eletään normaalia elämää, vaikka toinen nukkuisi. Saa imuroida, tiskata jne.
3. ilmoita miehelle, että luoksesi ei tulla valvomaan, hiljaisuus on klo 21. Jostain oudosta syystä ihminen nukahtaa helpommin, jos ei katso televisiota unta odotellessaan
Vierailija kirjoitti:
1. televisiota ei katsota makuuhuoneessa eli mies siirtyköön olohuoneen puolelle sitä katsomaan
2. klo 8-20 välillä eletään normaalia elämää, vaikka toinen nukkuisi. Saa imuroida, tiskata jne.
3. ilmoita miehelle, että luoksesi ei tulla valvomaan, hiljaisuus on klo 21. Jostain oudosta syystä ihminen nukahtaa helpommin, jos ei katso televisiota unta odotellessaan
Tässäpä ap sinulle ohjeita, jotka eivät normaalille ihmiselle ole mitenkään vaikeita ymmärtää ja toteuttaa. Jos herää ajoissa, niin alkaa nukuttamaan myös jossakin järjellisessä ajassa illalla, varsinkin kun tekee päivällä jotakin muuta kuin makaa. Eli miehelle jotakin säännöllistä harrastusta ja mielenkiintoista toimintaa päiväaikana, onhan niitä vaikka senioreiden kauppakeskuskävelyjä ja vesijumppaa tai sitten hän voi mennä päivällä palvelutaloon syömään jotta tulee vähän normaalia elämisen rytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika, saahan nyt 70-vuotias nukkua siihen aikaan kun nukuttaa, valvoa milloin mieli tekee!
Saahan niin tehdä vaikka puolet nuorempi, mutta jos on parisuhteessa, niin kyllähän siinä vähän joutuu toistakin miettimään.
Ihan samat sanat kuule sinulle itsellesi!
Mitkä samat sanat? Ai että jos on parisuhteessa, niin joutuu toistakin miettimään? 😝
" Tänään oli pakko imuroida, ja onneksi ehdin tehdä sen ennen hänen nukkumaan menoaan. Illalla en olis enää jaksanut ja viitsinyt."
Sinä olet töissä ja mies eläkkeellä. Miksei mies imuroi?