Onko itsenäisyyspäivän Linnanjuhlat suomalaisen kateuden ja kyräilyn taustalla oleva syy tai vähintäänkin sitä ruokkiva tekijä?
Joka vuosihan knasa jaetaan ikään kuin kahtia. Niihin jotka palkitaan, kestitään ja jotka pääsevät upeissa iltapuvuissaan tanssimaan presidentinlinnnan saleihin muiden julkkisten, poliitikkojen ja menestyjien kanssa. On laiha lohtu ajatella, että kansanedustajat juhlimisellaan edustaisivat tässä kansaa.
Toinen ja suurempi osa kansasta on sitten heitä, jotka eivät tähän ryhmään kuulu mutta saavat katsella muiden juhlimista, syömistä ja kahvittelua televisiosta. Eikö tämä jos mikä lisää kateuden ja eriarvoisuuden ilmapiiriä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosihan knasa jaetaan ikään kuin kahtia. Niihin jotka palkitaan, kestitään ja jotka pääsevät upeissa iltapuvuissaan tanssimaan presidentinlinnnan saleihin muiden julkkisten, poliitikkojen ja menestyjien kanssa. On laiha lohtu ajatella, että kansanedustajat juhlimisellaan edustaisivat tässä kansaa.
Toinen ja suurempi osa kansasta on sitten heitä, jotka eivät tähän ryhmään kuulu mutta saavat katsella muiden juhlimista, syömistä ja kahvittelua televisiosta. Eikö tämä jos mikä lisää kateuden ja eriarvoisuuden ilmapiiriä?
Kateuden???
Pitäiskö nyt jumalauta noille väsyneille pönötysbileillekin olla kateellinen? Voin kertoa, että vaikka kutsun saisin, niin en todellakaan menisi. Mä viihdyn paljon paremmin missä tahansa, kuin tuossa linnaksi mainitussa pienessä tönössä jonottamassa kättelyä ja eväitä ja ylipäätään sitä, että pääsee tungoksessa edes jotenkin eteenpäin.
Mulle on aivan yks hailee, kuka siellä juhlii ja mitä ne siellä syö. Ei vaikuta mun elämään millään tavoin. Toki jos itse olisin presidentti, niin lopettaisin kyseiset bileet välittömästi ja jakaisin sillä rahalla ruokaa vähävaraisille. Mutta en minä siitä barrikaadeillekaan nouse, että kyseistä tradiota vuidesta toiseen jatketaan, koska sen tuottamat kulut on kuitenkin melko mitättömät valtion kokonaiskuluissa ja siksi keskitynkin kritisoimaan asioita, joiden parantamisella olisi konkreettisia vaikutuksia erityisesti köyhemmän kansanosan elämään.
No ei kyllä jaeta kahtia kansaa, aika pieni osa kansasta linnanjuhliin menee, kaikki kutsutut eivät edes mene ja niihin jotka ei sinne pääsee mahtuu aika monelaista suhtautumistapaa.
Itse en haaveile linnanjuhliin pääsystä, vaikka saisin kutsunkin niin ei kyllä kiinnostaisi mennä, vaikuttaa tosi inhottavalta tapahtumalta, pitää stressata jostain hienoista vaatteista joita sitten koko kansa arvostelee, sitten siellä tungoksessa ensin jonottaa puolielämää jonossa joka kulkee saatanan hitaasti (vihaan jonottamista), sitten jotakin eliitti-ruokaa ja eliitti-juomaa, ei varmasti kuitenkaan olis tarjolla edes pitsaa ja cocacola zeroa. Sitten siellä ei mahdu edes kääntymään, en osaa tanssia, puheet on tylsiä, pitäisi osata etiketti-säännöt jne. Plaaaaah.
Joten ei hetkauta jos joku toinen sinne pääsee, hyvähän se on jos sinne pääsee sellaista porukkaa joka nauttii tuollaisesta touhusta. Saatan kyllä katsoa juhlia kotisohvalta mässäten vaikka hodaria ja sitä zeroa ja nautiskellen katsoen toisten kärsimystä, ahhh.
Ap, taidat olla niitä ihmisiä, joilla lasi on aina puoliksi tyhjä. Kauna ja kateus on energiaa ja iloa syöviä asenteita.
Meidän suvusta ei ole yksikään henkilö osallistunut itsenäisyyspäivän juhliin, sen sijaan niitä on juhlittu kotona TV:n ääressä kupissa kahvia ja kakkua lautasella ja ikkunalla kaksi kynttilää. 😊 ja niin tehdään tänäänkin
Vierailija kirjoitti:
Alunperin se oli itsenäisyyden saavuttaneiden poliitikkojen ja heidän lähipiirinsä juhlistus saavutuksen hyväksi. Ajan kuluessa alkuperäinen ajatus on kadonnut ja siitä on tullut vakioeliitin kokoontuminen toistensa kehumiseen ja vaihtuvien julkkisten näyttäytymispaikka. Koko tilaisuus olisi jo aikoja sitten pitänyt pitää toisenlaisena: oikeata itsenäisyyttä kunnioittavana ja vieraana korkeintaan sotaveteraaneja ja muita Suomen oikeaksi hyväksi tehneitä ihmisiä. Media rääpii juhlia lähinnä pukujen ym.ulkoisen kautta. Suomi on jakaantunut pysyvästi eri leireihin. Päälehdessä mainostaa OP ja Vallila isoilla mainoksilla. Ovat osataneet etuoikeuden itsenäisyyden mainostamiseen?! Toinen ääripää ovat uusnatsit ja anarkistit, jotka halventavat itsenäisyypäivän irvokkaaksi tappeluksi. Tavallinen kansa pällistelee sivussa ja ihmettelee murhauutisia ja pääministerin kiukkuilua ja yleistä pahoinvointia ja toivottamutta, ihan kuin se olisi outo seuraus harjoitetusta politiikasta!
Varsinainen trollien trolli 😂
Onhan se vähän hassu perinne että Suomessa itsenäisyyspäivää juhlitaan katsomalla televisiosta toisten juhlimista.
Mutta näin joulukuun alun pimeydessä vaihtoehdotkin ovat vähissä. Kotoilu, hyvin syöminen ja rennosti ottaminen perheen kanssa kuulostaa minulle parhaalta näin joulunaluskiireissä.
Itsenäisyyspäivän perinteet olisivat varmasti muotoutuneet toisenlaisiksi jos päivä olisi esim.kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän hassu perinne että Suomessa itsenäisyyspäivää juhlitaan katsomalla televisiosta toisten juhlimista.
Mutta näin joulukuun alun pimeydessä vaihtoehdotkin ovat vähissä. Kotoilu, hyvin syöminen ja rennosti ottaminen perheen kanssa kuulostaa minulle parhaalta näin joulunaluskiireissä.
Itsenäisyyspäivän perinteet olisivat varmasti muotoutuneet toisenlaisiksi jos päivä olisi esim.kesällä.
Totta, luultavasti juuri näin.
Olen pitkät ajat jo ajatellut, että Linnan juhlia näytetään, koska se on puhdas alistamis- ja nöyryyttämiskeino. Todella vitun sadistinen tapa siis aikanaan keksitty, jolla kansalle osoitetaan kaapin paikka.
Koskaan en niitä katso, koska en todellakaan aio alkaa katsomaan ketään ylöspäin.
Heh, tässäkin ap:ta syytetään jo kateudesta! :-)
Vierailija kirjoitti:
Heh, tässäkin ap:ta syytetään jo kateudesta! :-)
Ap ihan itse toteaa olevansa kade ja kyräilee ja miettii johtuuko se itsenäisyyspäivän juhlista, johon ei ole saanut kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkät ajat jo ajatellut, että Linnan juhlia näytetään, koska se on puhdas alistamis- ja nöyryyttämiskeino. Todella vitun sadistinen tapa siis aikanaan keksitty, jolla kansalle osoitetaan kaapin paikka.
Koskaan en niitä katso, koska en todellakaan aio alkaa katsomaan ketään ylöspäin.
Millainen itsetunto sinulla on? Onko sinua alistettu ja nöyryytetty lapsena?
Kiinnostaako nuo juhlat enää nykypäivänä ketään? Itse en ole ainakaan vuosiin katsonut noita pönötysbileitä televisiosta, enkä kyllä tunne muitakaan nuorempia ihmisiä ketkä näin tekisivät (sen tiedän, että vanhemmillani on televisio päällä juhlien aikaan, mutta eivät tunnu sitä koskaan katsovan kuitenkaan). Jos kutsun saisin (mikä ei tietenkään ole millään tapaa todennäköistä tai edes mahdollista), niin kieltäytyisin, koska en kokisi tuollaisia patsastelutapahtumia sen kaiken rahan ja vaivan arvoiseksi mitä niihin olisi pakko uhrata että noudattaisi etikettiä. Ensin pukeudutaan ja puunataan viikkoja, sitten seistään tungoksessa muutama tunti hirveässä hiessä (näin olen kuullut osallistujilta) koska siellä on todella kuuma kun muutama tuhat henkeä pienessä tilassa missä huono ilmanvaihto, joka paikkaan kauhea tungos, myös tarjoilupöytiin ja boolimaljalle, ja kaiken huipuksi en tuntisi tuolta yhtään ketään edes ulkonäöltä, joten aika paskat bileet olisi luvassa.
Joten aloittajalle; ei, en usko että kovin moni on kateellinen osallitujille, aivan yhtä kateellinen kuin ihmisille, jotka ovat sellaisen artistin konsertissa, josta itse ei ole koskaan kuullukaan mitään.
Mikä kateus ja kyräily? Oikeastiko joku vuosi toisensa perään katselee juhlia vain haaveillen itsekin pääsevänsä sinne?
Samaa paskaviihdettä sille tyhmälle kansanosalle, joka muut illat toljottaa huutokauppakeisaria tai Jethron lapsellisia toilailuja.
Ehkä sauli voisi jakaa kättelyn sijaan saapujille ämpärin niin tämä tuntikausien jonotus tuntuisi järkevämmältä.
Kyllähän juhlat ylläpitävät sellaista herrat vs. narrit -asetelmaa, vaikkei siihen liitykään niin kovaa vihanpitoa kuin monissa maissa. Menestymisestä ei silti myöskään tule arkista, kuten se on vaikkapa USAssa.
Heikossa on eväät jos linnanjuhlien takia pitää kyräillä ja olla kateellinen.
Sivistysvaltio juhlii itsenäisyyttään järjestämällä tällaisia juhlia.
M
Onhan tuo aika naurettava perinne, varsinkin nykyaikana, kun eriarvoisuus lisääntyy muutenkin jatkuvasti. Oikeasti huvittaa, kun ajattelee, että parempi väki kekkuloi puvuissaan tuolla juhlimassa, mutta onneksi tavallinen kansa saa edes TV:stä katsoa tuota tapahtumaa. Eihän noissa juhlissa ole mukana muita kuin poliitikkoja ja muutamia vuoden aikana esille nousseita kansalaisia. Joutaisi lopettaa koko shown tai ainakin tehdä sellainen itsenäisyyspäivän juhla, josta tavallisetkin veronmaksajat pääsisivät nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo aika naurettava perinne, varsinkin nykyaikana, kun eriarvoisuus lisääntyy muutenkin jatkuvasti. Oikeasti huvittaa, kun ajattelee, että parempi väki kekkuloi puvuissaan tuolla juhlimassa, mutta onneksi tavallinen kansa saa edes TV:stä katsoa tuota tapahtumaa. Eihän noissa juhlissa ole mukana muita kuin poliitikkoja ja muutamia vuoden aikana esille nousseita kansalaisia. Joutaisi lopettaa koko shown tai ainakin tehdä sellainen itsenäisyyspäivän juhla, josta tavallisetkin veronmaksajat pääsisivät nauttimaan.
Kuka sinua estää nauttimasta itsenäisyyspäivästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinua estää nauttimasta itsenäisyyspäivästä?
Ei kukaan. Tämä ketju käsitteli linnanjuhlia, ei yleisesti itsenäisyyspäivän juhlia.
Alunperin se oli itsenäisyyden saavuttaneiden poliitikkojen ja heidän lähipiirinsä juhlistus saavutuksen hyväksi. Ajan kuluessa alkuperäinen ajatus on kadonnut ja siitä on tullut vakioeliitin kokoontuminen toistensa kehumiseen ja vaihtuvien julkkisten näyttäytymispaikka. Koko tilaisuus olisi jo aikoja sitten pitänyt pitää toisenlaisena: oikeata itsenäisyyttä kunnioittavana ja vieraana korkeintaan sotaveteraaneja ja muita Suomen oikeaksi hyväksi tehneitä ihmisiä. Media rääpii juhlia lähinnä pukujen ym.ulkoisen kautta. Suomi on jakaantunut pysyvästi eri leireihin. Päälehdessä mainostaa OP ja Vallila isoilla mainoksilla. Ovat osataneet etuoikeuden itsenäisyyden mainostamiseen?! Toinen ääripää ovat uusnatsit ja anarkistit, jotka halventavat itsenäisyypäivän irvokkaaksi tappeluksi. Tavallinen kansa pällistelee sivussa ja ihmettelee murhauutisia ja pääministerin kiukkuilua ja yleistä pahoinvointia ja toivottamutta, ihan kuin se olisi outo seuraus harjoitetusta politiikasta!